صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • فوتبال زنان
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

چالش پیش دربی نکونام برای یحیی

می‌تونی ترکیب منو حدس بزن!

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

ترکیب استقلال شاید تا حدی قابل پیش‌بینی باشد اما به طور قطعی نمی‌توان آنچه در مخیله جواد نکونام در آستانه این بازی شکل گرفته را تخمین زد. علاوه بر مصدومیت‌های جزئی که برای برخی بازیکنان به وجود آمده و ایضا تغییرات فنی، ممکن است جواد نکونام تصمیماتی اتخاذ کند که با پیش‌بینی‌ها متفاوت باشد.
براساس یک دکترین همیشگی مربیان همواره تلاش می‌کنند ترکیب اصلی خود را که نتایج مطلوبی هم با آن به دست آمده حفظ کنند اما همه مربیان اقتضای زمانه را هم در نظر می‌گیرند و حتی اگر خود نیز قائل به تکرار ترکیب خود در بازی‌های قبل باشند، فراز و فرودهای بازیکنان و آسیب‌دیدگی‌ها و محرومیت‌ها ترکیب را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.
استقلال اکنون خطری از جانب محرومیت بازیکنان خود احساس نمی‌کند و به جز محمدحسین مرادمند که وضعیتی نامشخص دارد، همه بازیکنان در اختیار سرمربی استقلال هستند. در واقع اسکواد استقلال کامل‌تر از پرسپولیس است و اگر رقیب سنتی آبی‌ها را به لحاظ برخورداری از تک ستاره‌ها گاهاً برتر از استقلال بدانیم اما شکل کلی تیم استقلال بهتر است و جواد نکونام می‌تواند در هر پست روی دو گزینه فکر کند.
حال اینکه برخی بازیکنان در آمادگی نیستند یا انتظارات سرمربی استقلال را به نوعی برآورده نکردند، مسأله دیگری است اما مجموع بازیکنانی که اکنون در اختیار سرمربی استقلال هستند، تیمی کامل‌تر را پدید آورده و نکونام برخلاف یحیی حق انتخاب بیشتری در پست‌های گوناگون دارد. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا برای یحیی گل‌محمدی و تیم فنی پرسپولیس ترکیبی که استقلال قرار است در دربی به کار بگیرد به یک معمای بزرگ و پیچیده تبدیل شود.
 
احتمال بازی با چهار دفاع
اولین ابهامی که نکونام برای یحیی خواهد ساخت، چیدمان خط دفاع است. سرمربی استقلال سه هفته از لیگ برتر را با روش چهار دفاع به میدان رفته و اگر بخواهد از روزبه چشمی در خط میانی استفاده کند، ممکن است ترکیب خط دفاع تیمش را با چهار بازیکن آرایش کند. بازی کردن حردانی در دقایق طولانی از رقابت با فولاد علاوه بر میل نکونام برای بازی دادن به چشمی در خط میانی از دلایل احتمال بازگشت به این روش است و احتمال دارد سرمربی استقلال ترکیب دفاعی تیمش را با حضور حردانی(دفاع راست)، یکی از میان جلالی و سلمانی در (دفاع چپ) و ایمان سلیمی و آرمین سهرابیان در قلب دفاع چیدمان کند. به همین مقدار که احتمال بازی با چنین روشی وجود دارد، محتمل است که نکونام ترکیب تیمش را دست نخورده باقی بگذارد و با همان روش سه دفاع که از سلیمی، چشمی و سهرابیان استفاده ‌می‌کرد در دربی 102 نیز بازی بگیرد. علاوه بر تمام این احتمال‌ها، حضور مرادمند را هم باید یک احتمال جزئی دانست.
 
کدام بازیکن در خط میانی
اگر مد نظر نکونام بازی دادن به چشمی در خط دفاع باشد تغییرات دیگری نیز در خط میانی رخ خواهد داد و شاید امید حامدی‌فر از ترکیب اصلی خارج شود. اگر هم چشمی در خط میانی بازی نکند، حامدی‌فر شانس بازی دارد. در کنار این بازیکن مهدی‌پور، یامگا و رضاوند نیز اقبال حضور در ترکیب اصلی را دارند. اما همه این تغییرات منوط به انتخاب روش بازی است. از همه اینها گذشته ممکن است سعید مهری یا زبیر نیک‌نفس نیز از نگاه نکونام شانس کمی برای حضور در ترکیب اصلی نداشته باشند و باید حضور این بازیکنان را نیز محتمل دانست.
 
تعویضی‌ها چه کسانی هستند
اما باید به یک ابهام دیگری نیز توجه داشت. استقلال همین حالا متغیرهای زیادی در ترکیب خود دارد که ممکن است حتی موجب نیمکت‌نشینی بازیکنانی شود که در بازی‌های قبل حضور داشته‌اند. بنابراین نیمکت‌نشین شدن این طیف نوع تعویض‌های نکونام را با تغییراتی مواجه خواهد ساخت. علاوه بر این نام‌ها ارسلان مطهری به‌دلیل سابقه حضور در دربی‌ها و آرمان رمضانی به‌دلیل بازی در ترکیب پرسپولیس نیز گزینه حضور در ترکیب استقلال هستند. با همه این تفاسیر می‌توان گفت که فقط حضور سید حسین حسینی در چهارچوب دروازه، روزبه چشمی در دفاع یا خط میانی و گوستاوو بلانکو و مهرداد محمدی صددرصد قطعی است.

جستجو
آرشیو تاریخی