صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و شش - ۲۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و شش - ۲۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

خوراکچی: برانکو نشد، اسکوچیچ را بیاورند

امسال جنگ قهرمانی به تفاضل گل کشیده می‌شود

بازیکنانی که به خاطر یحیی می‌جنگیدند، دیگر خیلی تلاش نمی‌کنند

مسعود قراگزلو
روزنامه نگار
محمود خوراکچی دروازه‌بان اسبق پرسپولیس معتقد است مربیگری تیم فوتبال پرسپولیس از هدایت تمام رشته‌های ورزشی دیگر سخت‌تر است و سرمربی چنین تیمی برای موفقیت و برآورده ساختن انتظارات نیاز به حمایت همه جانبه مدیریت و هیأت مدیره دارد، نکته‌ای که پیشکسوت پرسپولیس معتقد است به شکل کامل در خصوص سرمربی مستعفی پرسپولیس انجام نشد.

‌در رابطه با استعفای آخر یحیی که منجر به جدایی‌اش شد چه نظری دارید؟
مربیگری در پرسپولیس خیلی سخت است و از نظر من مربیگری در تیم فوتبال پرسپولیس از تمامی رشته‌های دیگر سخت‌تر است، به همین دلیل بودن در این تیم بزرگترین افتخار است. یحیی گل‌محمدی در تیم پرسپولیس در هر دو کسوت مربی و بازیکن فعالیت داشت. اگر از پنج نفر بخواهید نام ببرید، قطعاً یحیی با افتخاراتی که کسب کرد جزو این پنج نفر و تأثیرگذارترین مربیان بوده است. یحیی به نحو احسن در تیم کار کرد اما با او همکاری نشد، به همین دلیل استعفا داد چون کوهی از مشکلات بر سر این مربی خراب شده بود. با وجود این یک بار مدیریت تیم نیامد او را صدا بزند که مشکل چه بوده است و چرا استعفا دادید.
‌اما قطعاً چنین بی‌توجهی‌ای در خصوص مربی خارجی وجود نخواهد داشت؟
مربی خارجی بیاید چون دلاری و با رقم بیشتر قرارداد می‌بندد حتماً توجه بیشتری به او می‌شود ضمن اینکه حتماً تعصب به تیم را مانند مربی وطنی نخواهد داشت. باید یحیی را هر طور شده راضی به ادامه همکاری با پرسپولیس می‌کردند اما چون کارد به استخوان سرمربی تیم رسیده بود عملاً این مربی عطای کار را به لقایش بخشید، مربی‌ای که خودش از جنس پرسپولیس بود و توقعات از او خیلی بالا بود اما وقتی با او همراهی نشد عملاً نتوانست با تیم ادامه دهد.
‌الان صحبت از حضور برانکو یا یک مربی خارجی در پرسپولیس است!
هر مربی که به پرسپولیس بیاید کار خیلی سختی خواهد داشت، حتی اگر این مربی در کلاس درجه یک باشد. ما باید این نکته را در نظر بگیریم که بعضی ‌بازیکنان پرسپولیس با وجود اینکه در سطح خیلی بالایی نبودند به خاطر یحیی خیلی بیشتر تلاش می‌کردند، به همین دلیل سطح توانایی‌شان بیشتر می‌شد اما من اطمینان دارم که بعد از یحیی همان تعداد بازیکن، آن تلاشی که در زمان یحیی برای پرسپولیس انجام می‌دادند را دیگر ارائه نخواهند داد.
‌اما اگر برانکو بیاید شاید به واسطه تجربه خوب قبلی‌اش در پرسپولیس موفق عمل کند؟
به هر حال برانکو مربی خیلی خوبی است و شناختی که دارد قطعاً کمکش خواهد کرد اما من نسبت به موقعیت پرسپولیس نگرانم و اعتقاد دارم با بازیکنان فعلی برانکو هم نمی‌تواند خیلی کار خاصی انجام دهد، مگر آنکه چند بازیکن خوب با کیفیت جذب شوند. در این بین باید حتماً پرسپولیس دو مهاجم خیلی خوب با کیفیت جذب کند، در غیر این صورت شهاب نمی‌تواند به تنهایی در خط حمله پرسپولیس موفق عمل کند، بازیکنی که در یک بازی ستاره می‌شود و سه گل می‌زند اما در بازی دیگر هیچ فروغی ندارد.
‌برانکو قبلاً تیم را به عناوین مختلف رسانده بود اما حالا این مربی قادر است برای پرسپولیس عنوانی مانند قهرمانی آسیا را کسب کند؟
نه ما دیگر نمی‌توانیم به این مهم برسیم و قهرمانی آسیا برای ما یک افسانه شده است و زمانی که ما می‌بینیم تیم‌های دیگر آسیایی با رقم قرارداد یک بازیکن‌شان می‌توانند کل لیگ ما را بخرند، بهتر به این واقعیت پی می‌بریم و قطعاً در چنین شرایط نابرابری ما توان جنگیدن برای قهرمانی را نخواهیم داشت.
‌بار قبل برانکو در شرایط متفاوتی به پرسپولیس آمد اما این بار برانکو در شرایطی که پرسپولیس چندین عنوان قهرمانی کسب کرده به پرسپولیس آمده!
به هر حال سعی دارند برانکویی را جذب کنند که هواداران پرسپولیس از او خاطرات خوبی دارند و به قولی همان وجهه هوادار پسندی‌اش موجب شده تا باشگاه در تلاش برای جذب او باشد.
‌اما اگر برانکو نشد باید دنبال چه گزینه دیگری بروند؟
به نظرم اگر برانکو نشد باید دنبال اسکوچیچ بروند؛ مربی با کلاسی که از هر لحاظ فاکتورهای خوبی برای موفقیت در پرسپولیس دارد.
‌اما در خصوص اسکوچیچ هم گفته می‌شود که این مربی مدیریت اداره بازیکنان بزرگ را به بهانه تکرار این مسأله در تیم ملی ندارد؟!
نه اصلاً اینطور نیست که بگوییم اسکوچیچ مدیریت ندارد و خدا نکند چیزی در ایران بر سر زبان‌ها بیفتد چون در این صورت همه از مسائلی حرف می‌زنند که چندان پایه و اساس ندارد؛ مربی‌ای که قبلاً با کمترین پول به تیم ملی آمد، در حالی که هر کس جای او بود می‌توانست به جای 200 هزار دلاری که گرفت دو میلیون دلار بگیرد. حتماً او با درایت و مدیریت خودش موفق شد در شرایط بسیار سختی تیم را به جام جهانی برساند، در حالی که اگر در یک بازی‌‌مان هم موفق نمی‌شدیم دیگر شانسی برای موفقیت نداشتیم و این حرف که اسکوچیچ مدیریت ندارد اصلاً درست نیست و من آن را قبول ندارم.
‌مواضع پیشکسوتان پرسپولیس هم در این مدت خیلی با یکدیگر متناقض بود!
به نظرم ما پیشکسوتان باید موضع واحدی داشته باشیم و دوگانه حرف نزنیم. شرایط فعلی فوتبال با گذشته خیلی فرق کرده و بازیکنی که با ماشین 50 میلیاردی سر تمرین می‌آید حتماً باید با مربی‌ای کار کند که وجهه فنی و بین‌المللی بالایی داشته باشد. یحیی هم با کاریزمایی که داشت این مسأله را به بهترین شکل در پرسپولیس انجام داد و بعضی از بازیکنان که کیفیت فنی 40-30 درصدی داشتند را به بازیکنی تبدیل ساخت که کیفیت فنی 80 درصدی را از خود نشان دهد. در این بین شاید 5-4 بازیکنی که بازی می‌کردند از صد درصد کیفیت 50 داشتند اما بعد به کیفیت 80 درصدی رسیدند و حالاحتماً دوباره 50 خواهند شد.
‌به نظر شما هم از شرایط موجود خیلی ناراحتید؟
ما خودمان با پرسپولیس زندگی کردیم و همه جا هم به پرسپولیسی بودن‌مان افتخار کرده و می‌کنیم، با وجود این امیدوارم هر چه زودتر چنین تیم بزرگی شرایط مربی‌اش مشخص شود و اگر قرار به حضور برانکو است هر چه زودتر تکلیفش را مشخص کنند.
‌نگفتید برانکو در صورت کسب یک قهرمانی دیگر در پرسپولیس موفق خواهد شد و آیا این قهرمانی جذابیت خواهد داشت؟
حتماً قهرمانی همیشه شیرین است، چه بسا می‌بینیم تیم‌های بزرگ دنیا مانند بارسا و رئال همیشه قهرمان می‌شوند و هیچ‌وقت هم این امر متوقف نمی‌شود.
‌اما امسال به نظر اگر برانکو هم انتخاب شود کار سختی برای قهرمانی در ایران و کار بسیار دشوارتری برای قهرمانی در آسیا دارد؟!
قانونی حمایتی نیست و تا زمانی که تیم‌های دیگر بازیکن اجاره‌ای می‌خرند ما حریف آنها نمی‌شویم. در خصوص قهرمانی در ایران هم به نظرم کار قهرمانی به تفاضل گل کشیده می‌شود که در این صورت اهمیت جذب مهاجم چندین برابر بیشتر می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی