صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

شروع طوفانی سنگنوردی در آسیایی ریاض با قهرمانی در سرعت

رضا علیپور: برای طلایی شدن در عربستان برنامه داشتم

دغدغه نداشته باشم، سهمیه کاری ندارد

رضا عباسپور
روزنامه نگار
رقابت‌های کاپ آسیایی سنگنوردی دیروز به میزبانی شهر ریاض در عربستان آغاز شد. رقابتی جذاب و مهیج بین ستاره‌های سنگنوردی قاره آسیا که مدعی حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس به شمار می‌روند. کاروان سنگنوردی کشورمان نیز با ترکیبی ایده‌آل بواسطه حضور دو ستاره نامدار این رشته یعنی رضا علیپور و الناز رکابی در مواد (سرعت، لید و بولدرینگ) راهی این تورنمنت شدند. رقابتی که برای ما همان‌طوری که پیش‌بینی می‌کردیم با درخشش فوق ستاره سنگنوردی سرعت ایران یعنی رضا علیپور رکورددار ماده سرعت دنیا برای ما با مدال طلا و سکوی قهرمانی آغاز شد. طلایی خوشرنگ و مرغوب که مطمئناً می‌تواند شروعی ایده‌آل باشد برای دروکردن نشان‌های خوشرنگ و مرغوب دیگر توسط چهره‌های شاخص سنگنوردی ایران در این دوره از تورنمنت کاپ آسیایی.

برای طلایی شدن در کاپ آسیایی برنامه داشتم
رضا علیپور سریع‌ترین مرد عمودی جهان و یوزپلنگ ایرانی یعنی رضا علیپور بعد از قهرمانی و مدال طلای قهرمانی آسیا در ریاض عربستان تأکید دارد: «تمرینات خوبی برای حضور در این رویداد معتبر قاره‌ای داشتیم و خدا را شکر که توانستم به هدفی که برای طلایی شدن در ریاض داشتم برسم. قطعاً من فقط برای طلا به عربستان آمدم و موفق شدم در ماده سرعت سکوی قهرمانی را به خود و کاروان ایران اختصاص دهم. کار سختی در آسیایی ریاض برای رسیدن به سکوی قهرمانی نداشتم. من اینقدر تمرین می‌کنم و آماده‌ام که مطمئن هستم در هر رویدادی که بروم دست پر برمی‌گردم. جایی هم که ناکام هستم قطعاً مشکلاتی سر راهم قرار داشته که نتوانستم به هدف و مدالی که ترسیم کرده بودم برسم.»
علیپور ادامه می‌دهد: «اگرچه کمبودهای زیادی در مسیر تمرینی و اردویی ما همواره از قدیم تا به حال وجود دارد که من بارها به این کمبودها اشاره کردم اما تغییری نشد و اتفاق خاصی ندیدیم. بعد از بازی‌های آسیایی که به ایران بازگشتیم، سالن زنجان در دست تعمیر بود و در حال حاضر بهترین سالن برای مسابقات همان سالن زنجان است. مدتی در قزوین شهر خودم تمرین کردم که از لحاظ امکانات خیلی ضعیف است. ما در سرما تمرین کردیم و همین موضوع سبب شد تا مدتی دوباره عقب بمانم. بعد از آن مدتی برای تمرین به همدان رفتیم که کیفیت دیواره آن در سطح المپیک نبود. به همین دلیل تمرینات ما از لحاظ کیفی افت کرد. قبل از حضور در رقابت‌های کاپ آسیایی ریاض، وقتی به مسابقات انتخابی المپیک اندونزی رفتیم هوا در آنجا بشدت شرجی بود، طوری که روی دیوار رطوبت سنگینی نشسته بود. همین تداخل آب و هوایی سبب شد نتیجه‌ لازم را نگیریم. حتی یک سری بدشانسی‌ همچون سرخوردن سبب شد تا به خاطر ۵ صدم ثانیه از سکو جاماندم. البته من برای سهمیه المپیک و حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس برنامه ویژه دارم. اما امیدوارم مسئولان درد‌های ما را بشنوند و با برطرف کردن مشکلاتی که داریم، طوری حمایتمان کنند که بتوانیم در مسیر کسب سهمیه ورودی المپیک شرمنده مردم و خانواده سنگنوردی ایران نشویم.»

رسیدن به سهمیه المپیک سخت، اما شدنی است
علیپور مرد طلایی سنگنوردی سرعت ایران در رقابت‌های کاپ آسیایی ریاض عربستان در خصوص اینکه چقدر شانس کسب سهمیه ورودی و حضور در بازی‌های المپیک پاریس را دارد، تأکید کرد: «اینقدر من در این سال‌ها از مشکلات و کمبودهایی که پیش پایم قرار دارد گفتم و گلایه کردم که دیگر خودم از این ماجرا خسته شدم. فقط امیدوارم مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک کمک کنند تا سنگنوردی یک کمپ استاندارد و ویژه تیم ملی در پایتخت داشته باشد. زیرا ما به این کمپ در شرایط فعلی بسیار نیازمندیم. به خدا قسم ما در فصل سرما و زمستان کنار دیوار سنگنوردی که محل تمرین و آماده‌سازی‌ام است مجبوریم برای اینکه گرم بشویم آتش روشن ‌کنیم اما دیگر از این وضعیت خسته شدیم. من برای حضور در هر رویداد و مسابقه‌ای به قدری تمرین می‌کنم و آماده می‌شوم که مطمئنم هیچ کدام از ورزشکاران رقیبم از کشورهای دیگر توان رقابت با من را ندارند. اما از نظر روحی به قدری به‌خاطر این مشکلات و کمبودها اذیت می‌شویم که همین موضوع باعث به هم خوردن تمرکز و ناکامی ما در رویدادهای مختلف می‌شود.»
ملی‌پوش طلایی ایران در رقابت‌های کاپ آسیایی ریاض تأکید دارد: «حدود 4 تا 5 ماه دیگر دو مسابقه انتخابی المپیک را پیش رو داریم و بعد از این رویداد سهمیه المپیک به نفرات اول تا پنجم رنکینگ جهانی تعلق می‌گیرد. رسیدن به سهمیه ورودی المپیک و حضور در این آوردگاه بزرگ قطعاً سخت است و دشوار. اما برای من با توجه به انگیزه و اراده‌ای که دارم این اتفاق شدنی است و قابل وقوع. ضمن اینکه مطمئناً اگر در المپیک حاضر شوم، می‌توانم شانس زیادی برای کسب مدال طلا در این آوردگاه بزرگ داشته باشم. ولی با این مشکلاتی که پیش پای ما در سنگنوردی وجود دارد، نمی‌توانم صد درصد قول کسب سهمیه و حضور در المپیک را بدهم. بالاخره ما به عنوان ورزشکار قطعاً به وظایفی که داریم عمل می‌کنیم. از مسئولان ورزش هم خواهش می‌کنم اگر برایشان سهمیه و مدال المپیک در سنگنوردی مهم است به ما، مشکلات و کمبودهایی که داریم بیشتر توجه کنند.»

ZOOM

اگرچه سنگنوردان چینی جزو ستاره‌های سنگنوردی آسیا و جهان به شمار می‌روند و رقبای قدرتمند ما در مسیر سهمیه المپیک و ایستادن روی سکوهای قهرمانی در همین رویداد آسیایی عربستان هستند اما در بخش بانوان هم ما با توجه به حضور الناز رکابی (تنها بانوی اعزامی سنگنوردی ایران به عربستان) شانس صد درصدی مدال داریم. رضا علیپور در فینال ماده سرعت با سنگنوردی از قزاقستان رقابت کرد و با ثبت زمان ۵.۳۳ ثانیه موفق شد به مدال ارزشمند طلا در ریاض عربستان دست پیدا کند. محمد ملوندی و امیرحسین روح‌اللهی هم بین ۱۶ نفر به ترتیب در جایگاه‌های چهاردهم و پانزدهم قرار گرفتند. مسابقات سنگنوردی کاپ آسیا از ۲۱ تا ۲۵ آذر به میزبانی عربستان در حال برگزاری است و ایران با هشت ورزشکار مرد و یک زن در این رقابت‌ها شرکت کرده است. رضا علیپور، محمد ملوندی، امیرحسین روح‌اللهی در ماده سرعت، رادین فروغیان، محمدحسین ساغری و الناز رکابی در ماده لید و رادین فروغیان، فرزین قاجاریه، علی سلیمیان، محمدامین یزدی‌زاد و الناز رکابی در ماده بولدرینگ شرکت کرده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی