صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ویژه نامه
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

نقص قانون؛ نه سرمربی مقصر، نه فیلمبردار

بازی در جریان بود، نکو اخراج می‌شد

مهدیه دریابیگی
روزنامه‌نگار

نیمکت خالی، هیچ کس هم داخل زمین نیست، اما صدای نکونام از کنار زمین می‌آید، تنها دوربینی که پشت نیمکت ذوب همچنان روشن است به طرف صدا حرکت کرده و روی سرمربی استقلال زوم می‌کند. نکونام با فیلمبردار کنار زمین درگیر شده و بعد از اینکه گوشی فیلمبردار را روی زمین پرتاب می‌کند، با حالت عصبی به رختکن می‌رود، خبرنگاران همگی به طرف صدا می‌روند تا چیزی از قلم نیفتد. تمام ماجرای درگیری سرمربی استقلال با فیلمبردار ورزشگاه فولاد شهر به همین قاب ختم می‌شود. تنها شخصی که از نزدیک تمام این ماجرا را تماشا کرده، حتی در جریان مکالمه آنها بوده و گزارشش سند این اتفاق است، جلال مرادی ناظر بازی است، همان داور سابق کرمانشاهی که جدیتش در جریان بازی زبانزد همه بود. مرادی هیچ فرقی با دوران قضاوتش ندارد همچنان همان قدر سختگیر است و البته حاضر نیست حرف بزند. روز گذشته وقتی خواستیم به عنوان فرد مطلع کمی از ماجرا را برای ما تعریف کند و یا حداقل بگوید مقصر چه کسی بوده، حرفی نزد. حتی در پاسخ به سؤال ما که از او پرسیدیم آیا صحت دارد نکونام به فیلمبردار فحاشی کرده هم گفت: «نمی‌توانم حرف بزنم، در گزارش آمده سازمان لیگ در جریان است.»
 
قانون مقصر اصلی!
 اما نه نکو مقصر است، نه فیلمبردار اینجا. نقص قانون دوباره باعث بروز مشکل جدیدی در فوتبال شده است. بنا به گفته شاهدان ماجرا این بار سبک فیلمبرداری در اصفهان متفاوت بوده و دوربین فیلمبرداری کوچکی شبیه دوربین عکاسی در دست فیلمبردار بوده است که با دوربین کوچک به بازیکنان، مربیان و حتی داور چهارم نزدیک می‌شده تا شکارچی لحظات حساس بازی باشد و همین مسأله منجر به عصبانیت سرمربی استقلال شده است. در حالی گفته می‌شود ای اف سی در چنین مواقعی به صورت کاملاً واضح و با ذکر اندازه فاصله بین فیلمبردار با عوامل بازی، وظایف همه را در کنار زمین مشخص کرده است، اما در آیین‌نامه‌ای که در فوتبال ایران استفاده می‌شود بدون ذکر دقیق فاصله قانونی، فقط به صورت کلی در مورد چنین مواردی توضیح داده شده و خیلی جزئی‌نگری نشده تا افرادی که کنار زمین هستند وظایف و حد و حدود خود حتی فاصله قانونی را بدانند و برای هم ایجاد مزاحمت نکنند. وقتی پروتکل قانونی چنین مسأله‌ای مشخص نیست و افراد نمی‌دانند فاصله قانونی چقدر باید باشد، بروز مشکلاتی از این دست کاملاً طبیعی است و در چنین مواردی نه باید فیلمبردار کنار زمین را مقصر دانست و نه نکونام را. بعد از بروز این اتفاق وقتی خبرنگاران علت بروز آن را از سامره سرپرست استقلال پرسیدند، به این نکته اشاره داشت که فیلمبردار در جریان بازی دائماً در فاصله نزدیک به نکونام فیلمبرداری کرد به همین دلیل سرمربی استقلال عصبی شد و چنین واکنشی نشان داد. در شرایطی که فیلمبردار بازی وظیفه خود را انجام داده و قصدش این بوده که صحنه‌ای حساس از بازی و یا واکنش‌های نکونام را در کنار زمین از دست ندهد، سرمربی استقلال که فشار زیادی را متحمل شده و تیمش بازی برده را با مساوی عوض کرده، قطعاً عصبی بوده و هر اتفاق(حتی عادی) هم می‌تواند او را عصبی کند. شاید اگر قانون در چنین مواردی به صورت دقیق تمام موارد را توضیح می‌داد، مسئولان کنار زمین هم قبل از بروز چنین مشکلی جلوی آن را می‌گرفتند.
 
نکو شانس آورد داور ندید
 نکونام خوش شانس بود چون این اتفاق وقتی افتاد که گروه داوری به رختکن رفته بودند و هیچ کس کنار زمین نبود. اگر داور بازی همچنان در زمین و یا کنار زمین بود طبق قانون موظف بود سرمربی استقلال را اخراج کند و نکونام بازی فولاد را از دست می‌داد. در چنین حالتی نکو مجبور می‌شد که در اهواز از روی سکوها بازی را دنبال کند. قانون به داور بازی این اجازه را می‌دهد که در جریان بازی یا قبل و بعد از بازی اگر بازیکنان یا مربیان با تماشاگر، حریف، عکاس و فیلمبردار درگیر شوند، آنها را اخراج کند. سرمربی استقلال هم با خوش‌شانسی مواجه شد که سلطانی به رختکن رفت و هیچ کدام از این صحنه‌ها را ندید. اما معلوم نیست بعد از بازی جلال مرادی به عنوان ناظر بازی چه گزارشی برای کمیته انضباطی نوشت. اگر مرادی در گزارش خود نکونام را مقصر درگیری بداند و یا از فحاشی این مربی چیزی نوشته باشد، استقلال با دردسر جدیدی در آستانه بازی با فولاد مواجه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی