صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۰۶ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هشتاد و یک - ۰۶ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

تأیید خبر ایران‌ ورزشی؛ سپاهان صدرنشین شد

تکل زیر پای استقلال

مهدیه دریابیگی
روزنامه‌نگار
«با حکم کمیته استیناف امتیازات پرسپولیس و سپاهان بازگشت و سپاهان بار دیگر به صدر جدول رده‌بندی صعود کرد.» این خبر بعد از ظهر روز گذشته روی خروجی سایت فدراسیون آمد و خبر ظهر ایران ورزشی را تأیید کرد.
سپاهان از 4 مسابقه خود مقابل تراکتور، استقلال، ذوب‌آهن و پیکان 12 امتیاز به دست آورده بود اما وقتی رأی کمیته انضباطی پس از شکایت 4 باشگاه فوق از این تیم در بامداد 22 شهریور‌ماه اعلام شد، شرایط نامناسبی در جدول رده‌بندی پیدا کرد و با کسر 4 امتیاز، 8 امتیازی شده و در رتبه چهارم قرار گرفت. این رأی چهار ماه پیش صادر شده بود، ضمن اینکه دو ماه پیش هم تیم پرسپولیس با رأی کمیته انضباطی یک امتیاز از دست داد. اما روز گذشته و در حالی که ایران ورزشی خبر بازگشت امتیازات دو تیم سپاهان و پرسپولیس را منتشر کرد، خیلی زود این خبر توسط سایت فدراسیون تأیید شد و کمیته استیناف که دیروز تشکیل جلسه داده بود در اعلامی رسمی، چهار امتیاز سپاهان و یک امتیاز تیم پرسپولیس را برگرداند تا شرایط جدول فرق کند و در نهایت همه چیز به ضرر استقلال تمام شود.
 با رأی کمیته استیناف 4 امتیاز سپاهان برگشت و سپاهان 31 امتیازی شد و جای استقلال را در صدر جدول گرفت‌ و استقلال با 29 امتیاز‌ به رتبه دوم تنزل پیدا کرد. اتفاقی که هواداران آبی‌ها قطعاً از آن ناراحت هستند، چرا که پس از چند هفته قرار گرفتن در بام فوتبال ایران، حالا جایگاه‌شان را از دست داده‌اند. پرسپولیس هم با بازگشت یک امتیاز توانست یک پله در جدول رده‌بندی صعود کند و جای تراکتور را بگیرد. اما حالا اختلاف امتیاز بیشتری را با صدر جدول که سپاهان به آن تکیه زده، پیدا کرده و شانس به دست آوردن قهرمانی نیم فصل تقریباً برای‌شان غیرممکن شده است. در خصوص رأیی که صادر شد و یک بار دیگر جامعه فوتبال را در شوک جدیدی فرود برد باید گفت که درویش چند وقت پیش چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرده بود و بعد از بازی دربی هم گفته شد که امتیازات دو تیم سپاهان و پرسپولیس برگردانده می‌شود.
حالا با توجه به رأی کمیته استیناف و تغییر شرایط جدول، این تیم سپاهان است که خوشحال‌تر از سایر تیم‌ها است و اگر بازی عقب افتاده خود را ببرد اختلاف امتیازش با استقلال که تیم دوم جدول است زیادتر هم می‌شود و جای این تیم در صدر جدول محکم‌تر هم می‌شود. اما بعد از صدور رأی استیناف و بازگشت امتیاز دو تیم، این ایراد به مسئولان انضباطی و استیناف گرفته شد که چطور تفاوت رأی دو کمیته زمین تا آسمان است؟!
اینطور که گفته می‌شود در آیین‌نامه انضباطی هیچ جایی برای کسر امتیاز در خصوص رد کردن سقف بودجه گذاشته نشده و لازم‌الاجرا نیست. فقط در قوانین جدید گفته شده که تیم‌ها باید سقف بودجه را رعایت کنند ولی کلمه «لازم‌الاجرا» که این قانون را نهایی می‌کند در قوانین نیامده و این بزرگترین اشکال قانون جدیدی است که توسط فدراسیون لحاظ شده است.
 نکته‌ای که قابل توجه است اینکه به نظر نمی‌رسد از این پس با قانون سقف بودجه هیچ تیمی با کسر امتیاز مواجه شود و کمیته استیناف رأی کسر امتیاز هیچ‌کدام از تیم‌ها را تأیید نمی‌کند. به این ترتیب حکمی که از اول فصل تا کنون اینقدر سر و صدا به پا کرده بدون الزام قضایی اصلاً قابل اجرا نیست و فقط  یک نیم فصل تیم‌ها را سر کار گذاشته بود. مسأله مهمی که در این میان حائز اهمیت است اینکه امتیاز تیم‌ها برگردانده شده اما جریمه‌ها به قوت خود باقی است؛ به این معنا که بعد از چهار ماه جار و جنجال فقط سود پنجاه میلیاردی به جیب فدراسیون ریخته شده است و خبری از اعمال کسر امتیاز به دلیل رعایت نکردن سقف بودجه نیست.

رفیعی: رأی کمیته استیناف درست بود
غلامرضا رفیعی، حقوقدان ورزشی کشورمان به ایرنا گفت: «به نظر من رأی کمیته انضباطی از همان ابتدا ایرادهای بسیاری داشت زیرا دستورالعمل استنادی از اساس غیرقانونی بود. لذا رأی جدید کمیته استیناف به درستی صادر شده است. اساساً مرجع وضع هرگونه قانون در حوزه فوتبال در اختیار رکن قانونگذار یعنی مجمع عمومی است. مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هرگز آیین‌نامه انضباطی فدراسیون را اصلاح نکرده و چنین مجازاتی (کسر امتیاز) را وارد آیین‌نامه انضباطی نکرده است. رأی کمیته استیناف جسورانه و قاطعانه بود. نتایج مسابقات باید در زمین بازی تعیین شود. این موضوع باعث خوشحالی است که کمیته استیناف بخش کسر امتیاز را به درستی از هر ۲ رأی حذف کرد.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی