صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

مدرک لایسنس؛ رکورد خاص به بنیادی‌فر هدیه کرد

دردسر VAR؛ مدعیان شاکی شدند

مهدیه دریابیگی
خبرنگار
سرانجام سیستم ویدیویی(وی ای آر) وارد رقابت‌های لیگ برتر شد و قرار است در مهمترین بازی لیگ یعنی دربی پایتخت از آن استفاده شود. مدتی بود که تاج به عنوان رئیس فدراسیون این وعده را به فوتبالدوستان می‌داد که دربی 102 قطعاً با سیستم ویدویی برگزار می‌شود، اما از آنجایی که نه این سیستم داخل کشور بود و نه بجز موعود بنیادی‌فر، داوری مجهز به دانش استفاده از آن بود، این ادعای رئیس فدراسیون نزدیک به صفر به نظر می‌رسید. به همین دلیل هم گفته شد که افشاریان که می‌داند فقط برای استفاده از وی ای آر می‌تواند از موعود استفاده کند و سایر داوران به این دانش مجهز نیستند، تصمیم گرفته بود بین بیژن حیدری و وحید کاظمی یک نفر را برای دربی انتخاب کند و حتی تا یکشنبه شب هم این تصمیم پا برجا بود تا اینکه پای تاج به این ماجرا باز شد و رئیس فدراسیون برای مسئولان کمیته داوران پلنb را مطرح کرد. پیشنهاد آقای رئیس این بود که موعود بنیادی‌فر که مدرک لایسنس را دارد، به عنوان داور وسط انتخاب شود و برای داوران داخل اتاق و داور چهارم از داوران خارجی استفاده شود. با این پیشنهاد ورق کاملاً برگشت و پلن b جای پلن a را گرفت و تمام فکر و ذکر تاج شد گرفتن مجوز فیفا برای استفاده از وی ای آر در تک‌بازی دربی، البته با توجه به اینکه استفاده از این سیستم در تک‌بازی نقض فیر‌پلی است امکان آن را ایجاد می‌کرد که فیفا با این ادله؛ خواسته تاج را رد کرده و اجازه استفاده از وی ای آر را ندهد. اما با توجه به اینکه رئیس فدراسیون مصرانه علاقه داشت سیستم وی ای آر را به لیگ برتر وارد کند تا ظهر دیروز تلاش کرد و سرانجام دیروز ظهر خبر مجوز فیفا منتشر شد و براساس آن موعود بنیادی‌فر به همراه داوران عرا‌قی زید ثامر محمد و حیدر عبدالحسن از عراق که در اتاق VAR مستقر می‌شوند، قرار است دربی 102 را قضاوت کنند. اما گفته شد که سیستم ویدیویی هم قرار است از کشور امارات بیاید. نکته اینجا بود که با اعلام رسمی این خبر توسط فدراسیون، خداداد افشاریان در مصاحبه‌ای مدعی شد که نفس راحتی کشیده است و از اینکه قرار است وی ای آر در دربی استفاده شود، خوشحال است.
 
افشاریان: تا ساعت 11 از ورود وی ای آر ناامید بودم
افشاریان در خصوص استفاده از وی ای آر در دربی گفت: «واقعیتی را می‌خواهم با مردم در میان بگذارم که من پس از مدت‌ها نفس عمیقی می‌کشم و امیدوارم شاهد رقابت خوبی میان دو تیم پرطرفدار کشور باشیم. دربی مسابقه‌ای بود که اگر قرار بود وی.ای.آر در مسابقه‌ای تست شود یکی همین بازی باشد. حقیقتاً می‌طلبید که چنین اتفاقی رخ دهد. یک تشکر ویژه می‌خواهم اینجا کنم چون شاید دوستانی که بیرون هستند ندانند یک هفته است چه می‌کشیم. از آقای تاج تشکر می‌کنم که تا لحظه آخر تلاش وصف‌ناپذیری برای تحقق این امر داشت. حدود ساعت 11 ما دیگر ناامید شدیم و می‌خواستیم پلن دوم را اجرا کنیم اما رئیس فدراسیون که در مجمع هیأت فوتبال اردبیل حضور داشت، با اینفانتینو تماس گرفت و با پیگیری ویژه لحظه آخری از طریق آقای تارقلی‌زاده، رئیس روابط بین‌الملل فدراسیون مجوز را گرفت. همچنین از دیگر افرادی که به این پروژه کمک کردند کمال سپاس را دارم. وزیر ورزش و جوانان در این مدت وسواس زیادی به تحقق این بحث داشتند.» افشاریان در ادامه گفت: «به همین منظور تیم وی.ای آر که در کشور لایسنس گرفته بود، در این مسابقه در این بازی حضور خواهد داشت. از دو کمک‌داور ویدیویی که در کشور عراق هستند هم کمک گرفتیم و سرانجام بازی رأس ساعت مقرر در ورزشگاه خاطره‌انگیز آزادی برگزار خواهد شد. امیدواریم این مسابقه گام بلندی برای سایر مسابقات باشد.»
 
مظفری‌زاده: می‌توانیم از فدراسیون به فیفا شکایت کنیم
اما وقتی که خبر استفاده از وی ای آر در دربی منتشر شد، نخستین فردی که به این تصمیم معترض شد، سعید مظفری‌زاده سرپرست تیم تراکتور بود. مظفری‌زاده که خودش تا چند سال پیش داور بین‌المللی بود و اشراف کاملی به مسائل داوری دارد، به عنوان نخستین معترض به این تصمیم فدراسیون در پیج شخصی خود نوشت: «یک زمانی قضاوت دربی پایتخت هم مثل همه بازی‌ها بود. واقعاً چرا الان باید بین این بازی و بازی‌های دیگر فرق گذاشته شود؟!» و در ادامه هم مدعی شد این نقض واضح فیرپلی است. اما وقتی متوجه شدت ناراحتی و عصبانیت سرپرست تراکتور شدیم به سراغ او رفتیم تا در این خصوص با مظفری‌زاده بیشتر همصحبت شویم.
به نظر می‌رسد بشدت ناراحت هستید. علت ناراحتی خود را می‌گویید؟ مظفری‌زاده می‌گوید: «شاکی هستیم چون معتقدیم بی‌عدالتی صورت گرفته است. با این کار فدراسیون و تصمیمی که گرفت، یکپارچگی برقرار نمی‌شود با اینکه برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس احترام قائل هستیم، اما ورود وی ای آر و استفاده از آن فقط برای دربی توهین به تیم‌های دیگر است و فدراسیون با این کار خود کل لیگ را زیر سؤال برد. سؤال اینجاست اگر قهرمانی با یک امتیاز جا به جا شود، فدراسیون چطور می‌تواند این تصمیم خود را توجیه کند؟! اگر در بازی‌های دیگر اشتباهات داوری پیش آید چه کسی جوابگو خواهد بود.» مظفری‌زاده در ادامه و در حالی که معتقد است که استفاده از وی ای آر در تک‌بازی می‌تواند فیر‌پلی را زیر سؤال ببرد، می‌گوید: «از لحاظ فیفا هم این مسأله قابل قبول نیست و قطعاً اگر با فیفا در این زمینه مکاتبه کنیم حساس خواهد شد و به این مسأله ورود خواهد کرد.» یعنی قرار است که مکاتبه کنید؟ سرپرست تراکتور در پاسخ می‌گوید: «خیلی علاقه نداریم که فیفا را حساس کنیم اما چون کار فدراسیون عدالت را زیر سؤال می‌برد، مکاتبه ما قطعاً فیفا را حساس می‌کند. به نظرم باید فیفا در جریان واقعیت قرار بگیرد. شاید اصل ماجرا را نمی‌داند» اما وقتی فیفا مجوز را خودش صادر کرده است جای بحثی را نمی‌گذارد. مظفری‌زاده در این خصوص می‌گوید: «معلوم نیست فدراسیون چطور مکاتبه کرده است و در مکاتبه خود چه توضیحی به فیفا داده است. این مسأله خیلی مهم است.» چرا به فدراسیون اعتراض نکردید؟ سرپرست تراکتور می‌گوید: «نظر شخصی خود من این است که باید اعتراض کنیم. این مسأله را با مسئولان باشگاه مطرح می‌کنم و باید تصمیم درستی در این زمینه بگیریم. چرا برای بازی‌های ما وی ای آر نمی‌آورند. اگر فدراسیون پاسخش به ما منفی باشد باید دلیل درست و منطقی داشته باشد.» مظفری‌زاده در ادامه می‌گوید: «با اینکه ورود وی ای آر به لیگ اتفاق خوبی است اما برای تک بازی قطعاً هم عدالت و هم کل لیگ را زیر سؤال می‌برد. چرا فدراسیون تمام تمر‌کز خودش را گذاشت تا برای دربی وی ای آر بیاورد، اما برای کل لیگ این تمر‌کز را نمی‌گذارد. پیگیر حق‌مان هستیم و کوتاه هم نمی‌آییم.»
 
بنیادی‌فر اولین داور قضاوت کننده با VAR در لیگ برتر
موعود بنیادی‌فر در حالی به عنوان داور دربی صد و دوم پایتخت انتخاب شد که او پیش از این دو بار قضاوت در دربی را تجربه کرده است. بنیادی‌فر متولد ۱۷ شهریور ۱۳۶۴ است و از سال ۱۳۸۱ داوری در فوتبال را شروع کرده و از سال ۱۳۹۰ سابقه قضاوت در دیدارهای لیگ برتر را داشته است. او در سال ۲۰۱۳ میلادی وارد لیست داوران بین‌المللی فیفا شد. وی در تیم داوری دو دربی تهران حضور داشته است. در این دو بازی یک بار نتیجه دربی مساوی شد و یک بازی دیگر نیز با نتیجه یک بر صفر به نفع پرسپولیس تمام شد و در‌بی‌102 هم سومین قضاوت این داور است. البته دربی سومی که قرار است بنیادی‌فر قضاوت کند با دو دربی قبلی یک فرق عمده دارد. در این دیدار از سیستم کمک‌داور ویدیویی VAR هم استفاده خواهد شد تا نام بنیادی‌فر به عنوان اولین داور تاریخ فوتبال ایران که یک دیدار داخلی در کشور را با سیستم کمک‌داور ویدیویی قضاوت کرده است، ثبت شود. می‌توان اینطور گفت ظرف چند روز ورق برای بنیادی‌فر برگشت و در حالی که آن داور خارج از کشور بود و کمیت داوران قصد داشت حیدری را برای قضاوت انتخاب کند اما با ورود وی ای آر بنیادی‌فر تنها گزینه‌ای بود که بدون رقیب به دربی رسید و مدرک لایسنسش این بار به او یک رکورد خاص هدیه کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی