صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

قانون جنجالی بدون ضمانت اجرایی

فرخ حسابی
روزنامه نگار
اعلام رأی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در مورد امتیازات کسر شده از سپاهان و پرسپولیس جنجال جدیدی را در فوتبال ایران ایجاد کرد که به نظر می‌رسد تا روزها و شاید ماه‌های آینده همچنان ادامه داشته باشد. بسیاری از تیم‌ها بویژه استقلال، اعتراض خود را از همین حالا نشان داده‌اند و احتمالاً تا پایان فصل نیز دست از سر این پرونده که شاید یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های انضباطی تاریخ فوتبال باشگاهی ایران باشد، برنخواهند داشت.
عملکرد کمیته انضباطی و کمیته استیناف یکی از عوامل اصلی ایجاد این جنجال جدید و بزرگ در فوتبال ایران است. اول اینکه تناقض کمیته انضباطی در سرعت اعلام آرای خود، یکی از مواردی بود که اعتراض‌های زیادی را به همراه داشت. احکام کسر امتیاز دو تیم پرسپولیس و سپاهان خیلی سریع صادر شد اما در مورد تیم استقلال این پروسه بسیار زمانبر شده و هنوز هم رأیی اعلام نشده و هواداران تیم استقلال را ماه‌هاست که در بلاتکلیفی و اضطراب نگه داشته است. در شرایطی که حکم بازگشت امتیازهای سپاهان و پرسپولیس به ضرر استقلال و مورد اعتراض شدید این تیم است، حالا آبی‌ها شاید با جریمه کمیته انضباطی بابت شکایت چند ماه قبل تیم‌های دیگر هم مواجه شوند!
تغییر آرای اولین کمیته انضباطی در فرایند تجدیدنظر البته که امری بی‌سابقه و جدیدی نیست و نمونه مشابه آن را می‌توان در فوتبال جهان دید، از جمله کسر 15 امتیاز از یوونتوس که ابتدا بخشیده شد و دوباره از این تیم امتیازاتی (این بار کمتر از قبل) کسر شد. اما آنچه که از رأی کمیته استیناف در مورد این دو پرونده می‌توان برداشت کرد، این است که قانون جنجال‌برانگیز سقف بودجه که عامل اصلی این جنجال‌ها و اعتراض‌ها از ابتدای فصل تا کنون است، هیچ ضمانت اجرایی قدرتمندی ندارد و تیم‌ها با پرداخت جریمه می‌توانند هرچقدر می‌خواهند خرج کنند و هر بازیکنی را بخرند. این موضوع را می‌توان از پاک نشدن جرایم مالی تیم سپاهان (40 میلیارد تومان) برداشت کرد؛ در واقع کمیته استیناف تخلف باشگاه سپاهان را تأیید کرده اما جریمه آن را کسر امتیاز نمی‌داند و با استناد به قوانین موجود، محکومیت مالی را تنها ابزار تنبیه این باشگاه عنوان کرده و در بحث تخطی مالیاتی پرسپولیس در قرارداد گولسیانی نیز پرداخت جریمه مالی این تیم تأیید شده و کسر امتیاز این تیم رد شده است!
اینکه آیا اختلاف بین اعضای کمیته استیناف و کمیته انضباطی صحت دارد یا نه و اینکه آیا چنین موردی (در صورت درستی) بر آرای این دو کمیته مهم تأثیرگذار است یا نه، موضوع دیگری است که خود جای بحث فراوانی دارد.
هیاهوی این پرونده گریبان فوتبال ایران را به این زودی‌ها رها نخواهد کرد و البته تا وقتی که قوانینی مثل سقف بودجه با در نظر گرفتن همه جوانب تنظیم و تصویب نشود، چنین جنجال‌هایی ادامه خواهد داشت.
جستجو
آرشیو تاریخی