مقایسه آماری مربی هلندی با بدترین مربی پسافرگوسن

تن هاخ بدتر از مویس

فرخ حسابی
روزنامه نگار
اصلاً خوب نیست که یک مربی منچستریونایتد با دیوید مویس مقایسه شود اما اریک تن هاخ حالا آمار نگران‌کننده‌تری ثبت کرده نسبت به کسی که بدترین مربی دوران پسافرگوسن در اولدترافورد محسوب می‌شود. باخت 2 بر یک شنبه شب مقابل ناتینگهام فارست-چهاردهمین باخت این فصل شیاطین سرخ در رقابت‌های مختلف- همان داستان تکراری را داشت. اول گل خوردند، بعد به گل مساوی رسیدند و آنگاه با دفاعی آماتور بازی را واگذار کردند. نمایش‌های فردی ضعیف و تاکتیک‌های بی‌هدف را به آن اضافه کنید تا ماجرای این فصل تیم تن هاخ برایتان تکمیل شود.
فصل دوم مربی هلندی شبیه تنها فصل مویس به عنوان مربی یونایتد است وقتی 10 ماه بعد از جانشینی سرالکس فرگوسن اخراج شد اما واقعیت این است که تیم تن هاخ بعد از 20 بازی در فصل 2014-2013 آمار بدتری نسبت به مویس دارد. یونایتد مویس بعد از 20 بازی با 34 امتیاز در رده هفتم بود در حالی که 33 گل زده بود و 24 بار دروازه‌اش باز شده بود. حالا یونایتد تن هاخ هم هفتم است با 31 امتیاز از 20 بازی با 22 گل زده و 27 گل خورده. تیم تن هاخ از تیمی که باعث اخراج مویس شد، کمتر گل زده و بیشتر گل خورده. مویس هیچ وقت در تلاش برای توضیح نتایج و بازی‌های ضعیف راضی‌کننده نبود و تن هاخ هم نیست. او گفت: «ما برای پیروزی رفتیم و روی یک ضدحمله به عنوان تیم خوب دفاع نکردیم. من تیمی را دیدم که در نیمه دوم به دنبال برد بود و در نیمه اول این هدف را نداشتیم.»
سر دیو بریلزفورد مدیر ورزشی اینئوس که مالکش، سر جیم راتکلیف 25 درصد سهام یونایتد را به دست آورده، در جایگاه مدیران کنار فرگوسن بازی را تماشا می‌کرد. تن هاخ اصرار دارد اینئوس مایل به همکاری با او است اما هر بار که دوربین بعد از بریلزفورد به سراغ تن هاخ می‌رفت، فرصت او کمتر به نظر می‌رسید. مویس هم قبل از اخراج همین شرایط را داشت و دوربین بارها او را بعد از فرگوسن ناامید از تیم نشان می‌داد که بعد از هر شکست بیشتر به در خروجی نزدیک می‌شد.
شاید می‌توان تصور کرد که فرگوسن در گوش بریلزفورد درباره آنتونی صحبت می‌کرد که 18 ماه قبل با اصرار تن هاخ که مربی او در آژاکس بود، با 85 میلیون پوند خریداری شد و این برزیلی در تمام فصل نه گل زده و نه پاس گل داده است؛ او در دقیقه 54 با فریادهای «چه پولی را دور ریختند» هواداران فارست تعویض شد. بعد از تأیید مالکیت اینئوس توسط لیگ برتر، بریلزفورد 2به همراه جوئل گلیزر و راتکلیف درباره وضعیت باشگاه تصمیم‌گیری خواهند کرد.
البته تن هاخ شرایط سختی دارد، فهرست مصدومان تیم در تمام فصل طولانی بوده و راسموس هویلان که در برد 3 بر 2 سه‌شنبه مقابل استون ویلا بالاخره گل زد، بازی با فارست را به دلیل بیماری از دست داد. اما همه مربی‌ها با مشکل مصدومیت و بیماری درگیر هستند و انتظار می‌رود تن هاخ عملکرد بهتری در این رابطه داشته باشد. نقطه مثبت بازی گلزنی مارکوس رشفورد در جریان بازی بعد از چهار ماه بود ضمن اینکه آلخاندرو گارناچو ستاره آینده تیم خواهد بود. اما با گل‌های نیکلاس دومینگس و موگان گیبز وایت آمار منفی تیم تن هاخ بیشتر است. تیم تن هاخ با 21 شکست در سال 2023 بدترین آمار تیم بعد از سال 1972 را به ثبت رساند. با 9 باخت در لیگ برتر با آمار کل فصل قبل برابر شدند در حالی که 18 بازی مانده است، فارست هم برای نخستین بار بعد از سال 1994 برابر یونایتد به پیروزی رسید.
بازی بعدی دوشنبه بعد در دور سوم جام حذفی مقابل ویگان خواهد بود که در رده هجدهم سطح سوم فوتبال انگلیس است، تن هاخ این یکی را نمی‌تواند ببازد.

جستجو
آرشیو تاریخی