صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد - ۲۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد - ۲۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم‌فصل اول لیگ بیست و سوم 11- فولاد خوزستان

ضعیف‌ترین فولادی که به یاد داریم

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار

اخراج منصوریان بعد از بازی سوم
داستان حضور علیرضا منصوریان در اهواز به عنوان سرمربی، به چالشی جدی تبدیل شد. هواداران فولاد با به راه‌اندازی کمپینی درخور توجه، خواستار اخراج علیرضا منصوریان از این باشگاه شدند. این کمپین در شرایطی شکل گرفته که افراد در شغل‌های مختلف با هشتگ اخراج منصوریان می‌خواستند تا هرچه زودتر کار این مربی در اهواز به پایان برسد. اینکه چرا فضا علیه منصوریان شد به خاطر مصاحبه‌ای بود که انجام داد و بشدت با واکنش هواداران هم روبه‌رو شد. اگرچه منصوریان همان زمان، در مصاحبه دیگری در مورد آن مصاحبه توضیح داد اما هر چه تلاش کرد فایده‌ای نداشت. از همان ابتدا یک سری هوادار نسبت به این انتخاب اعتراض کردند و معتقد بودند چند سال پیش علیرضا منصوریان در مصاحبه‌ای به عرب‌های خوزستان توهین کرده. اگرچه منصوریان همان زمان، در مصاحبه دیگری در مورد آن مصاحبه توضیح داد و اعلام کرد عرب‌ها مثل دیگر اقوام ایرانی هم‌وطنش هستند، اما ظاهراً این توضیح هم ناراحتی خوزستانی‌ها را کم نکرد. به همین دلیل از همان ابتدای حضور منصوریان در اهواز، بسیاری اعتراض‌های خود را نشان دادند و از بازی اول مقابل سپاهان، از این سرمربی خواستند اهواز را ترک کند. سرمربی فولاد سعی کرد به روش خود دل هواداران را به دست بیاورد. او با لباس عربی و «دله» که ظرف مخصوص قهوه عربی است، عکس گرفت و در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، اما این مسأله هم ظاهراً فایده نداشت، چون اعتراض‌ها همچنان پا بر جا بود. نتایج خوب فولاد خوزستان هم نتوانست کاری از پیش ببرد و علیرضا منصوریان هر هفته شاهد شعار اعتراضی هواداران بود تا اینکه به بازی آخر مقابل آلومینیوم اراک رسید. باز هم اعتراض‌ها ادامه داشت که در نهایت سرمربی فولاد خوزستان که ظاهراً صبرش به سر آمده بود، در مصاحبه‌ای نسبت به آنها انتقاد کرد و در بخشی از مصاحبه‌اش که البته ویدیوی آن در اهواز دست به دست می‌چرخد، این نفرات را بی‌ارزش نامید که هر هفته سمت چپ می‌نشینند و با بنری کهنه و پاره می‌آیند که بهتر است آن را بشویند. برخلاف انتظار هواداران منصوریان در لیگ بیست و سوم هم روی نیمکت نشست و همین مهم نارضایتی آنها را بیشتر کرد. در نهایت پس از سه باخت متوالی و قبول شکست 4-0 در انزلی او از سمت خود برکنار شد.
 
نوبت به سرمربی اسپانیایی رسید
بعد از برکناری علیرضا منصوریان، گزینه‌های زیادی به عنوان سرمربی فولاد معرفی می‌شدند که در نهایت قرعه به نام مرد اسپانیایی افتاد. از سوابق مربیگری خوان ایگناسیو مارتینز می‌توان به هدایت تیم‌های فوتبال آلبسته، کارتاگنا، لوانته، رئال وایادولید، المریا و رئال ساراگوسای اسپانیا، شنژن چین و همچنین العربی کویت اشاره کرد. بر اساس اطلاعات درج شده در سایت‌های معتبر اسپانیایی، Juan Ignacio Martínez، که به اختصار با نام JIM نیز شناخته می‌شود، یک مربی فوتبال باتجربه و موفق است که در طول دوران مربیگری خود، تیم‌های مختلفی را در اسپانیا و خارج از کشور هدایت کرده باشد. برخی از سایت‌های اسپانیایی مانند مارکا و آس، مارتینز را به خاطر توانایی در ایجاد تیم‌های منسجم و رقابتی و همچنین به خاطر فلسفه تاکتیکی هجومی ستایش کرده‌اند. روزنامه‌های دیگر، مانند موندو دپورتیوو و اسپورت اسپانیا هم مارتینز را به عنوان یک مربی قاطع توصیف کردند.
 
انصاری مؤثرترین بازیکن
25 بازیکن در نیم‌فصل اول برای فولاد به میدان رفتند که انتخاب بهترین بازیکن از میان آنها کار آسانی نیست. به جدول عملکردشان که نگاه می‌کنیم بازیکنی بهتر از ساسان انصاری را با 3 گل زده و یک پاس گل نمی‌بینیم. شاید اگر شرایط فولاد بهتر بود عملکرد انصاری هم به مراتب بهتر می‌شد.
 
بازگشت کولیبالی
مدافع فصل گذشته تیم فولاد خوزستان که در زمان نکونام از این تیم جدا شده بود، با نظر علیرضا منصوریان به این تیم خوزستانی بازگشت. در ادامه فعالیت‌های نقل‌وانتقالاتی باشگاه فولاد خوزستان و با پیگیری مسئولان باشگاه، قرارداد موسی کولیبالی به مدت دو فصل امضا شد. این بازیکن سابقه بیش از 90 بازی برای تیم فولاد و ثبت 10 گل را در کارنامه دارد. این مدافع در نیم‌فصل لیگ بیست‌ودوم توسط نکونام در لیست مازاد فولاد خوزستان قرار گرفت و ناچار به جدایی شد. حالا در آستانه فصل بیست‌وسوم لیگ برتر، با نظر منصوریان وی دوباره عضو فولاد خوزستان شد.
 
ضعیف‌ترین خط حمله
فولاد فصل را فوق‌العاده ضعیف آغاز کرد. پنج بازی، پنج باخت، 14 گل خورده و 2 گل زده، این تیم را به ته جدول چسبانده بود. قرمزهای اهوازی در حالی از 15 بازی 15 امتیاز کسب کردند که با شش گل زده در 15 هفته ضمن در اختیار گرفتن عنوان ضعیف‌ترین خط حمله نیم‌فصل، یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را از همین لحاظ در ادوار لیگ برتر به خود اختصاص داده‌اند. آنها در 9 بازی گل نزدند.
 
ضعیف در 15 دقیقه‌های پایانی
فولاد در 15 بازی 20 گل دریافت کرده که به طور میانگین 3/1 گل برای هر بازی می‌شود. آنها طبق آمار در هر نیمه 10 گل دریافت کرده‌اند که بیشترین آن در 15 دقیقه پایانی بوده است. طبق آمار 15 دقیقه اول 5 و 15 دقیقه پایانی 6 گل دریافت کرده‌اند.

تعداد گل‌های زده در دقایق اضافی نیمه اول: صفر
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافی نیمه دوم: یک گل
تعداد گل‌های خورده در دقایق اضافی نیمه اول: یک گل
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافی نیمه دوم: 2 تا
داوران بازی‌های خانگی:
حسن اکرمی(2)، بیژن حیدری، همرنگ، امینی، مومنی، میثم حیدری
کمک داوران بازی‌های خانگی:
نجفی، رستمی(2)، مرادی، احمدی، باشنده، نادری، ظهیری، قدیری، صفایی، بهمنی، منصوری، مروجی
نحوه بیشترین گل‌های زده:
پاس در عمق: 3 تا
نحوه بیشترین گل‌های خورده:
پاس در عمق:10  تا

جستجو
آرشیو تاریخی