صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

مورد اعتماد در لیگ ستارگان قطر، حسرت به دل در تیم ملی

زندگی دوگانه امین حزباوی

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

 زندگی ورزشی محمدامین حزباوی مدافع جوان ایرانی «السد» قطر لا‌اقل در این فصل یک زندگانی دوگانه بوده است. او در سطح باشگاهی مورد بیشترین اعتماد از سوی مربیان السد بوده و به نشانه آن در 7 بازی از 8 مسابقه این تیم در لیگ برتر قطر (که آن را لیگ ستارگان می‌نامند) به میدان رفته و خوب هم کار کرده اما او در تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران به‌رغم دعوت چندباره امیر قلعه‌نویی از وی و حضور در جمع ملی‌پوشان، هیچ‌گاه در ترکیب ثابت مورد استفاده قرار نگرفته است.
البته به سرمربی ایران در‌خصوص بهره نگرفتن از وی در آرایش ثابت باید حق داد زیرا تجربه او در سطح فوتبال ملی بزرگسالان برابر با صفر است. حزباوی پیشینه عضویت موفقیت‌آمیز در تیم‌های ملی جوانان و امید را دارد و به سبب درخشش در همین سطوح سنی و بازی‌های قوی و گلزنی‌هایش در لیگ برتر ایران بود که باشگاه السد خواهان وی شد و در پایان فصل گذشته او را از فولاد خوزستان- تیمی که حزباوی در آن مهارت‌های خویش را ارتقا بخشید- خریداری و جذب خود کرد. حزباوی هم با اعتماد به نفس فراوان کمترین وقت را صرف تطابق با «لیگ ستارگان» قطر کرد و در این تیم هم به‌رغم مدافع بودن از پیش تاختن به سمت جلو و گلزنی، چه در جریان بازی و چه در ضربات ایستگاهی غافل نمانده و به همین سبب یک بازیکن دومنظوره خوب نشان داده است؛ جوان رعنایی که هم حملات کارساز رقبا را دفع می‌کند و هم با زدن گاه به گاه به قلب دفاع رقبا و بویژه با ضربات سرش سانترهای ارسالی از جناحین را درون دروازه آنان می‌کارد.

جای جولان سرد و گرم چشیده‌ها
دست‌های قلعه‌نویی البته پر و اردوی ملی سرشار از مدافعان وسط تخصصی و نفراتی است که در کار دفاعی بسیار پرسابقه‌تر و پرتجربه‌تر از حزباوی‌اند و بنابراین قلعه‌نویی به‌رغم اینکه به احتمال قریب به یقین حزباوی را هم در فهرست نهایی 25 نفره‌اش جای خواهد داد، بسیار بعید است که در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیای 2023 از او استفاده کند. این رقابت‌ها که از 22 دی تا 21 بهمن در هشت استادیوم در شهر دوحه برگزار می‌شود و پذیرای 24 تیم منتخب قاره است، هم به اعتقاد ژنرال و هم بر‌اساس دیدگاه دیگر متخصصان فوتبال در درجه اول جای حضور و خودنمایی مسن‌ترها و کسانی است که صابون این‌گونه رقابت‌های سنگین بارها به تن‌شان خورده باشد و تازه‌کاران این عرصه تلقی نشوند. با اینکه مرتضی پورعلی‌گنجی یکی از این قبیل مدافعان اخیراً دچار پارگی رباط صلیبی شده و هفت، هشت ماه از میدان‌ها دور می‌ماند و به تبع آن به آوردگاه دوحه هم نمی‌رود، اما ژنرال هنوز مدافعان وسط سرد و گرم چشیده متعددی را در خدمت دارد که در اردوها و مسابقات اخیر یوزها هم حضور دائمی و فعالی داشته‌اند. آنها محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، سید‌مجید حسینی و سید‌محمد دانشگر هستند و اگر لازم باشد می‌توان روزبه چشمی را هم مثل بسیاری از موارد طی سال‌های اخیر یک خط عقب کشید و به جای بازی گرفتن در پست تخصصی‌اش (هافبک وسط) او را در دفاع وسط به خدمت گماشت.

تجربه‌اندوزی برای آینده
ژنرال در طول سال جاری در دو سه نوبت از محمدحسین مرادمند مدافع آماده استقلال هم دعوت و استفاده کرد و دقایقی هم در دیدارهای تیم ملی به او بازی داد اما در یک جمع‌بندی باید پذیرفت که نگاه سرمربی تیم ملی به مدافعان وسط منتخبش ابتدا حول محور تجربه‌شان بوده و او چون می‌ترسد جوانانی در حد حزباوی در ورطه دشواری‌های روحی حضور در جام ملت‌ها کم بیاورند از او در قطر استفاده نخواهد کرد و اگر هم بهره‌ای از وی برگیرد، در کمترین سطح و اندازه خواهد بود و احتمالاً بیشتر از 10 یا 20 دقیقه در بازی‌های سبک‌تر و آسان‌تر تیم ملی در دوحه نخواهد بود؛ دیدارهایی که آن‌قدر سبک باشد که برد تیم ملی در آن قطعی شده باشد و بتوان با گسیل حزباوی به میدان در بخش‌های پایانی مسابقه او را به تجربه‌اندوزی برای سال‌ها و ادوار بعدی این مسابقات نایل ساخت.

انواع تمهیدات برای مدافع بلندپرواز
تجربه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، در حال حاضر در سامان فلاح هم به‌رغم بارها حضور او در اردوهای ملی اواخر سال پیش و اوایل سال جاری لا‌اقل از منظر ژنرال وجود ندارد و به همین سبب بحث حضور وی در جام ملت‌ها از مدتی پیش منتفی شده بود. به این ترتیب حزباوی باید چنین دستاوردی را در همان لیگ قطر و البته لیگ قهرمانان آسیا که السد در آن هم حضور دارد،‌ جست‌و‌جو کند. السد در همین ارتباط دیدار حساسی را مقابل الشارجه امارات در روز دوشنبه هفته جاری برگزار می‌کند و مدیران السد برای بازگرداندن هرچه سریع‌تر این مدافع بلندقد به اردوی تیم‌شان و به‌واقع برای سفر او از ازبکستان (جایی که حزباوی در دیدار تیم ملی ایران با ازبک‌ها هم فقط نیمکت‌نشین بود و حسرت به دل ماند) هر تدارک و تمهید در دسترسی را فراهم آوردند. اگر حزباوی به لطف این انگاره‌ها و باور فراوانی که به توانایی‌هایش در السد وجود دارد، به روند رشد بین‌المللی خود استمرار بخشد و هر روز پخته‌تر شود،‌ پس از اتمام جام ملت‌های 2023، مربیان تیم ملی ایران قطعاً جای بیشتر و حوزه وسیع‌تری را برای حضور و خودنمایی او به‌وجود خواهند آورد و حزباوی بلندپرواز و لایق در سطح ملی نیز «حزباوی» و همان مرد مورد اعتماد السدی‌ها تلقی خواهد شد، رویدادی که برای فوتبال ما آینده‌ساز خواهد بود و پروژه تغییر نسل در تیم ملی واقعاً پیرشده ما و شروع جوان‌سازی آن را کلید خواهد زد.

جستجو
آرشیو تاریخی