صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

حسینی به دنبال کامبک با مربیان کوبایی

بوکس ایران به ساحل آرامش می‌رسد؟

فائزه زمانی
روزنامه‌نگار

بالاخره پای مربی کوبایی به تیم ملی بوکس باز شد. حسین ثوری رئیس سابق فدراسیون با تصمیمی منفعت‌طلبانه بوکس ایران را با چالشی عجیب روبه‌رو کرد، هر چند در زمان حضور ثوری، بوکس ایران هم حال و روز چندان خوبی نداشت.
با پایان قصه ثوری، داستان روح‌الله حسینی؛ همان کاندیدای بازنده در انتخابات شروع شد. حسینی فدراسیون بوکس را با پس‌‌لرزه‌ها‌ی فرار ثوری تحویل گرفت، او در همان ابتدای کار هم می‌دانست که تحویل گرفتن فدراسیون ورشکسته و زخمی ثوری گذر از هفت خوان رستم است اما آمد تا حداقل خیال جامعه بوکس راحت شود که این بار کار دست اهلش افتاده است.

شروع ناامید کننده
حسینی در بدو ورود طبق انتظارها کار نکرد، البته که باتوجه به عدم برگزاری انتخابات و بسته بودن دستش با سمت سرپرستی فدراسیون، چندان هم نمی‌شد از او توقعی داشت.
او در شروع مأموریتش قول جذب مربی خارجی را داد اما هیچ چیز طبق انتظارش پیش نرفت تا از گزینه خارجی به حسین نهرودی مربی 80 ساله برسد، اسمی که با توجه به عدم توانایی مالی فدراسیون در آن مقطع برای جذب مربی خارجی و بالا گرفتن اختلافات و حواشی در خانواده بوکس تنها گزینه‌ای بود که باتوجه به احترام زیادش در این خانواده حکم پدرسالاری را داشت که می‌توانست تیم ملی را تا حدودی از حواشی و اختلافات دور نگه دارد.

پایان زودهنگام نهرودی
این انتخاب شاید از اول اشتباه به نظر می‌رسید اما اختلافات چاره دیگری برای حسینی باقی نگذاشت، هرچند ماندن نهرودی خیلی دوام نداشت و بعد از مسابقات جهانی و نتایج تیم ملی در بازی‌های آسیایی هانگژو تمام کاسه کوزه‌ها گردن نهرودی شکست تا او در همان هانگژو استعفا بدهد. این نتایج و رفتن نهرودی هرچه بود تلنگر خوبی برای حسینی شد تا یاد قولی که در روزهای اول برای جذب مربی خارجی داده بود، بیفتد. فدراسیون که به نظر می‌رسد از نظر مالی توان پرداخت هزینه‌های دلاری مربی خارجی را نداشته باشد، به گفته رحمتی مدیرفنی تیم‌های ملی این هزینه‌ها را از طریق منابع خارج از فدراسیون تأمین کرده تا نشان دهد چند مرده حلاج است: «برای جذب مربی کوبایی مشکل مالی نداریم و هزینه‌ها از منابعی خارج از فدراسیون و اسپانسرها تأمین می‌شود.»

ناجی آمد
رینالدو فونتس مربی کوبایی که سابقه حضور در کادرفنی تیم ملی کوبا و همچنین هدایت نوجوانان این کشور را برعهده دارد گزینه‌ای بود که فدراسیون حسینی در ابتدا رو کرد، بعد از مدتی حسینی گزینه ویژه‌تری از آستینش در آورد و این بار نام فونتانا مربی نابغه کوبایی را که با حضوری 18 ساله بوکس تایلند را دگرگون کرد، مطرح کرد.
در حالی که به نظر می‌رسید فدراسیون قصد بازی کردن با اسم‌ها را دارد، با ورود فونتس به ایران و مذاکره با فدراسیون، به نظر می‌آید حسینی مأموریت غیرممکن خود را شروع کرده است. فونتس که به گفته مدیرفنی تیم‌های ملی گزینه هدایت تیم‌های رده پایه است فعلاً تا فراهم شدن مقدمات ورود فونتانا و دستیار کوبایی‌اش به ایران، باتوجه به زمان کوتاه باقی مانده تا انتخابی المپیک هدایت تیم ملی بزرگسالان را برعهده می‌گیرد و کارش را هم از همین فردا با برگزاری اردوی 20 روزه تیم ملی در لرستان شروع می‌کند: «فرصت کمی تا شروع انتخابی المپیک داریم، مجوز ورود فونتانا برای ورود به ایران صادر شده اما تا کارهای او انجام شود و ویزایش صادر شود طول می‌کشد، بنابراین باتوجه به نزدیکی رقابت‌های انتخابی تیم ملی ترجیح دادیم فعلاً او هدایت تیم ملی بزرگسالان را برعهده بگیرد.»
همچنین قبل از این روح‌الله حسینی درباره برنامه‌هایش برای جذب فونتس گفته بود: «جذب مربی خارجی یکی از برنامه‌های ما در فدراسیون بود که آن را دنبال کردیم و بعد از بررسی چندین گزینه به فونتس رسیدیم. این مربی کوبایی رزومه خوبی دارد، ضمن اینکه مربیان کوبایی همیشه کلاس کار بالایی دارند. باید واقع‌بین باشیم. از 10 تیم برتر جهان 6 تیم آسیایی هستند و این کار ما را سخت می‌کند. بوکس ما از آسیا عقب افتاده و حالا می‌خواهیم این فاصله را کم کنیم. خیلی کار داریم و به زمان نیاز داریم.»
حالا به نظر می‌آید حسینی آستین‌هایش را برای بازگرداندن بوکس ایران به روزهای اوج بالا زده. البته که همه چیز در عمل مشخص می‌شود و باید دید این مربیان کوبایی می‌توانند منجی بوکس ایران شوند یا نه.

 

جستجو
آرشیو تاریخی