صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفت - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفت - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پسندیده: جام پرچم در چهار رشته برگزار می‌شود

هدف؛ شکوفایی استعداد روستاییان است

علی رضایی حسین‌آباد
خبرنگار
با بررسی قدمت بعضی رشته‌های ورزشی ایران در ادوار گذشته، در هر استان حدود 100 بازی یا ورزش محلی و بومی وجود داشته که تعدادی از آنها در استان‌ها تشابهات زیادی با هم دارند و در واقع از یک ریشه هستند. دلیل اصلی این امر، کوچ قبایل از نقاط مختلف بوده است. اهمیت احیا و حمایت از ورزش‌های بومی و محلی، باعث شد تا سراغ علیرضا پسندیده رئیس فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی برویم.، با او گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید...
از اوضاع فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی چه خبر؟
ما فعلاً در حال راه‌اندازی و تدارک مسابقات دهه مبارک فجر هستیم. در جلسه 26 دی ماه کمیته روستایی و عشایری ستاد بزرگداشت دهه مبارک فجر، راهکارهای پیشنهادی برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم بزرگداشت ایام دهه مبارک فجر مطرح شد. مقرر شد فعالیت‌های انقلابی حوزه ورزش به طور ویژه در مناطق روستایی و عشایری در گرامیداشت دهه فجر ارائه شود.
سیاست کلان ورزشی فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی چیست؟
 فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی ظرفیت زیادی برای پرداخت به موضوعات مختلف دارد. ما در این فدراسیون دو رسالت اصلی و مهم داریم، اول اینکه مأموریت اصلی فدراسیون؛ احیا، ترویج و ارتقای ورزش‌ها، بازی‌های بومی و محلی در ایران است. در واقع احیا و ترویج ورزش‌های بومی و محلی که قدمت تاریخی دارند. بازی‌ها و ورزش‌های بومی که ارتباط تنگاتنگی با فرهنگ، آداب و رسوم مردم در هر منطقه دارند و نشان‌دهنده علایق و سلایق ذاتی آنها است و هنوز هم در بخش‌هایی از کشور کاملاً رواج دارند. بازی‌هایی که بازتاب هویت‌های فرهنگی فردی و جمعی و عوامل پر اهمیت در توسعه فرهنگی هستند. اما مأموریت دوم فدراسیون حمایت از یکسری ورزش‌ها و بازی‌های نوین است. ورزش‌هایی که در محلات کشف و یا طراحی می‌شوند. رشته‌های متنوعی که با توجه به نوآوری و شکوفایی به شرط داشتن شرایط لازم تحت پوشش فدراسیون قرار می‌گیرند. این بازی‌ها برای انطباق با علایق ذوقی و هنری می‌توانند گسترش پیدا کنند و به شکل بازی‌ها و ورزش‌های عمومی در داخل کشور رایج شوند.
جام پرچم چیست؟
جام پرچم یکی از برنامه‌های فدراسیون است که سال قبل به صورت سراسری در همه استان‌ها کلید خورد و اهداف مختلفی از جمله ایجاد شادابی و نشاط اجتماعی، توجه به ورزش روستایی و شکوفایی استعدادهای روستاییان را دنبال می‌کند. رویداد جام پرچم در مینی فوتبال به ترتیب در سطح روستاها، بخش‌ها، شهرستان‌ها و استان برگزار می‌شود و تیم قهرمان هر استان در مسابقات کشوری شرکت می‌کند. شرط اصلی آن هم ثبت‌نام از ورزشکاران روستاها است. دومین دوره جام پرچم هم در چهار رشته مینی‌فوتبال، دوومیدانی، کاراته و والیبال چهار نفره با نگاه قهرمانی برگزار می‌شود.
منظور از عدالت اجتماعی ورزش در فدراسیون ورزش روستایی و عشایری چیست؟
فدراسیون ورزش روستایی و عشایری سعی دارد در حوزه ورزش مفهوم عدالت ورزش را به معنای واقعی‌اش در روستاها و مناطق عشایری با تأمین امکانات و فرصت‌ها برای جمعیت روستاها و عشایر اجرا کند. یعنی این طور نباشد که روستاییان و یا عشایر تنها به دلیل اینکه محل تولدشان روستا است از امکانات ورزشی محروم باشند. فدراسیون ورزش روستایی و عشایری دنبال تحقق عدالت ورزشی در همه نقاط بویژه در روستاهاست. حتی فدراسیون برای جمعیت عشایری در حال کوچ هم از لحاظ زمانی برنامه‌هایی طراحی کرده تا به محض اسکان در منطقه‌ای، مسابقات ورزشی در قالب جشنواره برگزار‌کند تا عدالت اجتماعی ورزشی بین این قشر از جامعه مهم اجرا شود.

جستجو
آرشیو تاریخی