صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۲۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

برنده رقابت دو سه لژیونر ناآماده کیست؟

کریم؛ روبه‌روی در نیمه بسته جام ملت‌ها

وصال روحانی
روزنامه نگار
تشخیص اینکه کریم انصاری‌فرد هم از مسافران جام ملت‌های آسیای 2023 است یا خیر، هم سهل است و هم سخت. سهل از آن رو که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران مانند سلف پرتغالی‌اش (کارلوس کی‌روش) بهای زیادی به مردان میانسال و بازیکنان پرتجربه می‌دهد و به تبع آن احتمالاً نام کریم را هم که فاصله کمی تا 35 ساله شدن دارد، در فهرست نهایی انتخابی‌اش قرار خواهد داد و سخت به این جهت که ممکن است ژنرال به این نتیجه برسد که چون تعداد مسن‌ها در این فهرست زیاد است، می‌توان انصاری‌فرد را نادیده گرفت و جایش را به یک نفر بالنسبه جوان‌تر داد. فرضیه دوم زمانی مصداق و احتمال بیشتری می‌یابد که در نظر بگیریم کریم در یک سال و نیم اخیر در لیگ سطح پایینی در اروپا مانند لیگ قبرس و با پیراهن اومونیا توپ زده و در فصل جاری بیشتر از دو گل به ثمر نرسانده است. رقمی که با احتساب حاکمیت تقریباً همیشگی این تیم متعلق به شهر نیکوزیا بر لیگ قبرس دستاورد بسیار کوچکی محسوب می‌شود و معنای مستقیم و صریح آن ناآماده بودن مهاجم اسبق تراکتور و پرسپولیس است.
 
راه‌ها و بهانه‌های یک حذف احتمالی
البته اومونیا با توجه به استانداردهای بالا و سبقه پرافتخارش فصل به غایت بدی را سپری می‌کند و اکثر نفرات این تیم زیر سطح همیشگی خود توپ زده‌اند. به این خاطر است که اومونیا نه در جای همیشگی‌اش در جدول (صدر) بلکه فقط در رده پنجم خانه کرده است. با وجود این، کارنامه ضعیف فردی کریم توجیه نمی‌شود و نزول کلی تیم تنزل آشکار شخصی این مهاجم بلند‌بالا را قابل قبول جلوه نمی‌دهد. بنابراین قلعه‌نویی این بهانه را دارد که اگر انصاری‌فرد را نپسندد و به آوردگاه دوحه نبرد، به سبب ناآماده بودن او در قیاس با سایر میانسالان نامدار و بقیه لژیونرهای پخته ما بوده است. بهانه‌ها و احتمال‌های دیگری هم برای حذف محتمل انصاری‌فرد وجود دارد و یکی از آنها، حضور داشتن یکی‌ دو لژیونر نامدار اما نه چندان آماده دیگر در کورس راهیابی به جام ملت‌های امسال قاره‌کهن است که از 22 دی در 8 استادیوم مدرن شهر دوحه شروع و روز 21 بهمن با برگزاری بازی فینال در همین شهر تمام می‌شود. یکی دیگر از لژیونرهای ناآماده، علی قلی‌زاده از لخ‌پوزنان لهستان است که با پایان دادن به مصدومیت 7 ماهه‌اش به صحنه مسابقات بازگشته اما در 4 بازی برگزار کرده‌اش در لیگ این کشور و دو دیدار جام حذفی لهستان هیچ کار مهمی انجام نداده است. دیگر لژیونر ما که در انتخاب شدن یا نشدنش تردیدهایی اساسی وجود دارد، امید ابراهیمی است که البته نه در اروپا بلکه در لیگ ستارگان قطر توپ می‌زند و عضو تیم الشمال این کشور است. او در اکثر دیدارهای این تیم جزو «تاپ»های میدان بوده و کارساز نشان داده ولی چون 36 ساله شده و در دو دیدار اخیر تیم ملی ایران که مقابل هنگ‌کنگ و ازبکستان بود، مجموعاً فقط به مدت 20 دقیقه به بازی گرفته شد، به نظر می‌رسد نظر نهایی ژنرال نسبت به وی چندان مساعد نباشد. اگر سرمربی ایران از بین این 3 لژیونر غیر صد درصدی (انصاری‌فرد، قلی‌زاده و ابراهیمی) دست به انتخاب دو نفر بزند و یکی را حذف کند، باید دید قرعه حذف به نام کریم می‌خورد یا یکی از دو نفر دیگر و همین‌جا مشخص می‌شود که بلیت سفر به آوردگاه قطر به نام انصاری‌فرد صادر خواهد شد یا نه.
 
خاطرات خوش و ماندگار جام ملت‌های قبلی
بر اساس توضیحات فوق شاید درب حضور در جام ملت‌های آسیای امسال به روی انصاری‌فرد «نیمه بسته» جلوه کند اما او بعضی خاطرات خوش و ماندگار از جام‌های بزرگ قبلی را در دهه پیشین دارد که به او لذتی درونی می‌بخشد و یکی از نقاط اوج آن در جام جهانی 2018 در خاک روسیه و در دیدار سوم (و آخر) یوزها در مرحله گروهی بود. در آن مسابقه به یاد ماندنی پرتغالی‌ها ابتدا صفر-1 پیش افتادند ولی در دقایق بعدی پنالتی کریس رونالدو دفع شد تا برتری حریف به صفر-2 نرسد و سپس در دقیقه 80 یک پنالتی به نفع ایران اعلام شد. پنالتی زدن در آن دقایق سخت و حساس و سرشار از استرس دل شیر می‌خواست اما انصاری‌فرد دلی از این جنس داشت. او پشت ضربه ایستاد و نه تنها مضطرب نشد، بلکه با قاطعیت توپ را به سقف دروازه پرتغالی‌ها دوخت و بازی را 1-1 کرد. اگر مهدی طارمی در دقایق تلف شده آن بازی آن فرصت طلایی گلزنی را هدر نمی‌داد و دروازه را می‌گشود و مسابقه را 1-2 به سود ما پایان می‌داد، ایران نه تنها از گروهش صعود می‌کرد، بلکه به سرگروهی هم می‌رسید اما از دست رفتن آن موقعیت ایران را به رده سوم جدول تنزل داد و یک بار دیگر تیم ملی کشورمان را از راهیابی به مرحله حذفی بزرگترین جشنواره فوتبال جهان باز داشت.
 
مشتاق درخشش در واپسین جام ملت‌ها
کریم در ادوار 2014 و 2022 جام جهانی هم یوزها را همراهی کرده و در هر دوره قبلی جام ملت‌ها در سال‌های 2015 و 2019 هم حاضر بود و بنابراین عنصری به غایت میدان دیده است. او البته قدری از سرعت و کارآیی‌های قبلی خود را به جبر زمان از دست داده اما تجربه زیاد، دید خوب، قوه تصمیم‌گیری لحظه‌ای و قاطعیت و قدرتمندی در زدن ضربات کارساز در زمان‌های مقتضی او را مردی جلوه می‌دهد که اگر شرایط با او یاری کند و در جریان بازی‌های تیم ملی در قطر موقعیت‌های لازم برای او فراهم آید، خطا نخواهد کرد و به ایران کمک شایانی در راه صعود به مراحل نهایی این مسابقات ارزانی خواهد داشت. شاید هم انصاری‌فرد با وقوف به اینکه این آخرین جام ملت‌های عمر ورزشی اوست (وی در جام بعدی 38 ساله و طبعاً دور از چرخه انتخاب خواهد بود) هر چه دارد، رو خواهد کرد و در پی ارائه نمایش‌هایی درجه یک خواهد بود و این خصلت او یک سلاح اضافی در دست‌های ژنرال خواهد بود. همه این احتمالات البته منوط به این است که سرمربی ایران او را در فهرست نهایی منتخبان خویش قرار بدهد. چیزی که فقط در دهه اول دی ماه و با اعلام فهرست فوق مشخص خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی