صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال زنان
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

یک ماه تا بازیکن آزاد شدن؛

دو راه برای ماندن امباپه

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
کمتر از یک ماه دیگر، کیلیان امباپه، مانند اتفاقی که در سال 2021 رخ داد، از ماه ژانویه بازیکن آزاد خواهد شد تا بتواند در صورت تمایل با مشتریان خود که در صدر آنها رئال مادرید قرار دارد مذاکره کند. قرارداد قهرمان جام جهانی سال 2018، در ژوئن 2024 به پایان می‌رسد و تمدید آن بر خلاف سال‌های گذشته با حساسیت‌ها و جزئیات بیشتری بررسی خواهد شد، چیزی که تا این لحظه مشخص است نه خلیفی و نه این بازیکن عجله‌ای برای مذاکره ندارند و مذاکرات در سه ماهه اول سال آینده از سر گرفته خواهد شد.
رئیس باشگاه پاریسی دو دارایی دارد که می‌تواند با آنها مذاکره کند تا بهترین گلزن تاریخ پاری‌سن‌ژرمن را برای تمدید قرارداد و ماندن در این تیم متقاعد کند، بازی‌های المپیک و این واقعیت که کیلیان با ادامه روند بی‌نظیرش می‌تواند بهترین گلزن تاریخ لیگ فرانسه شود، یکی از معدود رکوردهایی که او  در 24، 25 سالگی هنوز به آن نرسیده است.
پیش از این در سال 2021، در داغ‌ترین روزهای مذاکرات، قطر برای تمدید امباپه کاری غیرممکن را انجام داد و به او پیشنهادی ارائه داد که تا به حال در فوتبال اروپا دیده نشده بود، یکی از اصلی‌ترین اهداف پاریس از تمدید این قرارداد حضور کیلیان به عنوان بازیکن پاریس در بازی‌های جام جهانی 2022 بود که تا فینال هم رسید. اما اکنون، سناریو متفاوت است.
کیلیان امباپه در مورد دعوت شدنش به بازی‌های المپیک گفت: «تصمیم برای رفتن به بازی‌ها مربوط به مربی است، اگر او تصمیم بگیرد که نروم، به این تصمیم احترام می‌گذارم.» هیچ کس تردید ندارد که پسر فرانسوی آرزوی داشتن مدال طلای المپیک را در ویترین افتخاراتش دارد. بنابراین پاری‌سن‌ژرمن، با قدرت اقتصادی همه‌جانبه، می‌داند که می‌تواند از این قضیه نهایت استفاده را کند تا او را در تیم نگه دارد و به عنوان پرچمدار این تیم راهی المپیک شود (برای المپیک فقط سه بازیکن بالای 23 سال می‌توانند به تیم‌های ملی اضافه شوند و از آنجایی که تاریخ بازی‌ها در فیفادی نیست، اجازه باشگاه‌ها برای واگذاری بازیکنان الزامی
است.)
پاریس یکشنبه گذشته در تقابل با لو هاور به پیروزی 2-0 رسید. امباپه با گلی که در این بازی به ثمر رساند با 15گل زده در صدر لیست گلزنان این فصل قرار گرفت و آدامز مون پلیه به سختی با 7 گل زده در رده دوم قرار گرفته است. امباپه با این گل به 179 گل رسید و برای اولین بار در لیست 10 گلزن برتر فرانسه قرار گرفت.
پاریس در تلاش است بازیکنی را که 24 ساله است بتواند با وعده بهترین گلزن تاریخ لیگ فرانسه شدن در تیم نگه دارد. این رکورد که هنوز دور از دسترس است، متعلق به دلیو اونیس آرژانتینی است که 299 گل به ثمر رسانده. تخمین زده می‌شود که امباپه برای اینکه بتواند به این رکورد نزدیک شود، حداقل باید پنج فصل دیگر را در فرانسه با سطح فعلی سپری کند، چیزی که بسیار دور به نظر می‌رسد، اما وابستگی شدیدی که او به کشورش دارد، اصولاً غیرمنطقی نخواهد بود. در فوتبال مدرن حتی در پاریس سابقه‌ای وجود ندارد که یکی از بهترین بازیکنان جهان، اگر نگوییم بهترین، سال‌های زیادی را بدون وقفه در فوتبال فرانسه سپری کرده باشد، اگرچه رکوردهای فردی همیشه یک گیلاس برای کیک به حساب می‌آیند.
نکته قابل پیش‌بینی این است که تصمیم‌گیری برای تمدید قرارداد امباپه قطعاً در سال آینده رخ خواهد داد.
البته پیش از نشستن پای میز مذاکره، پاریس باید حضورش در مرحله یک هشتم نهایی را با برد مقابل دورتموند قطعی کند. شکست می‌تواند یک فاجعه بزرگ برای پاریسی‌ها به حساب بیاید. زیرا یکی از دلایلی که امباپه در سال 2021 با پی اس جی تمدید کرد، ایجاد تیمی رقابتی برای لیگ قهرمانان اروپا بود. در حال حاضر به نظر می‌رسد هم قطر و هم خلیفی، قبل از وارد شدن به مذاکراتی پیچیده که طولانی مدت و پر از جزئیات پیش‌بینی می‌شود، آرام هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی