صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت - ۰۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت - ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ژوائوها ناجی کاتالان‌ها

ژاوی: من زندانی نیستم


محسن ذاکری
روزنامه نگار
ژوائو کانسلو و ژوائو فلیکس، بازیکنان پرورش یافته در آکادمی بنفیکا در هر نیمه گل زدند تا بارسلونا گل خورده مقابل پورتو را جبران کرده و برای نخستین بار در سه فصل اخیر به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند. دارنده پنج عنوان قهرمانی اروپا دو فصل پیاپی از مرحله گروهی بالا نیامد اما حالا در فاصله یک بازی مانده تا پایان دور گروهی، از صعود به عنوان یکی از دو تیم بالای جدول گروه H مطمئن شده. بارسلونا با 12 امتیاز تیم اول گروه است؛ بالاتر از پورتو و شاختار دونتسک که 9 امتیازی هستند و دیدار فوق‌العاده حساسی را 22 آذر در پرتغال برای تعیین تیم دوم صعودکننده از گروه و تیمی که به لیگ اروپا می‌رود، برگزار می‌کند. بارسلونا از بازی آخر خود در بلژیک مقابل آنتورپ که هر پنج مسابقه قبلی خود را باخته، تنها یک امتیاز می‌خواهد تا از صعود به عنوان صدرنشین اطمینان یابد. البته در صورتی که شکست بخورد و شاختار نتواند بر پورتو پیروز شود، باز هم بارسلونا صدرنشین می‌شود.
 
پدیده دروازه
پورتو تیم بهتری در نیمه اول بود و میزبان به لطف واکنش‌های عالی اینیاکی پنیا که جانشین مارک آندره‌تر‌اشتگن مصدوم شده بود، در بازی ماند. ژاوی درباره این دروازه‌بان 24 ساله گفت: «اینیاکی فوق‌العاده بود نه تنها در واکنش‌ها بلکه در ساختن بازی و راه‌اندازی تیم. او شخصیت خودش را در این بازی نشان داد.» او البته به ضعف دفاعی تیمش اعتراف کرد: «ما به زحمت افتادیم، باید از نظر دفاعی پیشرفت کنیم و در خیلی چیزهای دیگر.» گل دقیقه 30 پپه، مهاجم برزیلی پورتو را دو دقیقه بعد کانسلو جبران کرد تا بارسلونا بازنده به رختکن نرود. کانسلو که روی گل پیروزی تیمش در دقیقه 57 نیز نقش داشت، بعد از بازی گفت: «این یک فینال بود و ما برنده شدیم که مهمترین مسأله است. وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد، روحیه و اعتماد به نفسش افت می‌کند. ما تیم پخته و جاافتاده‌ای داریم که با بازیکنان جوان خوب رابطه برقرار می‌کند. ما بارسا را به یک‌هشتم نهایی رساندیم که شایستگی‌اش را داشت.»
 دیگر پورتو نه!
ژاوی در پاسخ به این سؤال که دوست ندارد در مرحله حذفی با کدام تیم روبه‌رو شود، پاسخ عجیبی داد: «دوست ندارم دیگر با پورتو بازی کنیم، آنها خیلی سرسخت هستند.» بارسلونا در مرحله گروهی دو بار پورتو را شکست داد. ژاوی ادامه داد: «بعد از دو سال سقوط به لیگ اروپا یک گام رو به جلوی بزرگ برداشتیم، همه بازیکنان به این پیروزی نیاز داشتند تا روحیه بگیرند. بازی در همه گروه‌ها سخت است و هیچ تیمی آسان صعود نمی‌کند.» در آستانه این بازی فشار زیادی روی ژاوی بود که تیمش در پنج بازی آخرش در رقابت‌های مختلف دو برد بیشتر نداشت و آن دو پیروزی مقابل رئال سوسیداد و آلاوس هم همراه با انتقاد بود. وقتی از مربی بارسلونا پرسیدند با این پیروزی از انتقادات آزاد می‌شود، گفت: «من زندانی نیستم که بخواهم آزاد شوم، من می‌گویم خوشحال و راضی هستم.»
 
اتلتیکو و خیرونا
بارسلونا حالا روی لالیگا تمرکز می‌کند که در دو هفته پیش رو باید با دو تیم بالای سرشان، اتلتیکومادرید و خیرونا روبه‌رو شوند. بارسا یکشنبه در ورزشگاه المپیک میزبان اتلتیکو است اما ژاوی بعد از بازی می‌خواست این موفقیت را جشن بگیرد: «شما هرگز نمی‌توانید همه مشکلات را در بارسلونا حل کنید، این روز تبریک به تیم به خاطر صعود است. ما به جمع 16 تیم پایانی رسیدیم در حالی که از خیلی جهات تیم خوبی هستیم. البته جای پیشرفت داریم، باید فروتنی‌مان را حفظ کنیم. امیدوارم این پیروزی برای تیم نقطه عطف باشد. ما در نیمه دوم همان‌طور بازی کردیم که می‌خواستیم و باید این رویه را ادامه دهیم.»
 
دیونگ مؤثر
فرانکی دیونگ بعد از دو ماه دوری این هفته به ترکیب بارسلونا برگشته و در کنار دو ژوائوی پرتغالی که گل زدند و نقش پررنگی در پیروزی تیم داشتند، بازیکن تأثیرگذار آبی اناری پوشان در این دیدار بود. بازیکن سابق آژاکس 86 درصد از 59 پاس خود در این بازی را به مقصد رساند و توانست در کنترل بازی بارسلونا در وسط زمین تأثیرگذار باشد. او همچنین در کار دفاعی هم موفق بود و در 10 دوئل با بازیکنان تیم پرتغالی برنده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی