صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ویژه نامه
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

میانگین گلزنی مهاجمان استقلال در لیگ

هر 128 دقیقه یک گل

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

استقلال هنوز مهاجم ششدانگ که بار گلزنی را به تنهایی به دوش بکشد، در ترکیب خود ندارد. گرچه تعدد گلزنان در استقلال نشان‌دهنده فراوانی گلزنی میان بازیکنان است و این خود یک فاکتور بسیار مطلوب محسوب می‌شود اما فقدان تک‌مهاجمی که از نظر گلزنی تکیه‌گاه همیشگی تیم باشد، آمار نگران‌کننده‌ای از تعداد گل‌های زده استقلال توسط مهاجمان به وجود آورده است.
در 10 هفته‌ای که از لیگ برتر گذشته تعداد گل‌هایی که توسط مهاجمان استقلال به ثمر رسیده از عدد 7 فراتر نرفته است. مهرداد محمدی(3گل)، آرمان رمضانی(2گل)، ارسلان مطهری(1گل)، گوستاوو بلانکو(1 گل) و پیمان بابایی(بدون گل زده) را در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند.
در این میان وضعیت مهرداد محمدی مطلوب‌تر از سایرین است اما قفل شدن پای این بازیکن در گلزنی بعد از دو گلی که در بازی با شمس آذر به ثمر رساند، نشان می‌دهد که اشکالاتی در سبک بازی استقلال در فاز هجومی وجود دارد و استقلال باید رویکرد تازه‌ای را در خط حمله ایجاد کند و یا اینکه در نیم‌فصل اقداماتی در راستای تقویت تیم انجام دهد.
هرچند که برخی عوامل در به وجود آمدن این وضعیت نقش داشته‌اند و نباید از یاد برد که مهرداد محمدی چند هفته طول کشیده به آمادگی کامل برسد و به یکی از بازیکنان اصلی در خط حمله تبدیل شود. گوستاوو بلانکو که در بازی با تراکتور اولین گل خود را به ثمر رساند نیز هفته‌ها بعد از شروع لیگ برتر وارد ترکیب استقلال شده و پیمان بابایی نیز که گلی برای استقلال به ثمر نرسانده، با مصدومیت مواجه شده است.
در این میان ارسلان مطهری به دلایلی قدری از پازل اصلی استقلال فاصله گرفته است و روی همان یک گلی که در ابتدای لیگ به ثمر رساند، متوقف مانده است. آمار آرمان رمضانی اما قدری امیدوار‌کننده‌تر است و این بازیکن که تا مرز جدایی از استقلال پیش رفته بود، وضعیت مناسب‌تری در قیاس با مطهری، بلانکو و بابایی دارد و با دو گلی که وارد دروازه رقبا کرده آمار مطلوب‌تری را در اختیار گرفته است.
در900 دقیقه‌ای که از لیگ بیست و دوم گذشته میانگین گلزنی مهاجمان استقلال به هر 128 دقیقه یک گل می‌رسد که این نشان دهنده مطلوب نبودن تعداد گل‌هایی است که در 10 بازی اخیر توسط مهاجمان آبی به ثمر رسیده است.
البته این وضعیت تنها مربوط به این فصل نیست و حتی در فصل قهرمانی استقلال نیز مهاجمی که در همه حال کمک گلزن باشد و درنهایت به کفش طلای لیگ برتر برسد، در ترکیب استقلال وجود نداشته است و به نوعی بار گلزنی میان بازیکنان تقسیم شده است. اینکه در استقلال همه گل می‌زنند به لحاظ فنی اتفاق خوشایندی است. همین حالا در میان مدافعان استقلال سلیمی، سهرابیان و مرادمند پای‌شان به گلزنی باز شده است.
صالح حردانی و آرش رضاوند نیز در صف گلزنان استقلال دیده می‌شوند و البته استقلال یامگا را هم در اختیار دارد که با دو گل درکنار رمضانی است اما یامگا را نمی‌توان به عنوان مهاجم تلقی کرد و او به لحاظ سبک بازی بیشتر مناسب بازی در پست دفاع راست یا هافبک راست است.
با همه این تفاسیر اما محدود شدن تعداد گل‌های زده مهاجمان استقلال تا پایان 10 بازی روی عدد 7 احتمالاً جواد نکونام را به تکاپو خواهد انداخت تا اشکالات زیرپوستی خط حمله تیمش را برطرف سازد. حال اینکه او با اقداماتی در نیم‌فصل و اعمال برخی تغییرات تازه به دنبال رسیدن به اهداف خود باشد یا اینکه بخواهد با انجام تمرینات انفرادی و تاکتیکی از عهده این مشکل ناخواسته برآید، سؤالی است که قطعاً ذهن سرمربی استقلال را در تعطیلات دوباره‌ای که پیش روی استقلال قرار گرفته درگیر خود خواهد کرد. استقلال تا بازی بعد 14 روز فرصت دارد و این زمان مناسبی است تا دست‌کم تمرینات انفرادی برای مهاجمان در نظر گرفته شود تا قدری اوضاع بهبود یابد.

جستجو
آرشیو تاریخی