صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • جام ملت های آسیا
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۲۱ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۲۱ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم‌فصل اول لیگ بیست و سوم

تساوی با سرخابی‌ها با گل به خودی حریف

 

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار
فصل گذشته ذوب‌آهن در پایان نیم‌فصل با 18 امتیاز در رتبه دهم جدول حضور داشت و 3 برد، 9 تساوی و 3 شکست را تجربه کرده بود اما این فصل با 6 پیروزی، 7 تساوی و 2 شکست توانست شرایط بهتری را تجربه کند و نسبت به فصل گذشته جایگاه و شرایط بهتری داشته باشد. محمد ربیعی پس از حضور در این تیم از تغییر فلسفه و سبک فوتبالی ذوب آهن خبر داد و تا حدود زیادی موفق به انجام این کار شد، او با قرار دادن بازیکنان جوان و باتجربه به صورت همزمان بالانس خوبی در ذوب‌آهن ایجاد کرد و نتیجه آن را هم گرفت. با تعطیلات طولانی مدت لیگ برتر و فصل نقل و انتقالات ربیعی این فرصت را دارد تا برای نیم‌فصل دوم تیم خود را تقویت کند و با تمریناتی که با حضور کامل بازیکنانش انجام خواهد داد، در نیم‌فصل دوم هم به عنوان یکی از تیم‌های مدعی کسب سهمیه و در خوش‌بینانه‌ترین حالت رقابت با تیم‌های مدعی قهرمانی به میدان بفرستد.
 
ضعیف در نیمه‌های دوم
ذوب‌آهن در نیم‌فصل اول 11 گل دریافت کرد. یعنی به عبارتی 73/0 گل در هر بازی. اما نکته قابل تأمل اینکه شاگردان محمد ربیعی 11 گل‌شان را در نیمه‌های دوم دریافت کرده‌اند، چیزی نزدیک به چهار برابر. حتماً سرمربی ذوب‌آهن نسبت به این موضوع آگاهی کامل دارد و در نیم‌فصل دوم راهکاری را برایش اندیشه خواهد کرد. جالب اینکه آنها در هر نیمه هفت گل زده‌اند.
 
فوق‌العاده در خارج خانه
آماری که تیم محمد ربیعی در نیم‌فصل اول از خود به جا گذاشت تا حدودی منحصر به فرد بود. آنها در هفت مسابقه‌ای که در فولادشهر برگزار کردند فقط هفت امتیاز به دست آوردند، یعنی هر بازی یک امتیاز. در حالی که اکثر تیم‌ها در بازی‌های خانگی عملکرد بهتری دارند اما ذوبی‌ها تیم خارج از خانه بودند. طبق آمار، آنها در 8 بازی بدون باخت 18 امتیاز کسب کردند، یعنی 72 درصد.
 
9 هفته بدون باخت
ذوب‌آهن از هفته هفتم تیم متفاوت‌تری شد. آنها از بازی با شمس آذر تا بازی با گل‌گهر در روز پایانی هیچ باختی را تجربه نکرده و از 27 امتیاز موجود 17 امتیاز به دست آوردند.
 
کمال دور از انتظار
در جریان بازی تدارکاتی پیش‌فصل ذوب‌آهن و فجر سپاسی در فولادشهر، کمال کامیابی‌نیا، هافبک ذوب‌آهن از ناحیه عضله همسترینگ مصدوم شد. او به همین دلیل سه بازی ابتدایی مقابل ملوان، سپاهان و پرسپولیس را از دست داد. هافبک پرافتخار پرسپولیس اما در ادامه نتوانست عملکرد خیلی خوبی از خود به نمایش بگذارد. کمال در9 بازی حضوری 321 دقیقه‌ای داشت.
 
2 پاس گل با اوت‌انداز
نادر محمدی در همین فصل روی پرتاب‌های اوتش دو پاس گل هم داده است. در دقیقه 2+90 مسابقه با استقلال خوزستان، محمدی یک پرتاب اوت بلند انجام داد و محمد قریشی مستقیماً این پرتاب اوت را تبدیل به گل کرد و ذوب‌آهن بازی را برد. او در بازی هفته چهاردهم هم در دقیقه 27 با همین تاکتیک باعث گلزنی محمدجواد محمدی شد. البته او دو بار کارت قرمز گرفته و از بازی اخراج شده است. اتفاقی که سال گذشته در پیکان هم برایش افتاد و در دو بازی کارت قرمز گرفت. محمدی در بازی هفته هفتم مقابل شمس آذر در دقیقه 57 و در بازی هفته نهم مقابل آلومینیوم اراک و ذوب‌آهن از زمین اخراج شد.
 
اتوگل‌های سرخابی‌ها
ذوب‌آهن اصفهان از معدود تیم‌هایی در نیم‌فصل اول بود که از سرخابی‌های پایتخت امتیاز گرفت. جالب اینکه تساوی آنها مقابل پرسپولیس و استقلال در حالی به دست آمد که هر دو گل آنها توسط بازیکنان این دو تیم به دست آمد. سروش رفیعی هافبک پرسپولیس در دقیقه 45 و مهدی مهدی‌پور هافبک استقلال در دقیقه 76 دروازه خودشان را باز کردند.
 
محمد‌جواد محمدی
بهترین بازیکن
از 26 بازیکنی که در نیم‌فصل اول برای تیم محمد ربیعی به میدان رفتند، محمدجواد محمدی عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشت. هافبک شماره هفت گاندوها که قبل از شروع فصل با استقلال هم قرارداد بسته بود در 14 بازی به میدان رفت و در زمان 1152 دقیقه‌ای که در زمین حضور داشت، پنج گل زد و یک پاس گل داد.
 
نکیسا مدیرعامل جدید
قبل از شروع لیگ و در هفته پایانی تیرماه، پس از جلسه مشترک هیأت مدیره باشگاه ذوب‌آهن و مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن، نیما نکیسا به عنوان مدیرعامل جدید سبزپوشان انتخاب گردید و از زحمات علیرضا احسانی مدیرعامل سابق این باشگاه تقدیر شد. نیما نکیسا دروازه‌بان پیشین تیم ملی ایران بود که در مقطع دکتری در رشته آسیب‌شناسی ورزشی تحصیل کرده است. او همچنین سوابقی چون مدیریت چندین آکادمی ورزشی و رئیس دپارتمان آموزش فدراسیون فوتبال را در کارنامه خود دارد.
انتقاد ربیعی از داوری
به مربیان گذشته ذوب‌آهن ادای احترام می‌کنم. برای من مهم‌تر از رتبه‌ها این بود که در ذهن بازیکنان باوری نو ایجاد کنم و این بزرگ‌ترین دستاورد است. نتایج می‌تواند بالا و پایین شود، اما اینکه ذهنیت بازیکنان به سمتی برود که بهتر از سال گذشته نتیجه بگیرند، برای خودم دستاورد می‌دانم. در تیم‌هایی کار کرده‌ام که این باور را داشتند، ولی سعی کردم شاخ و برگ دیگری بدهم. سال گذشته خیلی از داوری متضرر شدم، ولی از یک جایی به بعد سعی کردم فشار روی داور کمتر شود. روی داوران خیلی فشار روانی وجود دارد. اشتباهات مکرر رخ داد و باعث شد فشار روانی روی داوران به وجود بیاید. به همین دلیل، داوران را مضطرب می‌بینم. در بازی با فولاد خوزستان، کارشناسان داوری گفتند دو بازیکن حریف باید اخراج می‌شدند و داور کارت اشتباهی داد، ولی سعی کردم با نرمش صحبت کنم تا فشار کمتری به داوران وارد شود. مصرانه می‌گویم سیستم کمک داور ویدیویی (VAR) نیاز اصلی فوتبال ایران است.
 
سه خروجی
ذوب‌آهن در شرایطی وارد بازار نقل و انتقالات زمستانی شده که سه بازیکن این تیم به ناچار و اجباراً از لیست تیم خارج خواهند شد و مدیران باشگاه باید برای جایگزینی این نفرات اقدام کنند. از جمع بازیکنان ذوب‌آهن آرش قادری و سبحان خاقانی دو بازیکنی هستند که به دلیل پارگی رباط صلیبی تا پایان فصل قادر به همراهی این تیم نیستند و به همین خاطر مدیران باشگاه نام این دو بازیکن را از لیست خود خارج می‌کنند. از سوی دیگر حبیب فرعباسی، دروازه‌بان ذوب‌آهن نیز با وجود قراردادی که دارد، قصد رفتن به خدمت سربازی و پوشیدن پیراهن ملوان انزلی را کرده است. جدایی فرعباسی از ذوب‌آهن قطعی شده و حالا مدیران باشگاه با نظر محمد ربیعی باید یک دروازه‌بان هم به جمع نفرات خود اضافه کنند. با این تفاسیر خروج نام خاقانی، قادری و فرعباسی از لیست ذوب‌آهن قطعی است و باید دید در روزهای آینده چه بازیکنان جدیدی به عضویت تیم سبزپوش اصفهانی درخواهند آمد.

جستجو
آرشیو تاریخی