پلن B اجرا می‌شود یا نه؟

VAR در دربی، در انتظار تأییدیه فیفا

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار
«‌دربی با VAR برگزار می‌شود.» این خبر صبح روز گذشته روی خروجی سایت‌های مختلف قرار گرفت و کاملاً با حرف‌های چند روز پیش افشاریان مبنی بر اینکه نتوانستند شرایط برگزاری دربی با VAR  را مهیا کنند، منافات داشت. برای برگزاری مسابقه با سیستم ویدیویی چندین عامل مؤثر و ضروری است. نخست اینکه فیفا مجوز برگزاری تک بازی با سیستم ویدیویی را صادر کند و این مرحله مهم‌ترین قسمت ماجرای برگزاری بازی با VAR است، نکته بعدی این است که داوران برای برگزاری بازی با سیستم ویدیویی مجهز به دانش استفاده از آن باشند و مدرک لایسنس خود را گرفته باشند. اما در بین هفت داور بین‌المللی (موعود بنیادی‌فر، پیام حیدری، بیژن حیدری، حسن اکرمی، وحید کاظمی، امیر عرب‌براقی و مرتضی منصوریان) فقط موعود بنیادی‌فر نفر اول لیست بین‌المللی که باید در جام ملت‌ها حضور داشته باشد به لطف گرفتن مدرک لایسنس می‌تواند در صورت استفاده از VAR داور بازی باشد. در چنین شرایطی اما تکلیف داور چهارم و همچنین داوری که در اتاق باید پشت سیستم بنشیند چه می‌شود؟ پاسخ آن توسط مسئولان کمیته داوران اینطور داده شده است که داور خارجی برای اتاق می‌آوریم تا به موعود کمک کند. به این ترتیب با توجه به اینکه ساعت 9 شب یکشنبه کمیته داوران جلسه‌ای برگزار کردند تا داور دربی را مشخص کنند بدون در نظر گرفتن پلن A که قرار بود بین حیدری و کاظمی یک نفر را برای دربی انتخاب کنند با طرح پلن B وارد ماجرای جدیدی شدند و فردای آن روز (صبح دیروز) این نکته را مطرح کردند که اگر فیفا اجازه استفاده از سیستم VAR در تک بازی را بدهد موعود بنیادی‌فر داور وسط شده و برای داور داخل اتاق گزینه خارجی در نظر می‌گیرند. با انتشار این خبر اما انتخاب داور دربی وارد فاز جدیدی شد و پیگیری‌ها در مورد داور شهرآورد وارد مسیر جدیدی شد. نکته اینجا بود که موعود بنیادی‌فر که گزینه احتمالی بازی شده به جای وحید کاظمی در بازی AFC کاپ سوت زده و امروز وارد ایران می‌شود و در صورت انتخاب برای دربی قطعاً خسته است. نکته دیگر اینکه افراد مطلع از قوانین فیفا به این نکته اشاره داشتند که به خاطر اجرای قانون فیرپلی بعید است فیفا مجوز تک بازی با VAR را صادر کند و همین مسأله مهم‌ترین ابهام ماجرای ورود VAR به دربی بود.
 اما آنچه مسئولان فدراسیون دوست نداشتند اطلاعش به دست مخاطب برسد این بود که افراد مطلع اطلاعاتی در خصوص ورود VAR داشتند که شنیدنش ذهن مخاطب را روشن می‌کند. اصل ماجرا این است که AFC چندی پیش مناقصه‌ای برگزار کرده و در این مناقصه از شرکت‌های داوطلب خواسته بود تا در خصوص سیستم VAR مدرک بدهند و بعد از این مناقصه در بین 10 کاندیدا سرانجام شرکت مدیا پرو اسپانیا توانسته بود برای مدت یک سال با AFC قرارداد ببندد، این شرکت در بازی‌های آسیا تنها شهر تهران و اصفهان را برای نصب سیستم تأیید کرد و در نهایت برای بازی‌های آسیایی این سیستم را به صورت اجاره‌ای در اختیار ایران قرار داد. نحوه کار کارمندان این شرکت این است که بعد از برگزاری مسابقه سیستم‌ها را جمع کرده و از کشور مورد نظر خارج می‌کنند.
در همین راستا صدق گفتاری مسئولان فدراسیون و بعضاً کمیته‌های زیر مجموعه آنها می‌تواند بهترین راه برای رفع هرگونه سردرگمی مخاطب فوتبال باشد. به نظر می‌رسد آنچه در مورد سیستم ویدیویی گفته می‌شود فرار رو به جلوی مسئولان برای بروز احتمالی هرگونه حاشیه‌ای در دربی است! تا مدعی شوند قبل از بازی تمام تلاش خود را برای استفاده از VAR انجام داده‌اند. با این حال آخرین خبر از فدراسیون فوتبال این است که مهدی تاج با اینفانتینو مذاکره کرده و البته تأییدیه وزارت ورزش را هم گرفته. حتی با یک تیم فنی برای حضور در دربی تهران مذاکره شده و آنها هم برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند. تنها نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که فیفا تأییدیه نهایی خود را برای فدراسیون فوتبال ارسال کند. تأییدیه‌ای که قرار شده امروز بعدازظهر ارسال شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، دربی با VAR برگزار می‌شود و در غیر این صورت احتمالاً بیژن حیدری قضاوت این مسابقه حساس را بر عهده خواهد گرفت.
در چنین حالتی باید دوباره مسئولان کمیته داوران روی دو گزینه کاظمی و حیدری وارد شور و مشورت شوند. در حالی که افراد نزدیک کمیته داوران می‌گویند افشاریان علاقه خاصی به سپردن قضاوت این بازی به کاظمی دارد اما اعضای کمیته داوران کاریزمای حیدری برای قضاوت بازی دربی را بهتر می‌دانند. اگر VAR قطعی نشود باید روی قضاوت این دو داور برای دربی حساب باز کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی