صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • لژیونر
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و نه - ۰۴ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و نه - ۰۴ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

ملیکا در حافظیه شیراز آرام می‌گیرد

خداحافظ ای داغ بر دل نشسته

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار


ملیکا محمدی
9 فروردین 1379
3 دی 1402
خبر باور نکردنی مرگ ملیکا محمدی ورزش را در بُهت فرو برد و فوتبال ایران را سیاهپوش کرد. صخره فوتبال زنان ایران و هافبک 23 ساله تیم خاتون بم و تیم ملی فوتبال زنان ایران در سانحه رانندگی جان خود را از دست داد و به دیار فانی شتافت.
بامداد یکشنبه سوم دی ماه در حالی که همه دنیا خود را آماده جشن سال نوی میلادی و کریسمس می‌کردند، در جاده بم و دو راهی باغمچک سه ورزشکار با اخلاق کشورمان از درهای رستوران خارج می‌شوند و سوار بر اسنپ راهی هتل محل اقامت تیم بم می‌شوند. در حالی که دقایقی نگذشته بود راننده خواب‌آلود که با سرعتی بالا در حرکت بود با چرخاندن فرمان باعث واژگونی خودرو می‌شود و بعد آن ورزش ایران را غرق در اندوه و غم می‌کند.
نعیم مفلحی رئیس پلیس راه بم - زاهدان درباره علت این حادثه گفت: «عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی راننده و همچنین تخطی از سرعت مطمئنه علت واژگونی خودرو بوده است.
 
از آمریکا تا بم ؛ حیف که رفت

ملیکا محمدی که ساکن آمریکا بود، در فصل جدید لیگ برتر فوتبال زنان در تیم خاتون بم توپ می‌زد. او سابقه بازی در رده‌های سنی فوتبال ملی ایران را داشت و یکی از شاگردان مریم ایراندوست در جام ملت‌های آسیا و مریم آزمون در انتخابی المپیک بود.
محمدی که از شهر حافظ به دنیای فوتبال معرفی شد در باشگاه وصال شیراز زیر نظر پروانه خسروی پا به توپ شد. او در 13 سالگی به تیم نوجوانان راه پیدا کرد و بعد از آن همراه خانواده‌اش راهی آمریکا شد. در آکادمی تخصصی فوتبال IMG فلوریدا تمرین می‌کرد. بعد از آن نزد خانواده‌اش در مریلند برگشت و برای تیم مدرسه به میدان رفت تا اینکه از طرف باشگاه بکذدا آمریکا انتخاب و به عضویت آن درآمد. این باشگاه یکی از معروف‌ترین باشگاه‌های مریلند - ویرجینا بود و زیر نظر مربی پرویی به نام نلسون کار می‌کرد و با تیم دانشگاهی فوتبال را در لیگ دانشگاهی پیگیری کرد. او در پست هافبک راست بازی می‌کرد تا اینکه به ایران آمد و در تیم‌های ملی به‌ عنوان دفاع وسط به کار گرفته شد.

این شبیخون بلا باز چه بود ای ساقی

احسان محمدی - نخستین بار نیست که جاده یک ستاره را به کام می‌کشد. از سیروس قایقران کاپیتان با شکوه تیم ملی تا رضا حسن‌زاده ستاره تراکتور و سپاهان، از مسعود استیلی خوش اخلاق تا علی زادعلی جوان پیام، از محمد عجمی که قرار بود برای نفت آبادان ستاره شود تا مهدی نفر خبرنگار باسواد فوتبال و… اما هر بار داغش تازه است، هر باز زخمش روح را خراش می‌دهد و این بار جاده، ملیکا محمدی را از فوتبال ایران گرفت. هافبک ملی‌پوش خاتون بم فقط ۲۳ سال داشت. فصل شکوفایی ستاره‌ای که قصد داشت در دنیای فوتبال زنان به سمت قله‌های موفقیت یورش ببرد. خاموش شدن چراغ زندگی‌اش چنان تلخ، اندوهبار‌ و غافلگیرکننده بود‌ که فکر کردیم یکی از خبرهای جعلی این روزهاست، از آنهایی که کلیک می‌خورد اما در نهایت لبخند می‌زنیم که واقعیت ندارد. اما ملیکا محمدی رفت، خبر واقعی بود، مثل هلاهل تلخ …
ملیکا در آمریکا به دنیا آمد، می‌توانست برای این تیم به دنیا بیاید اما دختر ایران بود، قلبش اینجا می‌تپید، لباس ایران را به تن کرد و چه سرنوشت غریبی داشت که انگار باید می‌آمد و در سرزمین مادری کتاب زندگی‌اش را می‌بست. کام‌مان تلخ شد امروز از این فاجعه، از این غم، از این مصیبتی که زمستان فوتبال زنان ایران را سیاهپوش‌ کرد. او به نسلی تعلق داشت که به خیلی از دختران شجاعت درخشیدن در فوتبال آسیا را داد، به خیلی از خانواده‌ها این اعتماد را بخشید که دختران ایران در فوتبال هم می‌توانند پرچم را بر بام آسیا بنشانند، در جام جهانی نمایش محترمی داشته باشند… او به نسلی تعلق داشت که تازه فصل شکوفایی‌اش بود اما داس فلک به جدال با تن نحیف‌اش آمد. تسلیت به خانواده عزیزش، تسلیت به ایران. روحش در آرامش ابدی.

قوهای سپید هم برای ملیکا دست از بازی کشیدند

ملیکا محمدی آخرین پا به توپش در نصف جهان بود، جایی که این صخره فوتبالی برابر سپاهان فضایی برای گلزنی شاگردان نیلوفر اردلان نگذاشت و به همراه هم‌تیمی‌هایش به بم برگشت تا بتواند برای پذیرایی از قوهای سپید آماده شود ولی گویا فرشته کوچک این فرصت را پیدا نکرد و پیش از بازی با ملوانی‌ها اجل سراغش آمد اما بازیکنان تیم شمالی که با شنیدن خبر درگذشت این فرشته کوچک در اندوه و غم فرو رفته بودند با درخواست از باشگاه بازی خود را به تعویق انداختند.
گلاره ناظمی، مسئول برگزارى رقابت‌هاى فوتبال زنان کشورمان از لغو دیدار روز جمعه ملوان انزلی – خاتون بم؛ صدرنشینان جدول رده‌بندى در این راستا خبر داد و از همکارى خوب و پسندیده باشگاه ملوان بندر انزلى در احترام به ضایعه و فاجعه غمبار گفت: «با توجه به فاجعه درگذشت ملیکا محمدى و آسیب‌دیدگى شدید زهرا خواجوى و بهناز طاهرخانى، باشگاه ملوان کمال همکارى را با سازمان لیگ انجام داد و براى ما مباحث مهم‌تر و مسائل ارزشمندترى نسبت به برگزارى یک مسابقه فرتبال ارجحیت دارد.»

منظمی: رفتن ملیکا قابل باور نیست

مریم منظمى، نایب رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس فوتبال زنان که اشک امانش را بریده بود در حالی که به سمت بم می‌رفت گفت: «ملیکا بچه من بود و دختر فوتبال ایران. امروز فوتبال ما یکى از بهترین‌ و با اخلاق‌ترین بازیکنانش را از دست داد که از آمریکا به عشق وطن و مردمش براى افتخارآفرینى در فوتبال ملى زنان به ایران برگشته بود. رفتن ملیکا محمدى قابل باور نیست، هنوز نمى‌توانم باور کنم. این ضایعه بزرگى براى فوتبال ایران است. شوک بزرگى که باید آن را فاجعه‌اى تمام عیار دانست.»
او که همسفر با تیم ملی فوتبال زنان در انتخابی المپیک بود و کنار ملیکا محمدی در سفر به استرالیا نشسته بود، به خاطره‌ای از همسفرش اشاره کرد: «در طول سفر مى‌گفت عاشق ایران و مردم آن است چون اینجا زندگى جاری است و براى همین از آمریکا به ایران برگشته است. او از خود اخلاق خوب، تعصب و محبت را به جا گذاشت و در استرالیا بازی‌هاى بسیار خوبى براى تیم ملى انجام داد.»

شیراز آرامگاه ملیکا می‌شود

با هماهنگی و برنامه‌ریزی مسئولان باشگاه خاتون بم و اداره کل ورزش شهرستان بم قرار است امروز مراسم خداحافظی با ملیکا محمدی برگزار شود و سپس به شیراز منتقل شود تا در حافظیه شیراز؛ خانه ابدی خود آرام گیرد.
عذرا ریاحی، معاون توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان گفت: خانواده ملیکا ایران نیستند و قرار است بزودی بیایند. دایی او دیشب از شیراز به بم رسید تا برای مراسم تشییع و خاکسپاری برنامه‌ریزی کنند. او اگرچه کرمانی نبود اما بازیکن ما بود و جای تأسف است که چنین عزیزی را از دست دادیم.»

آزمون: هنوز شوکه هستم

مریم آزمون سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان با رفتن ملیکا می‌گوید: «هنوز شوکه هستم و نمی‌توانم درگذشت ملیکا محمدی را باور کنم. از دست دادن او سخت است. او بی‌نظیر و با اخلاق بود و از همه نظر خوب. هفته پیش در شهرآورد بم و بازی خاتون بم با شهرداری سیرجان او را دیدم و با هم صحبت کردیم.»

قنبری: بگذارید تنها باشیم

زهرا قنبری هم‌تیمی مرحوم ملیکا محمدی در خاتون بم و تیم ملی فوتبال زنان در حالی که اشک می‌ریخت و از تهران راهی بم بود، ‌گفت: «بگذارید تنها باشیم و در غم از دست دادن عزیزمان سوگوار.»

همه در اندوه ملیکا

از بامداد دیروز که خبر درگذشت ملیکا محمدی رسانه‌ای شد، کمتر کسی در غم از دست دادن این ملی‌پوش 23 ساله غمگین نبود و پیام‌های تسلیت پیوسته ارسال می‌شد. در اولین گام فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت ملی‌پوش را تسلیت گفت. در متن پیام تسلیت فراکسیون ورزش مجلس آمده است: «این ضایعه تلخ را به جامعه ورزش و فوتبال ایران، بویژه جامعه فوتبال بانوان کشورمان، باشگاه خاتون بم و خانواده این ورزشکار ارجمند تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال برای آن مرحومه بالاترین درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم؛ روحش شاد و یادش گرامی باد.»
باشگاه پرسپولیس، باشگاه استقلال، باشگاه ملوان، باشگاه سپاهان، فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش، یحیی گل‌محمدی، امیر قلعه‌نو‌یی، جواد نکونام، بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان و مریم ایراندوست سرمربی سابق تیم ملی فوتبال پیام‌های تسلیت دادند.

برای خواجوی و طاهرخانی دعا کنید!

 زهرا خواجوی دروازه‌بان و بهناز طاهرخانی مدافع تیم ملی به همراه راننده خودرو در تصادف بامداد دیروز که منجر به درگذشت ملیکا محمدی شد حضور داشتند که در بیمارستان بستری هستند. دکتر حسین آقاعسگری رئیس بیمارستان پاستور بم گفت: «وضعیت عمومی ۲ بازیکن مساعد است و روند درمان آنان به‌ خوبی ادامه دارد. خواجوی دروازه‌بان تیم ملی و خاتون بم دچار شکستگی لگن شده و چون عملیات درمانی روی وی انجام شده آماده انتقال به بخش است. بهناز طاهرخانی بازیکن دیگر شکستگی در مهره گردن دارد، همچنین دچار ضربه مغزی شده است. البته ضریب هوشی آن پایین بود که خوشبختانه بالا رفته است. روند درمان بازیکنان ادامه دارد و احتمال اعزام مصدومان به مرکز استان بعید است. راننده خودرو مشکل خاصی ندارد و ترخیص شده است.»

ملیکا به اسطوره پیوست

ملیکا از همان بچگی عاشق فوتبال بود و به هنگام درگذشت ناصر حجازی اسطوره استقلالی‌ها در یکی از پست‌های خود برای او نوشت ناصرخان روحت شاد. حال خبرهای خود اوست که همه می‌نویسیم کاش دروغ باشد و تو به نزد ما برگردی. ملیکا روحت شاد. او بامداد دیروز روحش پرواز کرد تا از آن دنیا به همراه مرحوم حجازی به ما بنگرد.

پرسپولیسی‌ها به یاد ملیکا محمدی

هواداران خانم پرسپولیسی که دیروز برخلاف همتایان خود استقبال خوبی از بازی تیم محبوب‌شان با شمس‌آذر داشتند، دقایقی به تشویق ملیکا محمدی مشغول بوده و یاد این فوتبالیست فقید را زنده نگه‌ داشتند. آنها با در اختیار داشتن تصویر این فوتبالیست فقید یاد او را در استادیوم و حاشیه جدال با شمس‌آذر زنده نگه داشته و با تشویق پرشور خود به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند.


 

جستجو
آرشیو تاریخی