صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال زنان
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

در روزهای گم شدن فاینورد زیر سایه آیندهوون بی‌رحم

طلسم «علی جهان» کی می‌شکند؟

وصال روحانـی
روزنامه نگار
آیندهوون در فصل جاری لیگ برتر فوتبال هلند چنان مقتدرانه ظاهر شده که عملکرد هر تیم دیگری در قیاس با آن ضعیف به نظر می‌رسد و یکی از آنها فاینورد و به تبع آن ستاره ایرانی‌اش علیرضا جهانبخش است.
واقعیت امر این است که بیلان کار فاینورد تا این لحظه از فصل و پس از گذشت 14 هفته از این لیگ 34 هفته‌ای نه‌تنها بد نیست، بلکه احتمالاً برای صدرنشینی در هر لیگ دیگر اروپایی کفایت می‌کند زیرا مشتمل بر کسب 10 برد، 2 مساوی و فقط دو باخت در 14 بازی برگزار شده این تیم است و فاینورد در ازای 41 گل زده، بیشتر از 13 بار دروازه‌اش فرو نریخته است. با این حال در کولاک بزرگی که آیندهوون به راه انداخته، همان طور که پیش‌تر آمد، کارنامه هر تیم دیگری رنگ باخته است. آیندهوون با قاطعیت و بی‌رحمی هر چه فزون‌‌تر تمامی 14 مسابقه خود را فتح کرده و حتی یک مساوی هم ندارد، چه برسد به باخت و در طوفان تهاجماتش به زدن 50 گل نائل آمده و بیشتر از 6 بار دروازه‌اش باز نشده است. به این ترتیب فاینورد با وجود کسب 32 امتیاز در قیاس با 42 پوئنی که آیندهوون اندوخته، بسیار ناکام نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که فصلی بی‌فروغ را سپری می‌کند و باخت 1-2 فاینورد مقابل آیندهوون در دیدار رودررو و بسیار مهم این هفته آنان بر ابعاد این ماجرا افزوده است. علیرضا جهانبخش در این میان هر کاری از دستش برمی‌آمده، انجام داده و در بعضی هفته‌ها درخشیده و گلزنی هم کرده اما مصدومیت‌ها و برخی بدبیاری‌ها حاصل کار او را هم کمتر و نازل‌تر از فصل گذشته کرده است. فصلی که او و یارانش یک قهرمانی پرشکوه را جشن گرفتند. شاید هم برای تشخیص دقیق‌تر و بهتر بیلان کار فاینورد و رسیدن به این نتیجه که تیم اول شهر روتردام آبروداری کرده، لازم باشد به نتایج فاجعه‌بار کار آژاکس، دیگر ضلع مثلث غول‌های فوتبال هلند نگاه کنیم. تیمی که فصل پیش بعد از فاینورد دوم شد و تا آخرین هفته‌ها پا به پای این رقیب قدیمی می‌آمد، اینک به رده هشتم جدول تنزل کرده و 5 باخت را متحمل شده و 24 امتیاز از آیندهوون کمتر دارد و اگرچه یک بازی کمتر از رقبای بزرگش انجام داده اما در صورت بردن آن نیز سامان چندانی به اوضاع تیره‌اش داده نمی‌شود. به واقع این بدترین فصل آژاکس طی دو دهه اخیر بوده و این تیم در دوران طولانی حیاتش پس از گذشت فقط «یک سوم» از فصل، هرگز این همه ویران و از آن سلب روحیه نشده بود.
 
یک ریتم پیشرفت فاقد شتاب
«علی جهان» هم فصل پیش دستاوردهایی بسیار بهتر و بیشتر از امسال داشت. او نه به اندازه امسال مصدوم و از فرم لازم دور شد و نه فراز و فرودهایی را در کارش داشت که در این فصل بارها در نمایش‌های او رؤیت شده است. آسیب‌دیدگی اخیر و چند هفته‌ای عضو اسبق آلکمار هلند که اولین درخشش‌هایش قریب به 10 سال پیش در لیگ برتر ایران و با پیراهن تیم داماش رؤیت شد و به لژیونر شدن سریع او انجامید و التبه سابقه حضور در لیگ برتر انگلیس و زدن یک گل زیبا را با قیچی‌برگردان به تیم چلسی هم دارد، یک بار دیگر ریتم ترمیمی و رو به رشد علی جهان را که به خودی خود نیز فاقد سرعت بود، از شتاب انداخت و سبب شد حضور او در دیدار حیاتی هفته پیش سفید و قرمزهای فاینورد با اتلتیکومادرید اسپانیا که سهم زیادی در صعود یا عدم راهیابی تیم هلندی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا داشت، منتفی شود و سران فاینورد که به دست‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای پزشکان باشگاه برای رساندن او به این دیدار امید بسته بودند، ناامید شوند.
 وقتی دست‌های «او»
 بیشتر بسته شد
اتفاقاتی از این دست سبب شده جهانبخش نتواند به استمرار لازم در کارش برسد و در روند بازی‌های این فصل لیگ هلند که آن را «اردویسه» می‌نامند، به درستی جا نیفتد. پیامد این مسأله، غیبت‌های گاه به گاه این بازیکن خلاق و باهوش در بعضی مسابقات فاینورد بوده و او در برخی موارد هم که به عنوان نفر فیکس یا ذخیره به میدان رفته، درخشش مورد نظر را نداشته و بیلانی را به ثبت نرسانده که در اندازه‌های فنی نیل به آن قرار دارد. بیلانی که در فصول گذشته به کرات از او در لیگ هلند مشاهده شد و حتی وی را تا درجات یکی از گلزنان برتی «اردویسه» ارتقا بخشیده بود و این در زمانی تحقق یافت که او پیراهن آلکمار را بر تن داشت. این روند منفی، کم و بیش به دیدارهای اخیر تیم ملی ایران هم بسط یافته و با اینکه او بجز در موارد مصدومیت در تمام فرصت‌های انتخابی امسال امیر قلعه‌نویی جای داشته و قطعاً به جام ملت‌های آسیا هم می‌رود و یکی از سه کاپیتان نخست یوزها هم به شمار می‌آید، اما کمرنگ شدن او موجب شده در مسابقات اخیر در امور تهاجمی پشت سر سردار آزمون و مهدی طارمی، دیگر فورواردهای لژیونر ایران قرار گیرد. «علی جهان» در اولین بازی ایران در مرحله دوم انتخابی جام جهانی 2026 در قاره آسیا که مقابل هنگ‌کنگ در تهران بود، در ترکیب فیکس به میدان رفت اما در روزی که آزمون دو گل زد و طارمی هم یک بار دروازه رقیب را گشود، دچار آسیب‌دیدگی کشاله ران و مجبور به ترک زمین در دقیقه 75 شد. به این ترتیب او نه‌تنها به شهر تاشکند برای حضور در مسابقه ایران- ازبکستان نرفت، بلکه مجبور شد به نیت سپری کردن یک روند درمانی سریع‌تر، به روتردام برگردد و اجرای این روند را به پزشکان باشگاهش بسپرد؛ مسأله‌ای که یک بار دیگر فصل فعلی را برای جهانبخش توأم با بدبیاری‌های بیشتر ساخت و دست‌های او را برای ایفا کردن رلی بارزتر در دیدارهای اولیه ایران در چهارچوب انتخابی جام جهانی بیش از پیش بست

ZOOM
نیاز مبرم دو تیم به وینگر تیزهوش

به این ترتیب در فاصله کمتر از 40 روز تا شروع جام ملت‌های آسیای 2023 در خاک قطر باید پرسید طلسم ناملایمات فصل جاری کی برای جهانبخش شکسته می‌شود؟ فاینورد برای اینکه در ادامه فصل جاری لیگ هلند به آیندهوون گریزپا برسد، به حضور و درخشش همه نفراتش از جمله «علی جهان» نیاز دارد و مسئولان تیم ملی هم می‌دانند یکی از بازیکنان مشکل‌گشای آنها در جام ملت‌ها این هافبک تهاجمی تیزهوش  است که اوج مهارت‌هایش را باید در پست وینگر راست به تماشا نشست. البته همه این موارد زمانی با فرجام خوش پایان می‌گیرد که جهانبخش با غلبه جستن بر مصدومیت‌ها و ضایعات چندباره‌اش با سلاح آمادگی جسمانی و اشتهای روحی لازم پای به «آوردگاه قطر» بگذارد و همان جهانبخش کارساز فصول گذاشته باشد و نه جهانبخش کمی تا قسمتی کمرنگ شده فصل جاری.

جستجو
آرشیو تاریخی