اسلامیان: راه سومی برای نجات فوتبال ایران وجود ندارد

یک خط از حقوق نمی‌دانند اما علیه استیناف حرف می‌زنند

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه‌نگار
 در روزهای اخیر موضوع بازگشت امتیاز کسر شده تیم‌های سپاهان و پرسپولیس سروصدای زیادی به پا کرد؛ رأیی که توسط کمیته انضباطی صادر و توسط کمیته استیناف فدراسیون فوتبال شکسته شد. پس از این اتفاق تیم‌ها نسبت به بازگشت آرای صادر شده معترض شدند تا فوتبال ایران با حاشیه جدیدی مواجه شود؛ موضوعی که قطعاً صدای آن در پایان لیگ بیست و سوم و معرفی تیم قهرمان بیشتر شنیده شود و تیم‌های معترض واکنش تندتری به این موضوع داشته باشند.
محمود اسلامیان، مشاور عالی مهدی تاج در خصوص شکسته شدن رأی کمیته انضباطی توسط کمیته استیناف به «ایران ورزشی» می‌گوید: «مسأله فوتبال ما این نیست، مسأله اصلی عدم درآمدزایی فوتبال ایران است و فوتبال ما سالیان سال است که از این موضوع ضربه می‌خورد. متأسفانه اصل قضیه فراموش شده و فوتبال ما دایماً اسیر حاشیه‌های پرتعداد است. لیگ ما یک هفته درگیر این است که داور برای کدام تیم سوت زده یا کدام بازیکن یا مربی اخراج شده یا نشده است. یک هفته موضوع جعل امضا مطرح می‌شود و حالا هم این بحث مطرح شده است.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «برخورد ما به این موضوعات همانند این است که یک فرد سرطان دارد و علاوه بر سرطان، سرما خورده و ما در حال درمان سرماخوردگی این فرد هستیم و به درمان سرطان هیچ کاری نداشته باشیم. همه می‌دانند که 70 درصد تیم‌های دنیا درآمدشان را توسط حق پخش دریافت می‌کنند اما در ایران حق پخشی در کار نیست تا تیم‌ها بتوانند از طریق آن نیازهای مالی‌شان را تأمین کنند.» اسلامیان بیان می‌کند: «حدود چند هفته پیش نامه‌ای برای رئیس جمهور نوشتم و در این نامه درخواست داشتم که هر کدام از باشگاه‌ها، زیر نظر صنایع قرار بگیرند و از این طریق نیازهای مالی‌شان را تأمین کنند. مثل سپاهان یا ذوب‌آهن که چنین شرایطی دارند و کمتر درگیر مشکلات مالی هستند. یا باید حق پخش بدهیم و یا با این روش بتوانیم مشکلات مالی تیم‌ها را برطرف کنیم، در واقع راه سومی برای نجات فوتبال از مشکلات اقتصادی وجود ندارد. قانون سقف بودجه برای کمک به تیم‌ها برای صرفه‌جویی اقتصادی وضع شده و اگر تیم‌ها درآمدزا بودند، چنین قانونی وضع نمی‌شد.» مشاور رئیس فدراسیون فوتبال می‌افزاید: «در اکثر استان‌های کشورمان صنایع بزرگ وجود دارد، مثلاً بوشهر یکی از مناطق درآمدزاست که هزاران میلیارد سود از آنجا به دست می‌آید، چرا نباید مبلغی از این سود را برای فوتبال هزینه کنیم؟ صنایع بزرگی در سراسر کشور وجود دارند که این صنایع می‌توانند برای فوتبال و یا ورزش سرمایه‌گذاری کنند. این صنایع در استان‌های خراسان و فارس هم وجود دارد اما این استان‌ها حتی تیمی در لیگ برتر ندارند. شما کشورهای عربی را ببینید، این کشورها چه هزینه زیادی برای فوتبال‌شان می‌کنند. در واقع این هزینه صرف شادی و نشاط مردم کشورشان می‌شود و برای همین آنها در فوتبال هزینه‌های زیادی متقبل می‌شوند.» او می‌گوید: «براساس قانون فدراسیون فوتبال برخی تیم‌ها خلاف آن کار کردند و کمیته انضباطی این تیم‌ها را با جرایم مالی و کسر امتیاز جریمه کرد. این تیم‌ها به کمیته استیناف اعتراض کردند و استیناف هم امتیازهای کسر شده را برگرداند؛ کجای این موضوع عجیب است؟ هر کدام از اعضای کمیته استیناف جزو بهترین قاضی‌های کشورمان هستند و به قوانین اشراف کاملی دارند، حالا برخی از افراد که حتی یک خط از حقوق نمی‌دانند، علیه کمیته استیناف صحبت می‌کنند.»
اسلامیان در خصوص نظر برخی از افراد به قانون‌گریزی فدراسیون فوتبال بیان می‌کند: «این موضوع ربطی به قانون‌گریزی فدراسیون فوتبال ندارد و فدراسیون فوتبال همیشه پایبند به قوانین است. این قانون ربطی به بازیکن ندارد و تیم‌ها برخلاف قانون عمل کردند و جریمه آن را دادند حالا چرا این قدر تیم‌ها سر و صدا می‌کنند؟ متأسفانه هر هفته موضوع جدیدی مطرح می‌شود و مدیران باشگاه‌ها در خصوص این موضوعات صحبت می‌کنند و اصل ماجرا را رها کرده‌اند.»
مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه چنین پیشنهادی به مدیران پرسپولیس و استقلال می‌دهد: «چرا مدیران فوتبال خدمت رئیس جمهور نمی‌رسند و مسائل را به صورت اساسی حل نمی‌کنند. مطمئن باشید رئیس محترم جمهور مشکلات فوتبال را در کوتاه‌ترین زمان حل می‌کند. حالا فکر کنید این رأی برنمی‌گشت، مشکل چه تیمی حل می‌شد؟ شرکت‌های صنعتی به دلیل آسیبی که به محیط می‌زنند، موظف هستند که کار محیطی انجام دهند. این شرکت‌ها می‌توانند هزینه تیم‌ها را پرداخت کنند و از طرف دیگر به عنوان اسپانسر محصولات خود را تبلیغ کنند. باید به جای دعوای زرگری فوتبال را نجات دهید.»
او در پایان بیان می‌کند: «چرا این دو تیم را همانند تراکتور واگذار نمی‌کنند؟ با واگذاری این 2 تیم مشکلات‌شان تا حد زیادی برطرف می‌شود. در دولت گذشته پیشنهاد دادم که پرسپولیس و استقلال را به شرکت‌های خودروسازی واگذار کنند و این شرکت‌ها از این طریق محصولات‌شان را تبلیغ می‌کنند. این موضوع باعث رونق خودروسازی و همچنین توسعه فوتبال در کشورمان خواهد شد. در واقع با این کار می‌توانسیم با یک تیر دو نشان بزنیم که البته این پیشنهاد من توسط وزیر وقت ورزش و جوانان رد شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی