راه سخت والیبال ایران برای رسیدن به المپیک

ایتالیا، اولین خوان ایران در لیگ ملت‌ها

 

مهری رنجبر
روزنامه نگار

تیم ملی والیبال ایران، سال آینده با صف‌آرایی مقابل ایتالیا، شروعی سخت در رقابت‌های لیگ ملت‌های 2024 دارد. در سالی خیلی سخت‌تر، حساس و سرنوشت ساز. والیبال ایران که با نتایج ضعیف سال 2023 و سقوط آزادش در رنکینگ جهانی شانس کمی برای تصاحب سهمیه المپیک دارد، سال آینده در لیگ ملت‌های 2024 باید از هفت‌خوان رستم رد شود تا بلیت پاریس را بگیرد. آخرین فرصتی که با نتیجه‌اش سهمیه المپیک را نصیب ایران می‌کند.
مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال 2024 در 9 کشور و چهار قاره برگزار می‌شود. سال آینده 32 تیم ملی والیبال مردان و زنان در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی برای صعود به فینال با هم نبردی تمام‌عیار دارند. مسابقه‌ای حیاتی برای تیم‌های جا مانده از المپیک که با پایان مرحله مقدماتی آن، 5 تیم خوش شانس طبق رنکینگ، سهمیه المپیک 2024 پاریس را می‌گیرند.
  تیم ملی والیبال ایران هم بعد از تجربه تلخ دوره قبلش با ضعیف‌ترین نتیجه، دستش از سهمیه کوتاه ماند. آن هم با 11 باخت و 2 برد و 11 امتیاز از 12 بازی. تیم ملی خردادماه سال آینده باید برای آخرین شانسش در لیگ ملت‌ها به آب و آتش بزند. ملی پوشان برای برگشت به کورس رقابت با غول‌های دنیا، محکوم به شکست رقبایشان در سه هفته دور مقدماتی هستند. هفته اول طبق برنامه برای ایران از شهر ریودوژانیرو و بازی با ایتالیا استارت می‌خورد. هم شهر میزبان برای والیبال ایران خیلی آشناست و هم رقیب اول. ریودوژانیرو میزبان انتخابی المپیک بود که تیم ملی والیبال ایران بعد از قهرمانی در بازی‌های آسیایی خسته به آنجا رسید و نتوانست کاری از پیش ببرد. مردان لاجوردی‌پوش ایتالیا هم مثل ایران سال 2023 ناکام ماندند و به سهمیه المپیک نرسیدند. به طور حتم دجورجی و شاگردانش تنها روی سهمیه زوم کرده‌اند تا یکی از 5 تیم خوش‌شانس لیگ ملت‌های 2024 باشند. تیم ملی والیبال ایران امسال دو بار، یعنی انتخابی المپیک و لیگ ملت‌ها مقابل شاگردان دجورجی قرار گرفت و هر دو بار هم نتیجه‌ای جز باخت 3- صفر برایش رقم نخورد. تیم ملی والیبال ایران هفته اول به جز ایتالیا، به مصاف آرژانتین، صربستان و کوبا هم می‌رود. رقبایی که بدون شک آنها هم می‌خواهند تا سهمیه المپیک بگیرند اما ملی‌پوشان ایران هفته دوم در سرزمین آفتاب تابان مقابل ژاپن، برزیل، ترکیه و بلغارستان صف‌آرایی می‌کنند وهفته سوم هم با تیم‌های هلند، آلمان، فرانسه و آمریکا به میزبانی فیلیپین روبه‌رو می‌شوند. بدین ترتیب تیم ملی والیبال ایران در مرحله مقدماتی 12 مسابقه دارد و تنها با تیم‌های کانادا، لهستان و اسلوونی بازی نمی‌کند.
 
 تیم ملی در نیم کوچه انتخاب سرمربی
در حالی که حالا تیم‌های دیگر برنامه‌های‌شان را چیده‌اند و می‌دانند چه می‌خواهند و چه مسیری را باید طی کنند اما تیم ملی والیبال ایران هنوز سرمربی ندارد و اندر خم نیم کوچه انتخاب سکاندارش است. حالا که برنامه لیگ ملت‌های 2024 هم آمده و رقبای ایران مشخص شده‌اند، سختی کار چندبرابر توی ذوق می‌زند. همین نگرانی ملی‌پوشان را بیشتر می‌کند چرا که 6 ماه مانده به شروع رقابت‌ها هنوز سرمربی تیم ملی مشخص نیست و بعد از وقفه یک ماهه برای معرفی سرپرست بعد از پایان دوره ریاست محمدرضا داورزنی، مذاکره با گزینه‌ها متوقف شد. وقتی کار به دست وحید مرادی نایب رئیس و سرپرست جدید فدراسیون سپرده شد، او مذاکرات را ادامه داد تا بالاخره از سرمربی رونمایی کند. سرپرست فدراسیون هم اعتراف می‌کند که کار تیم ملی برای تصاحب سهمیه المپیک خیلی خیلی سخت است: «ما در مذاکرات جدید، صحبت‌های خوبی یا گزینه‌ها داشتیم، شرایط را گفتیم و برنامه‌ها را چک کردیم و هر چهار گزینه طبق شرایط اعلام آمادگی کرده‌اند، به آنها گوشزد کرده‌ایم هدف ما سهمیه المپیک 2024 پاریس است. برخلاف کارشناسان ایرانی که رفتن به المپیک را نشدنی می‌دانند، مربیان مد نظر کار را خیلی سخت می‌دانند، نه محال.»
حالا باید دید کار چطور پیش می‌رود؟ چرا که تنها انتخاب سرمربی نیست و امسال لیگ برتر والیبال ایران با برنامه جدید طولانی شده و سال جدید تمام می‌شود. اتفاقی که سیدمحمد موسوی کاپیتان تیم ملی والیبال با انتشاراستوری به آن انتقاد کرده بود. از طرف دیگر تعدادی از ملی‌پوشان هم لژیونر هستند و نهایت اواسط اردیبهشت ماه به اردو می‌رسند و همین مسأله کار را برای سرمربی جدید سخت‌تر می‌کند و البته فشار را روی تیم برای تکرار سهمیه بیشتر. وقتی این پازل‌ها کنار هم چیده می‌شود، حتی شاید در ذهن خوشبین‌ترین فرد تنها یک چیز صدا کند: «تکرار سهمیه محال است.» اما باید صبر کرد.

ZOOM

گروه‌بندی تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها
برنامه هفته اول: یکم تا ششم خرداد 1403
 برزیل، شهر ریودوژانیرو؛ برزیل، صربستان، ایتالیا، ایران، آرژانتین، کوبا، ژاپن، آلمان
 
ایران – ایتالیا
ایران – آرژانتین
ایران – صربستان
ایران – کوبا
 
برنامه هفته دوم 15 تا 20 خرداد 1403
 ژاپن، شهر میزبان نامشخص (ژاپن، ایران، برزیل، ترکیه، لهستان، بلغارستان، اسلوونی، آلمان)
ایران – ژاپن
ایران – برزیل
ایران – ترکیه
ایران – بلغارستان
 
برنامه هفته سوم 29 خرداد تا 3 تیرماه 1403
فیلیپین، شهر میزبان نامشخص (ژاپن، ایران، آمریکا، هلند، برزیل، آلمان، فرانسه، کانادا)
 ایران – هلند
ایران – آلمان
ایران – فرانسه
 ایران – آمریکا

جستجو
آرشیو تاریخی