صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال زنان
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

گزارشی از مجمع سالیانه کمیته ملی المپیک

از مخالفت با پرداخت حقوق متفاوت به ورزشکاران تا اعتراض به سبک دبیر

آرش عبدی
روزنامه نگار
 پنجاه و دومین مجمع کمیته ملی المپیک در حالی روز گذشته با حضور اعضا برگزار شد که غیبت وزیر ورزش و حضور زهرا اینچه‌درگاهی از نکات قابل توجه آن بود. در مجمع کمیته ملی المپیک یکبار دیگر همچون چند سال اخیر، حواشی زیادی هم دیده شد؛ حواشی که مهم‌ترین آن در خصوص راه‌اندازی مرکز حکمیت و داوری ورزش بود. ضمن اینکه غیبت وزیر ورزش و جوانان در مجمع باعث شد حرف‌ و حدیث‌هایی به وجود بیاید که البته مشخص شد وی همراه با رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی رفته است.
هر چند محمود خسروی‌وفا، رئیس کمیته ملی المپیک امیدوار بود کیومرث هاشمی خودش را به مجمع برساند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.
خسروی‌وفا صحبت‌هایش را با تشکر از مدیران پیشین کمیته ملی المپیک آغاز کرد: «از کسانی که در گذشته در کمیته ملی المپیک زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. در این یک سال که کار را شروع کردیم، با انگیزه کار کردیم و هیأت اجرایی هم دنبال کار هستند. با تیم هیأت اجرایی کار را شروع کردیم و باعث شد با انرژی کار کنم ولی کار برایم سخت‌تر شده است. امیدوارم روسفید بیرون بیاییم و کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.»
خسروی‌وفا همچنین با تشریح میزان حقوق ورزشکاران المپیکی و ورزشکاران حاضر در بازی‌های آسیایی گفت: «مبلغی به عنوان حقوق قرار است به المپیکی‌ها و بازی‌های آسیایی پرداخت کنیم که شاید عدد حقوق خیلی روشن نباشد. اما می‌خواهیم ورزشکاران را بهتر ببینیم. هدف اصلی ما و هیأت اجرایی دیدن ورزشکار است. برای توکیو ۵ میلیون تومان برای حقوق در نظر گرفته شده بود، که این رقم اسمش کمک هزینه هم نیست چه برسد به حقوق. در این دوره ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده و از همان روز که ورزشکار سهمیه کسب می‌کند حقوقش پرداخت می‌شود.»
 
افزایش سقف حقوق المپیکی‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان
پرداخت حقوق‌های مختلف به ورزشکاران هم یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز مجمع بود. خسروی‌وفا درباره این حقوق گفت: «مثلاً اگر حسن یزدانی انتخاب می‌شود یا هانیه رستمیان هر دو ۱۵ میلیون می‌گیرند اما با احتساب سوابق، حقوق یزدانی می‌شود ۳۵ میلیون تومان. تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان برای المپیک و آسیایی  تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و کف حقوق آسیایی ۱۰ میلیون تومان است. اگر تست آمادگی جسمانی ورزشکاران خوب باشد، میزان حقوق بیشتر می‌شود. برای رویدادهای پیش‌رو هر مدالی که مورد تأیید کمیته باشد، ۴۰ میلیون تومان و برای سنجش آمادگی جسمانی نیز ۴۰ میلیون تومان اضافه می‌شود. حضور در اردوها ۴۰ میلیون، احترام به شئونات ملی هم جداگانه احتساب خواهد شد. اگر پیش‌بینی مدال برای یک ورزشکار نداشتیم ولی او در بازی‌ها مدال طلا گرفت، ۲۰۰ میلیون تومان به او پرداخت خواهد شد. مثلاً کسی فکر نمی‌کرد جواد فروغی مدال آبرومند طلا را بگیرد. اگر او این مدال را تکرار کند، ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان به او پرداخت می‌شود.»
خسروی‌وفا در خصوص حقوق سرمربیان هم گفت: «سرمربی ۸۰ درصد حقوق ورزشکاران طلایی، نقره‌ای و برنزی را می‌گیرند و برای مربیان ۲۵ درصد کمتر از سرمربی در نظر گرفته شده است. ۷ ماه و ۲۰ روز برای المپیک پاریس با آن چالش‌هایی که دارد، فرصت داریم و ارزیابی‌هایمان فعلاً متوسط است. هدف اولیه ورزشکاران کسب سهمیه است و هدف بعدی آنها تمرکز روی مدال‌آوری است. هدف اصلی باید حمایت از ورزشکار باشد. پرداخت حقوق‌ها برای همه ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه المپیک شده‌اند از اول آذرماه است و اگر ورزشکاری پیش از آن موفق به کسب سهمیه المپیک شده، محاسبه نمی‌شود.»

احیای شرکت اقتصادی و
۶ دستورجلسه در مجمع کمیته
سیدمناف هاشمی دبیر کل کمیته ملی المپیک نیز در مجمع عنوان کرد: «۶ دستور جلسه رسمی داریم و چند موضوع هم در انتها مورد بحث قرار می‌گیرد. کمیته ملی المپیک در حالی با ریاست و هیأت اجرایی جدید کار خود را آغاز کرد که شرایط از لحاظ ساختاری و بودجه‌ای مشخص بود. ما ۲۳۹ میلیارد تومان بودجه اعتباری در سال ۱۴۰۱ داشتیم و دوستان در شش ماه اول توزیع کرد.»
 
آخرین وضعیت تصرف زمین کمیته در اشرفی اصفهانی
هاشمی در مورد زمین کمیته ملی المپیک در اشرفی اصفهانی نیز توضیح داد: «این زمین معارض داشته و تیم حقوقی کار را دنبال کردند و معارض را محکوم کردیم. از طرفی برای اینکه ارزش افزوده بیشتری در کمیسیون ماده ۵ داشته باشیم دنبال پروانه ساخت هستیم تا ارزش ملک از ۶۰۰ میلیارد به هزار میلیارد افزایش پیدا ‌کند. از آنجا که معارض مجدداً پیگیر بود با هماهنگی شهردار منطقه ۲، در حال دیوارکشی هستیم تا زمین در اختیار قطعی کمیته ملی المپیک قرار بگیرد. شرکت اقتصادی کمیته ملی المپیک بر اساس آخرین مجمع کمیته در شهریور ۱۴۰۱ منحل شده بود اما با پیگیری رئیس کمیته ملی المپیک و پس از برگزاری جلسات زیاد با دستگاه‌های نظارتی اجازه دادند این شرکت در راستای اهداف کمیته، کارهای اقتصادی را انجام دهد و حکم سال۱۴۰۲ بر احیای آن بوده است. الان حکم قطعی ابلاغ شده و اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل بعد از مجمع امروز و کسب اجازه از اعضای مجمع، معرفی می‌شود.»

گزارش عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو
در ادامه مناف هاشمی گزارشی از عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ارائه کرد. او در خصوص پیش‌بینی‌ها از تعداد مدال‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: «پیش‌بینی ۵۴ مدال در بازی‌های شامل ۱۴ طلا، ۱۵ نقره و ۲۵ برنز بود. در عمل مجموع مدال‌ها تغییر نکرد ولی ۱۳ مدال کسب شد. رشته‌های کشتی، والیبال، صخره‌نوردی، شطرنج، ووشو، کوراش و ژیمناستیک عملکرد بسیار خوبی داشتند. دوومیدانی، کاراته، اسکیت، تنیس روی میز و دوچرخه‌سواری خوب بودند. رشته‌های تکواندو، وزنه‌برداری، کبدی، شمشیربازی و قایقرانی متوسط بودند.»
دبیرکل کمیته ملی المپیک با اشاره به گروه‌بندی رشته‌ها برای اعزام به بازی‌های آسیایی افزود: «در گروه چهار دو تحلیل وجود داشت؛ برخی معتقد بودند که آنها ضعیف هستند اما با جمع‌بندی که با رئیس کمیته ملی المپیک داشتیم به این نتیجه رسیدیم که با نگاه به آینده آنها را به عنوان رشته‌های دور از انتظار یاد کنیم. این رشته‌ها شامل تیروکمان، بوکس، سوارکاری، تیراندازی، بسکتبال، بدمینتون، جودو، جوجیتسو، فوتبال، تنیس، شنا و شیرجه بودند.»
 
علی‌نژاد اولین مخالف پرداخت حقوق متفاوت به ورزشکاران
مهدی علی‌نژاد کارشناس خبره کمیته ملی المپیک هم با اشاره به مبهم بودن شاخص‌های امتیاز‌دهی برای حقوق گفت: «ابهامی در خصوص حقوق‌ها داشتم و شاید به عبارتی پیشنهاد باشد. اگر در خصوص شاخص‌ها توضیحات بیشتری داده شود که نوع امتیاز‌دهی به این شکل است چون مبهم است. بسیاری از پارامترها کیفی است و نه کمی. پیشنهادم این است که اگر نمی‌خواهیم حقوق یکسان بدهیم، یا آینده‌نگر باشیم یا گذشته‌نگر. اینکه پیش‌بینی کنیم چه کسی چه رنگ مدال می‌گیرد، غیر از اینکه بخواهیم از طریق کارشناسی بگوییم چه مدالی در المپیک کسب خواهیم کرد، جادوگری هم می‌خواهد. اگر می‌خواهیم شاخصی بگذاریم، همان شاخص‌ها گذشته‌نگر را ببینیم چون توجیه دارد و آینده را کسی ندیده ولی گذشته معلوم است.» خسروی‌وفا هم به صحبت‌های علی‌نژاد واکنش نشان داد و گفت: «چشم. دوباره آن را در هیأت اجرایی بررسی می‌کنیم. اما ما به دنبال پرداخت حقوقی در شأن ورزشکار هستیم.»
مخالفت دبیر با تأسیس
مرکز حکمیت و داوری ورزش
حواشی مجمع کمیته ملی المپیک با پیشنهاد نماینده سازمان بازرسی آغاز شد. او پیشنهاد مرکز حکمیت و داوری ورزش را مطرح کرد و گفت: «ما احساس کردیم که این خلأ در ورزش کشور وجود دارد و آن را با خسروی‌وفا مطرح کردیم و او گفت این بحث را در جلسه مطرح کنید. وجود این مرکز در ورزش مغفول مانده است. در ٩ کشور این مرکز تأسیس شده است، در ایران هم پیشنهاد شده این مرکز با همکاری فدراسیون‌ها تشکیل شود. اساسنامه هم سه ماه بعد از تشکیل توسط هیأت اجرایی بررسی و تصویب شود.»
علیرضا دبیر نسبت به این مسأله انتقاد کرد و گفت: «جای مطرح کردن این موضوع در اینجا نیست، اساسنامه هم نباید در هیأت اجرایی بررسی شود، خواهشم این است اصلاً اینجا مطرح نشود، فدراسیون‌ها خودشان کمیته انضباطی دارند، چرا هر کسی قدرت دارد، می‌خواهد قدرتش را بیشتر کند، کمیته کمیسیون دارد.» در ادامه محمود خسروی‌وفا نسبت به صحبت‌های دبیر اقدام به توضیح دادن کرد اما مانیتورهایی که تصاویر مجمع را پخش می‌کردند صدا را قطع کرد.
 
موافقت اینچه درگاهی با پیشنهاد علیرضا دبیر
زهرا اینچه درگاهی در مورد کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک به مسائل فدراسیون‌ها گفت: «با پیشنهاد دبیر موافق هستم. ورود کمیسیون اخلاق به فدراسیون‌ها به این شکل نیست. هر فدراسیون کمیسیون اخلاق داشته باشد و کمیسیون اخلاق هر فدراسیون در صورت لزوم با کمیسیون اخلاق کمیته ملی المپیک در ارتباط باشد.»
در ادامه این جلسه علیرضا دبیر در حال پاسخگویی به دفاعیات فروتن از طرح تأسیس مرکز حکمیت و داوری در ورزش و نیز تشکیل کمیته اخلاق بود که صدای صحبت‌های او برای خبرنگاران قطع شد. این صحبت‌ها با مشارکت هادی ساعی هم همراه شد و در ادامه مناف هاشمی به موضوع ورود کرد.

ZOOM
ترک جلسه مجمع توسط نماینده سازمان بازرسی
درحالی که مانیتور خبرنگاران بعد از بالا گرفتن بحث علیرضا دبیر و هادی ساعی با فروتن نماینده سازمان بازرسی و رئیس کمیسیون اخلاق قطع شد، از درون مجمع خبر رسید که نماینده سازمان بازرسی به دلیل انتقاداتی که از او مطرح شد، جلسه مجمع را به حالت قهر ترک کرد.
گفتنی است علاوه بر کیومرث هاشمی وزیر ورزش که به دلیل حضور در مجلس در جلسه غایب بود، سیدمحمد پولادگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای، مرتضی قربانی رئیس فدراسیون تیراندازی هم از غایبان این جلسه بودند. غفور کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک هم که در ابتدای این جلسه حضور داشت، در ادامه جلسه را ترک‌کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی