اوضاع پیچ در پیچ فوتبال ایران

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
دیدارهای این هفته لیگ برتر فوتبال کشور برگزار نشد تا کمکی به حال نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشد اما به نظر می‌رسد این کمک‌ها آنقدرها هم ملموس و مورد نیاز نبوده باشد.
از چهار نماینده کشورمان در این پیکارها، تراکتور مردادماه در همان مرحله پلی‌آف حذف شد و اصلاً به جدول اصلی رقابت‌ها راه نیافت و نساجی قائمشهر هم پس از گذشت چهار هفته از مرحله گروهی مسابقات به جمع حذف شده‌ها پیوست و دیدارهای بعدی‌اش تشریفاتی شد.
به این ترتیب فقط پرسپولیس و سپاهان باقی مانده‌اند که هنوز بخت‌هایی برای صعود دارند اما این شانس‌ها آنقدر زیاد نیست که عده‌ای تصور می‌کنند. سپاهان دوشنبه با  الاتحاد عربستان بازی دارد که صعودش قطعی شده و همان تیمی است که به حکم AFC برنده دیدار رفت دو تیم با نتیجه صفر-3 شناخته شد، بدون اینکه تیم‌ها به میدان آمده و توپی زده باشند. ناکامی مجدد و احتمالی سپاهان در بازی برگشت پرونده این تیم را که از 5 بازی قبلی‌اش 10 امتیاز اندوخته، خواهد بست زیرا بعید است یک تیم 10 امتیازی جزو شش تیم برتری باشد که با وجود دوم شدن‌شان در گروه‌های مربوطه مجوز صعود به مرحله حذفی را می‌گیرند.
پرسپولیس هم که 8 امتیازی است، اگر صعود را می‌طلبد، باید سه‌شنبه شب حتماً الدحیل قطر را در تهران ببرد و همانطور که دو ماه پیش در قطر 3 امتیاز از این تیم گرفت، 3 پوئن دیگر هم دشت کند. با اینکه 11 امتیازی شدن هم سند قطعی صعود سرخ‌های تهرانی و قرار گرفتن‌شان در میان «شش تیم صعودکننده دومی» از گروه‌های دهگانه نیست اما در صورت پیروزی مجدد سرخ‌ها بر الدحیل می‌توان به این رویداد خوشبین بود. این در حالی است که پرسپولیس هیچ‌یک از 5 بازی آخر داخلی و خارجی‌اش را نبرده و بد اندر بد بوده و انواع خودزنی‌ها را هم انجام داده است.
لیگ برتر بیست و سوم پس از تأخیری 15 روزه از پنجشنبه این هفته (16 آذر) پیگیری خواهد شد و نمایندگان ایران با هر سرنوشتی که این هفته برایشان در «آسیا» رقم بخورد، به صحنه‌های داخلی رجعت خواهند کرد. این در حالی است که توقف 70 روزه لیگ قهرمانان آسیا پس از اتمام دیدارهای مرحله گروهی در این هفته و سپس برگزاری فشرده لیگ برتر ایران در نیمه دوم آذرماه و 10 روز نخست دی‌ماه و سپس اعمال یک تعطیلی طولانی دیگر به سبب آغاز جام ملت‌های آسیا (از 22 دی در قطر) مسابقات داخلی و خارجی را «پیچ در پیچ» کرده و سرنوشت‌شان را به شکلی بد و ناجور به یکدیگر پیوند خواهد زد. شاید هم حذف احتمالی سپاهان و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا چندان به ضررشان تمام نشود زیرا در آن صورت می‌دانند بعد از اتمام جام ملت‌ها (21 بهمن) هر چه توان دارند، باید روی دو جام داخلی بگذارند و سوداهای بی‌عاقبت آسیایی را در سر نپرورانند.

جستجو
آرشیو تاریخی