صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و نود و یک - ۱۸ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و نود و یک - ۱۸ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۴

بررسی عملکرد تیم‌ها در نیم فصل اول لیگ بیست و سوم

قرمزترین زرد لیگ!

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار

لیگ بیست و سوم آنقدر پرحاشیه آغاز شد و تا روز پایانی نیم‌فصل ادامه پیدا کرد که نوشتن درباره همه آن اتفاقات آن هم به صورت خلاصه خیلی بیشتر از یک روزنامه کامل را می‌طلبد. سپاهان هم از این قاعده مستثنی نبود و به دلایل مختلف درگیر حواشی شد.
 
رفت و برگشت چهار امتیاز
اولین شوک جدی به طلایی‌‌پوشان در هفته چهارم به آنها وارد شد. در حالی که هنوز غرق در شادی پیروزی 3-1 مقابل پیکان بودند، خبر رسید که به دلیل شکایت تیم‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتور به دلیل رعایت نکردن سقف قرارداد، چهار امتیاز از این تیم کسر و مبلغ 40 میلیارد تومان هم جریمه نقدی شدند. اگر چه این اتفاق با اعتراض سپاهانی‌ها همراه شد و بعد از آن هم پرسپولیس را جریمه کردند اما در نهایت دو روز بعد از بازی با آلومینیوم اراک و بر اساس رأی کمیته استیناف چهار امتیاز آنها برگشت.
 
اخراج موقت آل‌کثیر
سپاهان با جذب رضا اسدی، کاوه رضایی، احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر و با حفظ بازیکنانی همچون رامین رضاییان، شهریار مغانلو، پیام نیازمند، محمد کریمی، فرشاد احمدزاده و امید نورافکن به پرمهره‌ترین تیم لیگ بیست و سوم تبدیل شد. طبیعی بود که بازی نکردن هر کدام از آنها می‌توانست حواشی به همراه داشته باشد. همین اتفاق برای عیسی آل‌کثیر افتاد. او که چهار هفته ابتدایی را به دلیل مشکل قراردادش از دست داده بود، در بازی هفته دهم مقابل پرسپولیس هم فرصت بازی پیدا نکرد. آل‌کثیر که انتظار چنین اتفاقی را نداشت، ناراحتی‌اش را به نوعی نشان داد. ژوزه مورایس هم برای حفظ نظم تیمی‌اش او را برای دو بازی از تیم کنار گذاشت.
 
9 اخراجی
سپاهان هر چقدر در مستطیل سبز فوتبال فنی و قابل قبولی را ارائه می‌داد و یکی از بهترین تیم‌های لیگ بیست و سوم بوده اما به لحاظ دریافت کارت قرمز رکورددار هستند. آنها 9 مرتبه از داوران بازی‌های‌شان کارت قرمز دریافت کرده‌اند. هفت بازیکن (باربوسا، احمدزاده، دانشگر، سرشوق، اسدی، دابو، کریمی) به همراه ژوزه مورایس و دستیارش اخراجی‌های این تیم بودند.
 
منتخب سرخابی‌ها
به لیست سپاهان که نگاه می‌کنیم، بازیکنان زیادی را می‌بینیم که سابقه حضور در تیم‌های پرسپولیس و استقلال را دارند. عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، رضا اسدی و کاوه رضایی را جذب کردند که هر چهار نفر سابقه بازی در استقلال یا پرسپولیس را در کارنامه خود دارند. البته که رضا اسدی اصالت اصفهانی دارد اما پیش از پیراهن سپاهان، رخت قرمز بر تن کرده و پرسپولیسی بوده است. کاوه رضایی، عیسی آل‌‌کثیر، شهریار مغانلو، احسان پهلوان، فرشاد احمدزاده، میلاد زکی‌پور، رامین رضاییان، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی و امید نورافکن از همان سرخابی‌ها هستند.
 
رضاییان بهترین بازیکن سپاهان
سپاهان در نیم‌فصل اول بازیکنان تأثیرگذاری داشت همچون شهریار مغانلو با هشت گل زده و رضا اسدی با هفت گل زده و سه پاس گل هم سهم هر کدام. اما بدون تردید رامین رضاییان را نه تنها باید بهترین بازیکن این تیم بلکه بهترین بازیکن نیم‌فصل اول هم دانست. مدافع راست ملی‌پوش سپاهان این روزها در اوج آمادگی قرار دارد و همین هم باعث شده تا تیم‌های اماراتی به سراغش بروند.
 
هر بازی بیش از 2 گل
سپاهان با درخشش خوبی که در نیم‌فصل اول بیست و سومین دوره لیگ برتر داشت، توانست بهترین خط حمله این دوره را به خودش اختصاص بدهد، این تیم در 15 بازی گذشته توانست 33 بار دروازه حریفانش را باز کند و این آمار بسیار خوبی برای سپاهان به شمار می‌رود، یعنی هر بازی بیشتر از 2 گل که به نظر می‌رسد با ادامه این روند در نیم‌فصل دوم، سپاهان بتواند در گلزنی رکورد جدیدی به جا بگذارد.
 
نیم سکته در دقایق پایانی
سپاهان که در خط حمله آمار خوبی داشت، در دفاع و دروازه هم توانست عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. این تیم در 30 بازی گذشته در نیم‌فصل اول، فقط 15 گل خورده و این یعنی هر بازی نیم گل، اما سپاهان 7 گل از این 15 گل را در 15 دقیقه پایانی بازی‌هایش دریافت کرده است. ظاهراً سپاهان با این وضعیت خوب، دقایق پایانی را نیم‌سکته‌ای داشته و 7 گل را در این دقایق دریافت کرده است.
 
در خانه یا باخت یا برد
سپاهانی‌ها در خانه خودشان بهتر ظاهر شدند و توانستند از هشت بازی خانگی 6 بازی را برنده خارج شوند و تنها دو باخت در خانه داشتند. شاگردان مورایس با وجود اینکه توانستند 18 امتیاز در خانه خود کسب کنند، اما در اصفهان، مقابل حریفان تساوی نداشتند در حالی که اگر دو بازی باخته را حداقل با تساوی به پایان می‌برند، حداقل الان دو امتیاز بیشتر در جدول رده‌بندی داشتند و می‌توانستند قهرمان نیم‌فصل شوند.
 
شروع خوب، پایان ضعیف
سپاهان کارش را در نیم‌فصل اول توفانی شروع کرد، تیم مورایس با زهرچشم گرفتن از حریفان، 5 بازی ابتدایی رقابت‌ها را توانست با برد پشت سر بگذارد. نه تنها این بازی‌ها برای سپاهان سه امتیاز را به همراه داشت، بلکه آنها توانستند با گل‌های زیاد از سد حریفان عبور کنند. اما این شروع توفانی و البته ادامه آن در میانه‌های راه، در پایان با ضعف شدید همراه شد و سپاهانی‌ها در سه بازی پایانی، هر سه بازی را واگذار کردند.
 
وقتی نیمکتش خلوت شد
سپاهان با هزینه‌هایی که کرده بود، با جریمه کسر امتیاز روبه‌رو شد، هر چند بعداً استیناف این رأی را رد کرد، اما به هر حال این تیم در معرض جریمه بود و به چند بازیکن این تیم در هفته‌های پایانی اجازه بازی کردن ندادند. بر همین اساس اصفهانی‌ها، کاوه رضایی، هادی محمدی و احسان پهلوان را از لیست خودشان خارج کردند تا بتوانند از سایر بازیکنان‌شان استفاده کنند. حالا هم حرف از جدایی عیسی آل‌کثیر و سیاوش یزدانی است تا سپاهان بتواند بازیکنان جدیدی را به خدمت بگیرد.
 
خوب یا بد، ساکت رفت
با وجود اینکه سپاهان فقط با یک امتیاز اختلاف در پایان نیم‌فصل اول در رده دوم جدول قرار گرفت و در حقیقت می‌توان عملکرد این تیم در نیم‌فصل اول را خوب و حتی عالی توصیف کرد، اما برخی مسائل باعث جدایی مدیرعامل این تیم یعنی ساکت شد. مدیرعامل سپاهان در اوایل فصل و در بازه نقل و انتقالات با سپاهان عالی کار کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی