در قطر خبری از شگفتی نیست

امیر اسدی
روزنامه نگار
 قبل از آغاز جام ملت‌های آسیای 2023، خیلی‌ها معتقد بودند چند تیم خاص مدعی کسب عنوان قهرمانی محسوب می‌شوند. نام این تیم‌ها هم تقریباً مشخص بود؛ ژاپن، کره‌جنوبی، ایران، قطر و استرالیا. فارغ از نتیجه بازی عربستان و عمان که دیشب برگزار شد، تمام این تیم‌های مدعی پیش‌بینی‌ها را به واقعیت تبدیل کرده‌اند. قطر در گام نخست موفق شد لبنان را شکست بدهد، ژاپن ویتنام را از پیش رو برداشت، ایران فلسطین را برد، استرالیا هند را شکست داد و کره‌جنوبی هم برابر بحرین سرسخت به پیروزی رسید.
شگفتی خاصی در بازی نخست تیم‌ها رخ نداد و مدعیان توانستند یکی پس از دیگری بر رقبا غلبه کنند و نام خود را به عنوان مدعیان جدی قهرمانی سر زبان‌ها بیندازند. از حالا نمی‌توان با قاطعیت گفت که این جام ملت‌ها، جام شگفتی‌ها نیست اما حداقل در نخستین بازی تیم‌های مدعی اتفاق عجیبی رقم نخورده و آنها مقابل رقبای خود به برتری رسیده‌اند. گاهاً این برتری هم با اختلاف به دست آمده. مثلاً ایران فلسطین را با اختلاف سه گل شکست داد و ژاپن، استرالیا، قطر و کره‌جنوبی هم با اختلاف دو گل به ترتیب ویتنام، هند، لبنان و بحرین را از پیش رو برداشتند.
اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، این چند تیم همراه با عربستان و امارات مدعیان جدی قهرمانی محسوب می‌شوند. اتفاقی قابل پیش‌بینی در جامی که فعلاً خبری از شگفتی نیست. البته ویتنام، بحرین و حتی هند در دقایقی از بازی‌ می‌توانستند شگفتی‌های بزرگی را خلق کنند اما خاصیت تیم‌های بزرگ این است که به سادگی و با برنامه به بازی برمی‌گردند و نتیجه را تغییر می‌دهند. تیم‌هایی که برای قهرمانی هم ابزار دارند و هم انگیزه. پس منتظر شگفتی نباشید، این جام به یکی مثل ایران، استرالیا، عربستان، ژاپن، کره‌جنوبی و یا قطر می‌رسد، بقیه شانسی ندارند و فقط امیدوارند به مراحل حذفی برسند.

جستجو
آرشیو تاریخی