یک جایزه دیگر برای بهترین فوتبالیست تاریخ

مسی، ورزشکار سال 2023

لیونل مسی یک رکورد دیگر به نام خود ثبت کرد و نخستین فوتبالیستی شد که جایزه ورزشکار سال را از مجله تایم دریافت می‌کند. این مجله معتبر از سال 1927 جایزه شخصیت سال را به تأثیرگذارترین چهره سال اعطا می‌کند که امثال فرانکلین روزولت، پاپ ژان پل دوم، ریچارد نیکسون، باراک اوباما و مارک زاکربرگ آن را برده‌اند.
اما مراسم جایزه ورزشکار سال از 2019 برگزار می‌شود و نخستین بار تیم فوتبال زنان آمریکا به این جایزه رسید بعد از آنکه توانست برای چهارمین بار قهرمان جهان شود. لبرون جیمز اسطوره NBA، سیمون بایلز بهترین ژیمناست تاریخ و آرون جاج ستاره بیسبال هم این جایزه را برده‌اند.
موفقیت مسی 352 روز بعد از آن به دست آمد که او به‌عنوان کاپیتان تیم ملی آرژانتین قهرمانی جام جهانی 2022 را در قطر به دست آورد. این بازیکن 36 ساله در تابستان از پاری‌سن‌ژرمن به اینترمیامی رفت و خیلی زود خودش را به‌عنوان یکی از بزرگترین چهره‌های ورزشی آمریکا مطرح کرد؛ او در آخرین دقایق نخستین بازی‌اش برای این تیم یک ضربه ایستگاهی فوق‌العاده را گل کرد. البته آن تأثیرگذاری مورد انتظار را در فوتبال آمریکا نداشت. آمریکا در سال 2024 میزبان کوپا آمریکا و در سال 2026 میزبان جام جهانی خواهد بود و حضور مسی در میامی می‌تواند به رشد فوتبال در این کشور کمک کرد.
 
بارسلونا، انتخاب اول
او در مصاحبه با تایم گفت بازگشت به بارسلونا نخستین انتخاب او بعد از پایان قراردادش با پاری‌سن‌ژرمن و جدایی از این تیم بوده ضمن اینکه با رفتن به لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی می‌توانست پول خیلی بیشتری به دست آورد: «خوشبختانه گزینه‌های جذاب زیادی داشتم و باید آنها را تحلیل می‌کردم. نظر خانواده‌ام نیز قبل از گرفتن تصمیم نهایی اهمیت داشت. می‌خواستم به بارسلونا برگردم اما نشد، به لیگ سعودی هم فکر کردم. آنها در آینده نزدیک لیگ قدرتمندی خواهند داشت. در نهایت دو گزینه خوب داشتم و بین عربستان و MLS دومی را انتخاب کردم.» گفته می‌شود براساس قراردادش با اینترمیامی سالانه 20 میلیون دلار پاداش دریافت می‌کند و بخشی از سهام باشگاه نیز به او اختصاص داده می‌شود. دیوید بکام، ستاره سابق فوتبال و یکی از مالکان اینترمیامی نقش بسزایی در آمدن او به این تیم داشت.
او در اینترمیامی 14 بازی انجام داده که با 11 گل و پنج پاس گل همراه بوده ضمن اینکه به تیم کمک کرده به نخستین جام تاریخش برسد و قهرمان جام اتحادیه این کشور شود.
 جوایز فردی
مسی که نامزد دریافت جایزه باارزش‌ترین بازیکن MLS شده بود، ماه گذشته برای هشتمین بار جایزه توپ طلا به‌عنوان بهترین بازیکن سال را از مجله فرانس فوتبال دریافت کرد؛ او نخستین توپ طلایش را در سال 2010 به دست آورد. مسی شش بار در فصل‌های 2009-2008 تا 2015-2014 جایزه بهترین بازیکن لالیگا را برد و در این میان فقط در فصل 2014-2013 کریستیانو رونالدو جایزه را گرفت. مسی همچنین سه بار جایزه بازیکن سال فیفا، سه بار جایزه بازیکن سال یوفا و دو بار جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را به دست آورده است. مسی هشت بار هم آقای گل لالیگا شده است. اگر به درخشش در MLS ادامه دهد، عنوان جدیدی به جوایز فردی او اضافه می‌شود.
 
یک فصل کامل
مسی در سال 2024 نخستین فصل کاملش برای اینترمیامی را تجربه می‌کند و می‌تواند در MLS، جام اوپن آمریکا، جام اتحادیه و جام قهرمانان کونکاکاف برای این تیم به میدان برود. این برای شرکت‌های پخش تلویزیونی که حق پخش بازی‌های اینتر را خریداری کرده‌اند، یک رؤیا است. با وجود افزایش قیمت، بلیت‌های فصل تیم به طور کامل فروش رفته چون علاوه بر مسی، سرخیو بوسکتس و خوردی آلبا نیز در این تیم حضور دارند و احتمال آمدن لوییس سوارس هم به این تیم وجود دارد تا مربع بارسلونایی‌های سابق تکمیل
شود.
البته مسی بارها تأکید کرده بازی برای تیم ملی آرژانتین برایش از همه چیز مهم‌تر است. بازی‌های ملی و مصدومیت باعث شد در فصل اولش در میامی نتواند بازی‌های زیادی را انجام دهد. اینتر وارد دور سوم جام قهرمانان کونکاکاف می‌شود و اگر تا فینال برود، هفت بازی‌اش تضمین شده است. هفت بازی هم در جام هواداران انجام می‌دهد اگر به فینال برسند. شش بازی در جام اوپن انتظارشان را می‌کشد اگر مثل فصل قبل از دور سوم وارد شوند و تا فینال بروند. 34 بازی هم در MLS دارند. به این 54 بازی هفت دیدار دیگر اضافه می‌شود اگر MLS فرمت پلی‌آف جام حذفی را دنبال کند. خیلی بعید است مسی در همه 61 بازی حاضر باشد و طبیعتاً بعضی را از دست می‌دهد اما اگر 50-45 بازی برای اینتر به میدان برود، فصل خیلی خوبی خواهد داشت و می‌تواند به جام‌های بیشتری فکر کند.
جستجو
آرشیو تاریخی