صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و شش - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و شش - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۹

فقط 2 ملی پوش استقلال در جام ملت ها که احتمالا بازی هم نمی کنند

چه خوشبخت است نکونام

وصال روحانی
روزنامه نگار
جواد نکونام شاید در ظاهر از حضور فقط دو بازیکن تیمش در هیأت اعزامی ایران به جام ملت‌های آسیا 2023 اظهار نارضایتی کند اما او در دل خوشحال است زیرا این امر سبب شده وی از همین هفته که تمرینات تیم فوتبال استقلال شروع می‌شود، تقریباً 95 درصد نفراتش را در اختیار داشته باشد. دو بازیکن استقلالی که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی ایران همراه با خود به آوردگاه قطر برده، سید‌حسین حسینی دروازه‌بان و روزبه چشمی مدافع - هافبک آبی‌های تهرانی هستند و هیچ‌یک از آنها هم در تیم ملی فیکس نیستند. به این ترتیب احتمال آسیب‌دیدگی آنها نیز اندک است و هر اتفاقی برای یوزها در جام ملت‌ها بیفتد، حسینی و چشمی سالم به تهران رجعت خواهند کرد. این بخصوص در‌ مورد حسینی صدق می‌کند زیرا او دروازه‌بان سوم تیم ملی به حساب می‌آید و تنها در صورتی از وی استفاده می‌شود که علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند مصدوم یا دو اخطاره باشند. چیزی که احتمال وقوع آن چندان بالاتر از صفر نیست. احتمال به‌ کار گرفته شدن چشمی البته بسیار بیشتر است و ژنرال قطعاً در مقاطعی از مسابقات از او استفاده خواهد کرد، بخصوص که او بازیکنی چند منظوره و واجد بازی در چند پست متفاوت است اما هرچه هست نکونام می‌داند ضایعات احتمالی جام ملت‌ها برای تیم او بسیار کمتر از سپاهان و پرسپولیس خواهد بود؛ سپاهانی که پنج نماینده در تیم ملی ایران دارد و پرسپولیس که بیرانوند و محمدحسین کنعانی‌زادگان آن نفرات فیکس تیم ملی هستند و مهدی ترابی نماینده سوم قرمزهای پایتخت در جمع یوزها هم فاصله چندانی با آرایش ثابت یوزها ندارد. احتمال اینکه همه سپاهانی‌ها و پرسپولیسی‌ها در مسابقات آسیایی قطر هیچ آسیبی نبینند و دست‌شان وبال گردن‌شان نشود و حضور در این پیکارهای پرمسئولیت به لحاظ روحی آنها را بشدت فرسوده نکند، بسیار کم است.

همکاری‌های اجباری
نکونام نه تنها به‌خاطر ملاحظات فوق، احساس خوشبختی می‌کند بلکه شادمان است که در اولین نقل و انتقال رسمی و قطعی تیمش در فاصله بین دو نیم‌‌فصل، داسیلوا مدافع برزیلی مفید استقلال را که در هر دو فصل گذشته این تیم را همراهی ‌می‌کرد (اما در پایان فصل پیش از جمع آبی‌ها جدا شد)، باز خواهد یافت و او را بار دیگر در خدمت تیمش خواهد دید. سرمربی استقلال پس از رد شدن فهرست اولیه بازیکنان مورد‌ نظرش یک لیست ثانویه را به علی خطیر داده و از او خواسته است که نفرات حاضر در این فهرست را برای نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌و‌سوم جذب استقلال کند. البته احتمال آمدن نفرات این فهرست هم به جمع آبی‌ها چندان زیاد نیست زیرا بازیکنان دانه‌ درشتی هستند و تیم‌های دارنده این نفرات آنقدر ساده‌انگار نیستند که با جدایی آنها موافقت کنند. بحث مالی نیز در این میان بسیار اهمیت دارد و با بی‌پولی عظیمی که دامان استقلال را گرفته، نکونام بهتر از هر کسی می‌داند که بنیه مالی باشگاهش برای پرداخت نرخ استخدام این بازیکنان اصلاً کفایت نمی‌کند. به خاطر همین است که همگان مطمئنند خریدهای استقلال در نقل و انتقال‌های زمستانی صرف‌نظر از داسیلوا اندک‌تر و کم‌ تعدادتر از آن خواهد بود که بتوانند تأثیر قابل توجهی را در معادلات فنی تیم خود بگذارند و نکونام مجبور است روی همان نفراتی حساب باز کند که در نیم‌فصل اول برای او به میدان آمدند. به واقع اگر نکونام به رغم عدم رضایت از حاصل کار امثال آرمان رمضانی او را همچنان حفظ کرده، به این سبب است که نیرویی بهتر از او در اختیار ندارد و اگر از ارسلان مطهری هم ناراضی است، ولی او را نیز در تیمش نگه‌ داشته، باز به همین سبب است.
تأثیر مثبت بازیکنان «ناکافی»
نکونام بابت کار کردن با نفرات و نیروهای در دسترس خود در نیم فصل اول لیگ بیست‌و‌سوم اصلاً دچار ضرر نشده زیرا همین نفرات، خوب یا بد، استقلال را در پایان 15 هفته اول رقابت‌ها در صدر جدول نشاندند، هم سپاهان را به زیردست خود فرستادند و هم پرسپولیس را. در آن بازه زمانی، «یامگا»ی همیشه خوب و مهدی مهدی‌پور تیزهوش بازی‌های بسیار تأثیرگذاری را برای استقلال انجام دادند و صالح حردانی، آرمین سهرابیان، ایمان سلیمی و البته حسینی و چشمی هم در ترکیب استقلال درخشیدند و در بعضی دیدارها جعفر سلمانی، زبیر نیک‌نفس و مهرداد محمدی هم گره‌های کار را گشودند. اگر نکونام با همین نفرات ظاهراً ناکافی در نیم‌فصل اول موفق بود، دلیلی در دست نیست که در نیم‌فصل دوم او را ناموفق بینگاریم، حتی اگر فهرست نفرات درخواست شده وی دائماً برگشت بخورد و گذر هیچ‌یک از نفرات مورد نظر وی به یک فرسخی اردوی آبی‌ها هم نیفتد.

جستجو
آرشیو تاریخی