صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۲۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۲۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم‌فصل اول لیگ بیست و سوم

کم نوسان، بدون خارجی و بدون اخراجی

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار


شروعی ضعیف
ملوان در حالی یک نیم‌فصل بسیار خوب را به پایان رساند و جایگاه ششم را به خود اختصاص داد که در ابتدای فصل شروع ناامیدکننده‌ای داشت. آنها در اولین بازی باخت خانگی مقابل ذوب آهن را با نتیجه 2-1 تجربه کردند و پس از آن در تهران با یک گل مغلوب استقلال شدند. البته آنها مقابل آبی‌های پایتخت فوتبال قابل قبولی را ارائه دادند.
11 گل زده در 15 دقیقه‌های آخر
ملوان در 15 بازی نیم‌فصل اول 20 گل زده که به طور میانگین 3/1 گل برای هر بازی می‌شود. اما نکته قابل تأمل اینکه شاگردان مهدی تارتار 11 گل را در 15 دقیقه پایانی هر نیمه زده‌اند. این تیم طبق آمار، پنج گل در حد فاصل دقایق 45-31 و شش گل هم در فاصله زمانی 90-76 را وارد درواره حریفان کرده‌اند.
 
کم نوسان
قوی سپید انزلی را می‌توان یکی از کم نوسان‌ترین تیم‌های لیگ برتر در نیم‌فصل اول دانست. برای آنها بازی‌های خانگی و خارج از خانه به لحاظ کسب امتیاز خیلی فرق نمی‌کند. البته که برخورداری از حمایت هواداران در ورزشگاه انزلی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. طبق آماری که آنها از خود به جا گذاشتند در خانه 12 و در زمین حریفان‌شان هم 12 امتیاز کسب کردند. جالب‌تر اینکه تفاضل گل‌شان روی عدد چهار ایستاده است.
 
9 هفته بدون باخت
شاگردان تارتار بعد از دو باخت متوالی، از هفته سوم روند خوب‌شان را آغاز کردند. پیروزی 4-0 مقابل فولاد شروعی فوق‌العاده برای‌شان بود. به طور‌ی که در هشت بازی بعد از آن هم شکستی را تجربه نکردند. ملوان که معمولاً در خانه خیلی سخت می‌بازد، در نیم‌فصل اول سه شکست داشت که دو باخت آن در خانه بود.
 
رضا جعفری بهترین بازیکن
24 بازیکن در نیم‌فصل اول برای ملوان به میدان رفتند که پدرام قاضی‌پور، مجید عیدی، محمدرضا سلیمانی و مسعود زائرکاظمینی جزو خوب‌های این تیم بودند. اما بدون شک رضا جعفری با شش گل زده و یک پاس گل عملکرد بهتری با توجه به دقایق حضورش در زمین نسبت به بقیه داشت.
 
بدون اخراجی، بدون خارجی
ملوان از معدود تیم‌های لیگ برتری است که از بازیکن خارجی در ترکیب خود استفاده نمی‌کند. سیاست این باشگاه به کارگیری بازیکنان جوان و جویای نام است. بعید هم به نظر می‌رسد که آنها در ادامه برنامه‌ای برای جذب بازیکن خارجی داشته باشند. ضمن اینکه بازیکنان ملوان در 145 بازی نیم‌فصل هیچ وقت از داوران بازی‌های‌شان کارت قرمز دریافت نکردند.
 
جذب خانزاده چرا؟
محمدرضا خانزاده در هفته نخست مقابل ذوب‌آهن اصفهان قرار داشت که عملکردی پرنوسانی را از خود به جای گذاشت. او در هفته دوم و دوئل با استقلال، جایی در فهرست ملوانی‌ها نداشت که مهدی تارتار علت غیبت این مدافع باتجربه را سرماخوردگی اعلام کرد اما به نظر می‌رسد در کنار شرایط جسمانی محمدرضا خانزاده، سرمربی ملوانی‌ها از کیفیت فنی او هم رضایت ندارد. همین مسأله باعث شده تا خانزاده در مسیر جدایی از ملوان بندرانزلی قرار گیرد و به دنبال انتخاب تیم جدید خود است. مدافع 32 ساله فوتبال ایران فصل گذشته در تیم باشوندارا کینگز بنگلادش عضویت داشت و بعد از جدایی از این تیم بنگلادشی، تصمیم به بازگشت به فوتبال ایران گرفت. خانزاده که سابقه بازی در تیم‌های راه‌آهن تهران، پرسپولیس تهران، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خوزستان، سیاه‌جامگان مشهد، پدیده مشهد، تراکتور تبریز و گل‌گهر سیرجان در کنار ملوان بندرانزلی را در کارنامه خود دارد، حالا به دنبال کسب یک تجربه جدید است.
 
ملوان از محرومیت گریخت
در شرایطی که هواداران ملوان این تیم را تبدیل به یکی از پرتماشاگرترین تیم‌های لیگ برتر ایران کرده‌اند، اتفاقات بازی با تراکتور باعث شد تا کمیته انضباطی حکمی نسبتاً شدید را علیه آنها صادر کند. در حکم کمیته انضباطی آمده است: «باشگاه ملوان بندرانزلی در دیدار برابر تراکتور تبریز به دلیل پرتاب لیزر و بطری آب به سمت مقام رسمی مسابقه از سوی تماشاگران منتسب و توهین به مقام رسمی مسابقه به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی و یک جلسه محرومیت از حضور تماشاگران در مسابقات خانگی به مدت شش ماه تعلیق می‌گردد.»
اولین بازی خانگی بعدی تیم مهدی تارتار در ورزشگاه سیروس قایقران مقابل استقلال است که اگر این حکم تعلیقی نبود، آنها از حمایت تماشاگران‌شان در این بازی محروم می‌شدند اما با تعلیقی بودن حکم کمیته انضباطی آنها می‌توانند از امتیاز میزبانی برابر استقلال استفاده کنند اما باید با احتیاط کامل در این بازی حاضر شوند چرا که امکان دارد محرومیت آنها به‌زودی فعال شود.
 
جدایی احتمالی پورعلی
امین پورعلی کاپیتان سابق گل‌گهر سیرجان که در نقل و انتقالات تابستانی از این تیم جدا شد و به ملوان پیوست حالا خیلی زود جمع ملوانی‌ها را ترک خواهد کرد. پورعلی هافبک لاهیجانی ۳۵ ساله امیدوار بود بتواند در این تیم گیلانی بدرخشد اما اوضاع برای او در ملوان چندان مطابق میلش پیش نرفت تا تصمیم به جدایی بگیرد. امین پورعلی ۶ سال سابقه حضور در گل‌گهر را داشت اما نتوانست زمان زیادی را با پیراهن ملوان سپری کند.
 
شایعه حضور تارتار در پرسپولیس
در حالی که در روزهای گذشته شایعاتی پیرامون مهدی تارتار سرمربی ملوان وجود داشت اما او خود را آماده هدایت تیم ملوان در تمرینات آماده‌سازی زمستانی می‌کند. ملوان در تلاش است تا یک اردو را هم برای تعطیلات زمستانی تدارک ببیند و با انجام چهار بازی دوستانه به استقبال 15 بازی دور برگشت برود. حبیب فرعباسی و جلال مداحی دو بازیکنی هستند که به عنوان بازیکن سرباز راهی ملوان خواهند شد. البته با این حال مدیرعامل ملوان یک بار گفته بود اجازه جدایی به مهدی تارتار داده نخواهد شد: «باشگاه پرسپولیس درخواست رسمی و کتبی نداشت، اما صحبت‌هایی در این زمینه بین مدیران دو باشگاه وجود داشت که به صورت غیررسمی بودند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی