صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت - ۰۹ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت - ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

برتری سخت سپاهان در 4 پرده

پاییز جذاب زرد

برخلاف نساجی که خاطرات خوبی از بازی در ورزشگاه آزادی ندارد، این ورزشگاه، زمین ایده‌آل ژوزه مورایس محسوب می‌شود چرا که هر زمان که تیم او در این ورزشگاه بازی کرده، برنده از زمین خارج شده.
اولین حضور ژوزه مورایس در ورزشگاه آزادی به اولین بازی رسمی او با سپاهان برمی‌گردد. در هفته اول فصل گذشته لیگ برتر، سپاهان میهمان استقلال بود و توانست مدافع عنوان قهرمانی را با دو گل شکست دهد.
دومین بازی سپاهان مورایس در این ورزشگاه، مقابل پرسپولیس بود که تیم اصفهانی با گل محمد کریمی، برنده آن دیدار حساس شد.
بعد از حکم کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا و محرومیت سپاهان از میزبانی در نقش جهان، این تیم در ورزشگاه آزادی از دو همگروه دیگرش میزبانی کرده که در هر دو بازی، موفق به شکست حریفانش شده است.
این تیم، جلوی آلمالیق جشنواره گل راه انداخت و در یک بازی سخت، نیروی هوایی عراق را با یک گل شکست داد تا تیم مورایس در هر 4 دیداری که در ورزشگاه آزادی به میدان رفته، برنده شده باشد.

پاییز 1402 برای رامین رضاییان فراموش‌نشدنی خواهد بود، عملکرد درخشانی که او را گزینه اصلی حضور در دفاع راست تیم ملی در جام ملت‌ها کرده است. رامین رضاییان در ماه‌های اخیر عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و در بهترین فرم بدنی و آماری خود قرار دارد، او در ماه‌های اخیر برای سپاهان گل‌‍‌ها و پاس گل‌های ارزشمندی ثبت کرده است، گلزنی از نقطه کرنر و ضربه آزاد در بازی با هنگ‌کنگ و آلمالیق فوق‌العاده بود، همچنین او در مسابقات ملی عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته که خیال امیر قلعه‌نویی را از سمت راست خط دفاعی تیم ملی برای جام ملت‌ها راحت کند.
رامین رضاییان در دیدارهای اخیر تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ و ازبکستان گلزنی کرد تا آمار گل‌های ملی خود را افزایش دهد و در نقش یک مدافع گلزن در تیم امیر قلعه‌نویی حضور داشته باشد. رضاییان در لیگ قهرمانان آسیا هم علمکرد خیره‌کننده‌ای داشت، او مقابل آلمالیق در دو بازی رفت و برگشت درخشید، رامین در بازی رفت که با نتیجه 3 بر یک به سود طلایی‌پوشان به پایان رسید 2 گل به ثمر رساند، یک گل از نقطه کرنر و ضربه آزاد فوق‌العاده عملکرد رامین مقابل این تیم ازبکستانی بود. در بازی برگشت دو تیم سپاهان و آلمالیق هم که با نتیجه 9 بر صفر به نفع سپاهان تمام شد، رامین یکی از 9 گل تیمش را به ثمر رساند. رامین در دیدار مقابل نیرو هوایی عراق در حالی که ضربه او در آستانه ورود به دروازه بود با دخالت فرشاد احمدزاده همراه شد و گل به نام او ثبت نشد اما پاس گل به نام او ثبت شد. این درخشش رامین در فصل پاییز فقط مربوط به این فصل نمی‌شود و او سال گذشته در جام جهانی 2022 مهم‌ترین گل دوران ورزشی خود را مقابل ولز به ثمر رساند.

سپاهان علاوه بر دفاع تیمی منظم و منطقی، برد برابر نیروی هوایی عراق را مدیون عملکرد بسیار خوب ستاره ملی‌‌پوش خود هم هست. اخراج بازیکن تأثیرگذاری مثل محمدجواد حسین‌نژاد و البته دفاع از تک اندوخته خود برای بالا نگه داشتن شانس صعود از گروه سوم لیگ قهرمانان باعث شد تا سپاهان در نیمه دوم رو به دفاعی منظم و تیمی آورده تا توسط حریف خطرناک عراقی غافلگیر نشود.
در این بین اما نباید از عملکرد خوب، بدون نقص و باتجربه پیام نیازمند به راحتی گذشت. سنگربان شماره یک سپاهان در نیمه دوم به خصوص، نقش پررنگی در جریان مسابقه به جا گذاشت و توانست دومین کلین‌شیت پیاپی آسیایی خود را ثبت کند.
در جایی که نیرو هوایی عراق با اتکا به یک بازیکن بیشتری که داشت و البته در انتها با ۹ نفره شدن سپاهان همراه شد، تمام راه‌ها را برای رسیدن به دروازه نیازمند امتحان کرد که هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشت.
چرا که سنگربان شماره یک سپاهانی‌ها با واکنش‌های به‌موقعی که روی شوت‌های از راه دور بازیکنان نیرو‌ هوایی داشت این شانس را از حریف گرفت. در ادامه نیازمند با خروج‌های خوب خود توانست فرصت‌های حریف سرسخت را از کناره‌های زمین خنثی کند و با در اختیار گرفتن توپ، در این زمینه نیز به خط دفاع تیمش کمک کرده باشد.
نیازمند که حالا بازیکنی باتجربه در فوتبال ایران محسوب می‌شود، همچنین در دقایق پایانی مسابقه توانست جو‌ را به سود تیمش مدیریت کرده و با نگه داشتن بازی، در نهایت پیروزی شیرینی را تجربه کند.
او که یکی از گلرهای ثابت اردوهای تیم ملی در چند وقت اخیر بوده، بدون شک امید اصلی مورایس و سپاهان برای بازی حساس و سرنوشت‌ساز هفته آینده برابر الاتحاد عربستان خواهد بود تا صعودی شیرین همراه با تیمش از گروه سختی که در لیگ قهرمانان داشته‌اند را تجربه کند.

2 شکستی که نساجی مقابل نوف باخور ازبکستان متحمل شد علاوه بر حذف نساجی، دردسرهایی هم برای دو نماینده دیگر ایران درست کرده است. نساجی که تورنمنت را با یک پیروزی شیرینِ خارج از خانه مقابل بمبئی‌سیتی شروع کرده بود در ادامه نتوانست نتایج خوبی بگیرد. شاگردان سیدمهدی رحمتی پس از پیروزی مقابل بمبئی‌سیتی 3 بازی دیگر هم برگزار کردند که در هر 3 بازی شکست خوردند.
ابتدا بازی با الهلال عربستان در ورزشگاه آزادی بود که با 3 گل به سود میزبان تمام شد و البته کسی توقع نداشت نساجی بتواند تیم پرمهره الهلال را شکست بدهد اما نساجی هر دو بازی رفت و برگشت مقابل نوف باخور ازبکستان را هم به حریف واگذار کرد که این دور از انتظار بود.
توقع می‌رفت نساجی رقابت نزدیکی با تیم ازبکی داشته باشد. مثلاً اگر بازی رفت را باخت، بازی برگشت را ببرد یا اینکه در هر 2 بازی به تساوی برسد. در این صورت نساجی شانس صعود به عنوان تیم را هم داشت اما این اتفاق نیفتاد و نساجی خیلی زود از رقابت‌ها حذف شد.
اما نکته مهم این است که 2 شکست نساجی مقابل ازبک‌ها به ضرر 2 نماینده دیگر ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم تمام شده. این اتفاق می‌تواند منجر به حذف پرسپولیس، سپاهان یا هر دو تیم شود. اگر هم نشود، فشار زیادی را برای صعود روی این دو تیم ایجاد خواهد کرد.
نساجی با دو شکستی که مقابل نوف باخور متحمل شد 6 امتیاز طلایی را به این تیم تقدیم کرد. نوف باخور بازی رفت مقابل بمبئی‌سیتی را هم برد و با الهلال در روز اول مساوی کرد. به این ترتیب نوف باخور با 10 امتیاز و فقط به خاطر تفاضل گل کمتر در رده دوم گروهش قرار گرفت.
احتمال اینکه نوف باخور در روز آخر مسابقات مرحله گروهی بمبئی‌سیتی را شکست بدهد، زیاد است. بنابراین حتی به فرض اینکه نوف باخور امروز مقابل الهلال شکست بخورد می‌تواند مرحله گروهی را با 13 امتیاز و در رده دوم تمام کند.
این امتیاز به معنی این است که نوف باخور در صدر جدول تیم‌های دوم قرار می‌گیرد و به مرحله حذفی صعود می‌کند. به این ترتیب فقط دو تیم دیگر از میان تیم‌های دوم گروه‌ها می‌توانند به مرحله حذفی برسند. دو تیمی که ایرانی‌ها دوست دارند سپاهان و پرسپولیس باشد!
با دو باختی که نساجی مقابل نوف باخور داشته کار سپاهان و پرسپولیس برای صعود به عنوان تیم دوم سخت شده و آنها حداقل دو رقیب دیگر در این راه دارند. اما اگر نساجی یکی از بازی‌هایش مقابل نوف‌باخور را با برد تمام می‌کرد، نوف باخور نهایتاً می‌‌توانست به امتیاز 10 برسد. این یعنی سپاهان و پرسپولیس با 11 امتیاز می‌توانستند به مرحله بعد صعود کنند. اما الان صعود با 11 امتیاز هم قطعی نیست!

جستجو
آرشیو تاریخی