صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۱۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۱۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۳

شاهرخی: فوتبال ما اسیر رؤیاها و آرزوهاست

سبک بازی کدام تیم آسیایی شبیه بورکینافاسو است؟

محمد محمدی سدهی
روزنامه‌نگار
مسابقات جام ملت‌های آسیا دو هفته دیگر در قطر آغاز می‌شود و بر این اساس اسامی بازیکنان دعوت شده به تیم ملی در جام ملت‌ها دیروز توسط کادر فنی تیم ملی اعلام شد. در این بین تیم ملی با برخی کمبودها روبه‌روست و غیبت احمد نوراللهی در جام ملت‌ها به دلیل بی‌انضباطی و همچنین غیبت احتمالی سردار آزمون به دلیل بندی که در قرارداد با باشگاه رم ایتالیا دارد، از موضوعاتی است که تیم ملی در قطر با آن مواجه خواهد بود. حال با این شرایط یوزهای ایرانی در میدان سخت جام ملت‌ها باید با حریفان قدرتمندی همچون ژاپن، کره جنوبی و استرالیا دیدار کند.
همایون شاهرخی، سرمربی اسبق تیم ملی در خصوص اسامی تیم ملی به «ایران ورزشی» می‌گوید: «در تیم ملی چند نکته وجود دارد و یکی از آنها خط خوردن احمد نوراللهی است. این بازیکن در اردوی گذشته تیم ملی بی‌اخلاقی کرد و به شخصه با اقدام قلعه‌نویی در کنارگذاشتن نواللهی موافق هستم. یکی دیگر از موضوعات مطرح شده غیبت احتمالی سردار آزمون در جام ملت‌ها است که به نظر می‌رسد این موضوع قطعی است و تیم ملی یکی از مهره‌های خوب خود را در جام ملت‌ها نخواهد داشت و این موضوع به خط حمله تیم ملی آسیب می‌رساند.»
او صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد: «بحث آزمون 2 حالت دارد؛ اول اینکه رمی‌ها به مهاجم تیم ملی اجازه حضور در جام ملت‌ها نمی‌دهند و حالت دوم این است که خود سردار خواهان این است که در جام ملت‌ها همراه تیم ملی نباشد که البته حالت اول منطقی‌تر به نظر می‌رسد. مشخص نیست که قرارداد سردار با تیم رم چگونه است و اینکه بازیکن ارزشمند ما نمی‌تواند تیم ملی را در جام ملت‌ها همراهی کند، به دلیل سوء مدیریت فدراسیون فوتبال است.»
سرمربی اسبق تیم ملی با اشاره به این موضوع که چطور یک باشگاه به بازیکن خود اجازه نمی‌دهد در تیم ملی بازی کند، می‌افزاید: «چرا مسئولان فدراسیون برای حضور سردار در تیم ملی با تیم رم ایتالیا مکاتبه نکردند؟ تا به حال چنین موضوعی را در فوتبال دنیا ندیده بودم که یک بازیکن ملی‌پوش نتواند تیم ملی خود را همراهی کند، موضوعات این چنینی تنها مختص فوتبال ایران است. تمام این مسائل نشان‌دهنده ضعف فدراسیون فوتبال است. تیم ملی عصاره یک کشور است و تیم باشگاهی نیست که فدراسیون نخواهد دخالتی در آن نداشته باشد. متأسفانه فدراسیون فوتبال به موضوعات این چنینی توجه نمی‌کند و مسئولان فدراسیون تنها به فکر سفر کردن هستند.»
شاهرخی می‌گوید: «50 سال است که تیم ملی قهرمان جام ملت‌ها نشده و حالا برخی‌ها اعتقاد دارند که این تیم می‌تواند به مقام قهرمانی برسد. متأسفانه فوتبال ما اسیر رؤیاها و آرزوهاست و ما دائماً می‌گوییم که ما قهرمان این مسابقات بودیم، این در حالی است که چیزی به نام واقعیت‌های فوتبال وجود دارد که این واقعیت‌ها به مدیریت فدراسیون، کادر فنی، بازیکنان، رسانه‌ها و هواداران مربوط می‌شود که اگر در هر کدام از اینها خللی بوجود بیاید به تیم ملی ضربه وارد می‌شود. تیم ملی در سال‌های اخیر به دلیل عدم هماهنگی این واقعیت‌ها نتوانست نتایج خوبی بگیرد.»
او با اشاره به برگزاری بازی‌های دوستانه تیم ملی در فیفادی با تیم‌های بی‌نام و نشان بیان می‌کند: «تیم ملی در فیفادی با حریفان عجیبی روبه‌رو شد که هیچ کدام از آنها جایگاهی در فوتبال دنیا نداشتند. این در حالی است که رقبای ما با تیم‌های نامدار جهان بازی کردند و ما با تیم‌های گمنام. فدراسیون با برگزاری بازی‌های دوستانه با چنین تیم‌هایی، می‌خواهد فقط از قافله عقب نماند. این سیاه‌بازی فدراسیون فوتبال را نشان می‌دهد.»
این سرمربی سابق تیم ملی با اشاره به برگزاری بازی دوستانه با بورکینافاسو می‌افزاید: «سبک بازی کدام تیم آسیایی همانند بورکینافاسو است که فدراسیون این تیم را به عنوان حریف تدارکاتی در نظر گرفته؟ تیم ملی برای شناخت و هماهنگی بهتر باید مقابل تیم‌هایی بازی می‌کرد که سبک فوتبال‌شان نزدیک به تیم‌های ژاپن، کره جنوبی و استرالیا باشد که البته این اتفاق نیفتاد و تیم ملی نتوانست از فیفادی‌ها به خوبی بهره ببرد.»
شاهرخی در پاسخ به این سؤال که با این شرایط چه جایگاهی برای تیم ملی متصور است، می‌گوید: «هر تیمی برای رسیدن به جایگاه قهرمانی نیازمند فراهم شدن امکاناتی است. اگر تیم ملی امکانات داشته باشد، کادر فنی و بازیکنان اشتباه نکنند و هواداران فوتبال به خوبی به هواداری از تیم ملی بپردازند و این تیم حمایت رسانه‌ها را داشته باشد، می‌تواند به جمع 4 تیم نهایی صعود کند که صعود به جمع چهار تیم نهایی نتیجه خوبی برای تیم ماست. حالا مابقی مسیر قهرمانی به اتفاقات فوتبال بستگی دارد.»   
او صحبت‌هایش را این گونه به پایان می‌رساند: «ما زمانی قهرمان آسیا بودیم که از هر لحاظ شرایط‌مان نسبت به کشورهای عربی و شرق آسیا خیلی بهتر بود. این در حالی است که حالا شرایط ما به هیچ وجه قابل قیاس با رقبای‌مان در آسیا نیست. متأسفانه فوتبال ما درگیر موضوعات دیگر است، فوتبال ما هنوز درگیر ورود VAR، در اختیار داشتن یک زمین درست، مبهم بودن وضعیت حضور تماشاگران یا بانوان در ورزشگاه‌ها است. مسائلی که سال‌ها است در سایر کشورها با بهترین کیفیت رفع شده اما کماکان در کشور ما وجود دارد و به نظر می‌رسد این مسائل به این زودی‌ها حل نخواهد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی