واکنش فدراسیون جهانی والیبال به درخواست داورزنی

تیر استرالیایی‌ها به سنگ خورد

محمدرضا داورزنی، با اعتراض به فدراسیون جهانی، سهمیه جهانی سه تیم اول آسیا را زنده کرد. شورای والیبال فدراسیون جهانی با حضورامیرطلوع‌کیان عضو ایرانی‌اش، سال قبل روش حضور و انتخاب تیم‌های ملی کشورهای مختلف را به خاطر تعداد زیاد تیم‌های این رقابت‌ها در هر دو گروه زنان و مردان تعیین کرد و در هیأت رئیسه فدراسیون جهانی والیبال به تصویب رسید.
در واقع از بین 32 تیم، سه تیم برتر مسابقات قهرمانی هر قاره مستقیم سهمیه قهرمانی جهان مردان را می‌گیرند. ایران همان موقع درخواست میزبانی قهرمانی مردان آسیا را داد و با شروع رقابت‌ها در ارومیه، کیاتیپونگ دبیر کل کنفدراسیون آسیا همزمان در جلسه مشترک بین میزبان این مسابقات و اعضای کمیته کنترل به صراحت گفته بود یکی از مهم‌ترین مسابقات تقویم آسیا، قهرمانی مردان آسیا است که در ارومیه برگزار می‌شود. آن هم به دلیل اینکه انتخابی قهرمان مردان جهان است اما بعد اتفاقی که نباید، افتاد؛ بعضی کشورها از جمله استرالیا که به دلایل سیاسی از قهرمانی آسیا انصراف داده بود، رأی کمیته مسابقات کنفدراسیون والیبال آسیا را برای انتخابی قهرمانی جهان در سال 2025 به صورت جداگانه زدند و به همین خاطر یکدفعه در پیشنویس تقویم مسابقات قاره آسیای سال 2024 مسابقات قهرمانی مردان و زنان آسیا گنجانده شد. در حالی که قهرمانی آسیای سال‌های فرد، در تقویم آسیا و هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.
با این اتفاقات، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال به برگزاری مجدد مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2024 برای تقسیم تیم‌های صعودکننده به قهرمانی جهان 2025 اعتراض کرد و درخواست ورود فدراسیون جهانی والیبال به این موضوع را کرد. با پیگیری زیاد و طبق مصوبه قبلی هیأت رئیسه FIVB بالاخره فدراسیون جهانی والیبال در نامه‌ای حضور ژاپن، ایران و قطر سه تیم اول مسابقات قهرمانی مردان آسیای 2023 در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2025 را تأیید کرد. با این تأییدیه، تیر استرالیایی‌ها به سنگ خورد و دستشان به سهمیه جهانی نرسید.
شورای والیبال فدراسیون جهانی با حضور امیرطلوع‌کیان عضو ایرانی‌اش و آری گراسا و فابیو آزودو رئیس و دبیر کل فدراسیون جهانی والیبال، به شدت به برگزاری مسابقات انتخابی قهرمانی جهان به صورت جداگانه انتقاد کرد. فدراسیون جهانی با پذیرش موضع ایران تصمیم کنفدراسیون والیبال آسیا را خارج از برنامه‌های مصوب خواند و نمی‌توان مسابقه دیگری به عنوان انتخابی یا قهرمانی آسیا برگزار کرد.
فدراسیون ایران برای میزبانی قهرمانی مردان جهان کاندیدا شده و فدراسیون جهانی با قبول این موضوع خواست ایران برنامه و پروپوزال میزبانی این رقابت‌ها را بدهد که فدراسیون پروپوزال میزبانی را رسمی به FIVB فرستاد.

جستجو
آرشیو تاریخی