صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و پنج - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و پنج - ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - صفحه ۵

شوک بزرگ در جام ملت‌های آفریقا

غنا و ساحل عاج در آستانه حذف


ساحل عاج، میزبان جام ملت‌های آفریقا در آستانه حذف از مرحله گروهی این رقابت‌ها قرار دارد، آنها در آخرین بازی‌های مرحله گروهی با چهار گل مقابل گینه استوایی در هم کوبیده شدند و کارشان با سه امتیاز از سه بازی به پایان رسید، هر چند ممکن است به عنوان یکی از چهار تیم سوم گروه‌های شش‌گانه که امتیاز و شرایط بهتری دارند، به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند.
 ساحل عاج برابر تیمی شکست خورد که قصد دارد روند شگفت‌انگیز خود در سال 2015 و رفتن تا نیمه نهایی جام ملت‌های آفریقا را تکرار کند. ساحل عاج که بعد از پیروزی برابر گینه بیسائو با یک گل به نیجریه باخت و حالا برابر گینه استوایی شکست خورده، در طول بازی از سوی هوادارانش هو شد و حالا چشم امید به تیم‌های دیگر بسته تا بتواند از مرحله گروهی عبور کند. اگر این اتفاق رخ ندهد و به یک هشتم نهایی صعود نکنند، تیم ژان لویی گاسه دومین میزبان جام ملت‌های آفریقا در 30 سال گذشته می‌شود که نمی‌تواند به مرحله حذفی برسد؛ اولی گابن در سال 2017 بود.
ستاره گینه استوایی کاپیتان تیم، امیلیو انسوئه بود که با دو گل خود نقش مهمی در این پیروزی تاریخی داشت. او که سابقه بازی در مایورکا و رئال سوسیداد را دارد، در پیروزی 4 بر 2 مقابل گینه بیسائو هم هت‌تریک کرده بود. ویلی بولی مدافع ناتینگهام فارست و تیم ملی ساحل عاج اما بازی خیلی بدی داشت و بارها در این بازی غافلگیر شد، او در دفع مؤثر توپ و رهبری خط دفاعی ناکارآمد بود تا امید فیل‌ها برای صعود به مرحله بعد کمرنگ شود.

برادران تأثیرگذار
 غنا که سابقه چهار قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا دارد تا پایان 90 دقیقه با دو گل از موزامبیک جلو بود اما در وقت‌های تلف شده دو گل خورد و در آستانه حذف قرار دارد. غنا که در دو بازی اولش به کیپ ورده باخت و با مصر مساوی کرد، با دو امتیاز در رده سوم قرار دارد و باید ببیند در پایان مرحله گروهی تیم‌های سوم چه وضعیتی دارند. این تساوی اما مصر را که با مصدومیت محمد صلاح شوکه شده است، با سه امتیاز به مرحله حذفی رساند.
موزامبیک با این بازگشت فوق‌العاده نتوانست از قعر جدول گروه B رها شود اما کاری کرد که غنا برای صعود به مرحله بعد به یک معجزه نیاز داشته باشد. کریس هیوتون مربی سابق نیوکاسل که روی نیمکت غنا نشسته، گفت: «من مسئولیت این بازی را به عهده می‌گیرم، به عنوان مربی عملکرد خوبی در این رقابت‌ها نداشتم. ما سه بازی کردیم و در هر بازی دو گل خوردیم ضمن اینکه نتوانستیم خود را در موقعیت پیروزی قرار دهیم و از فرصت‌هایی که به دست آمد بهترین استفاده را نکردیم.»
 ستاره غنا در این بازی جوردن آیو بود که دو بار از روی نقطه پنالتی دروازه حریف را باز کرد و دبل او می‌توانست ستارگان سیاه را به مرحله بعد ببرد اما جالب اینکه برادر بزرگتر او، آندره کسی بود که به موزامبیک کمک کرد بازگشت را شروع کند، او با خطای هندش به حریف پنالتی داد و آنها کامبک زدند.
 ریچارد اوفوری، دروازه‌بان غنا هم در ثانیه‌های آخر بازی یک کرنر بی‌جهت داد که به گل تساوی موزامبیک منجر شد.

جستجو
آرشیو تاریخی