رئیس کمیته داوران فدراسیون کشتی:

اجازه باب شدن پرتاب بطری را نمی‌دهیم

محمد مصلایی‌پور درباره اینکه آیا قوانین مربوط به بازبینی فیلم داوری‌های کشتی تغییر کرده که اخیراً اتحادیه جهانی از ضرب دو نشان طلا در وزن 87 کیلوگرم مسابقات جهانی خبر داده است، عنوان کرد: قانونگذار در اتحادیه جهانی، هیأت رئیسه است، آنها خودشان تصمیم گرفته و آن را پیاده می‌کنند. این تصمیم هم در پی اشتباه فاحش و صددرصدی که در فینال وزن 87 کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی 2023 جهان رخ داد، گرفته شد. این اشتباه فاحش و بزرگ آنها را مجاب کرد که کشتی فینال را بررسی کرده و تصمیم بگیرند دو مدال طلا در این وزن توزیع شود. وی همچنین درباره پرتاب بطری به تشک در مسابقات قهرمان کشوری جوانان که منجر به تغییر نتیجه شده، تصریح کرد: من آنجا نبودم، اما موضوع پرتاب بطری یک تخلف انضباطی است که به کمیسیون داوران ارتباط ندارد و در مورد آن کمیته انضباطی و فدراسیون تصمیم‌گیری می‌کنند. همان مبارزه که بین کشتی‌گیران فارس و لرستان برگزار شده، مشکل داوری هم داشته که ما از میزبان خواستیم فیلم این کشتی را برای ما ارسال کند. اعتراض لرستان هم به استفاده از پا در اجرای ضربه فنی بود. در واقع این کشتی هم مورد انضباطی داشته و هم داوری که بررسی می‌شود.
مصلایی‌پور که با تسنیم گفت‌وگو می‌کرد یادآور شد: اگر چنین اتفاقی برای دومین بار رخ داده، باید تنبیه انضباطی سخت و شدیدی صورت بگیرد چون دیدیم در مسابقات جهانی چنین عملی باعث شد در سال المپیک یکی از کشتی‌گیران خوب‌مان را از دست بدهیم. درست است که فدراسیون ایران به این حکم اعتراض زده و امیدوارم به نتیجه هم برسد و رأی تجدید شود ولی در داخل کشور نباید اجازه باب شدن چنین اتفاقی را بدهیم. در این رابطه با مسئول برگزاری مسابقات جلسه داشتیم، منتظر گزارش سرپرست فنی و نماینده فدراسیون در این مسابقات هستیم که برخورد جدی با متخلفان صورت بگیرد و راه بر تکرار آن بسته شود.
رئیس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی یادآور شد: خودمان در مسابقات جام تختی، یک بار تصمیم به تکرار کشتی گرفتیم، مبارزه‌ای که به اشتباه ضربه فنی امین طاهری اعلام شده بود و برخلاف قانون تصمیم گرفته شد که تکرار شود. ما قبل از مسابقات، چون این جام یکی از مراحل مهم چرخه انتخابی تیم ملی بود، صورتجلسه کرده بودیم که اگر اشتباه داوری محرز و تأثیرگذار در برنده و بازنده بود، باید به کادرفنی تیم ملی اعلام کنیم که در صورت صلاحدید آنها، مبارزه تکرار شود که همین کار را هم کردیم. در مورد اتحادیه جهانی هم کلاً هیأت رئیسه اتحادیه جهانی هر تصمیمی بگیرد قابل اجراست.

جستجو
آرشیو تاریخی