صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

ذوب آهن- استقلال

نبرد سی و سه پل

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
شنبه، 4/9/1402، هفته یازدهم بیست و سومین دوره لیگ برتر، ورزشگاه فولادشهر اصفهان، ساعت: 17:30، داوران: امیرسامان سلطانی، کمک‌ها: حسین مرادی، علی احمدی
 
استقلال و ذوب‌آهن از دیرباز تاکنون تقابل‌های جذابی را در لیگ برتر رقم زده‌اند و حتی در روزهای نداری نیز کوشیده‌اند مقابل یکدیگر نمایش آبرومندانه‌ای داشته باشند. طبیعی است که استقلال به واسطه سوابق طول و دراز خود در فوتبال ایران در بازی‌های رو در رو وضعیت مطلوب‌تری در قیاس با ذوب داشته باشد. آمار نیز به سمت استقلال سنگینی می‌کند و نشانه‌های اقتدار استقلال مقابل ذوب‌آهن کاملاً نمایان است.
اما این بازی را نسبت به بازی‌های سال‌های اخیر ذوب‌آهن مقابل استقلال باید متفاوت دانست. ذوبی‌ها بعد از تغییراتی که در رأس مدیریت آنها رخ داده روزهای تاریکی را در لیگ برتر سپری کردند اما در فصل جاری اوضاع آنها کاملاً متفاوت است و به همان تیم مدعی تبدیل شده‌اند که حتی اقبال دریافت جام قهرمانی را هم دارد.
به یاد می‌آوریم ذوب‌آهنی را که گاه اسمش می‌آمد برای سرخابی‌ها نگرانی ایجاد می‌کرد و ذوب این فصل نیز نشانه‌هایی از آن ذوب مدعی را در خود دارد و تردیدی نباید داشت که اگر اصفهانی‌ها بتوانند استقلال را مغلوب کنند، به لحاظ شخصیتی وضعیت مطلوب‌تری را تجربه خواهند کرد و شاید عملاً تبدیل به یک مدعی جدی شوند و در کنار همشهری خود سپاهان لیگ را تحت‌الشعاع ادعای خود برای دستیابی به قهرمانی قرار دهند.
اما نگاهی به عملکرد فنی ذوب‌آهن نشان می‌دهد که شاگردان محمد ربیعی در بخش دفاعی تیم بی‌نقصی نیستند و برخلاف استقلال که توانسته میانگین گل‌های خورده خود را به پایین‌ترین سطح ممکن برساند از یک دفاع متزلزل رنج می‌برد. آنچه اما سبب شده ذوب‌آهن در جایگاه سوم جدول تا قبل از این بازی قرار بگیرد، برخورداری از خط حمله‌ای پرکار است که این تیم را در میان مدعیان قهرمانی قرار داده است.
البته استقلال اکنون تیم اول لیگ برتر است و با توجه به اینکه بیشترین امتیازات ممکن را به دست آورده، همچنان شانس بیشتری برای رسیدن به پیروزی در این بازی دارد اما آنچه برای استقلال دردسر ایجاد خواهد کرد، میزبانی ذوبی‌ها است و نباید از این مهم غافل شد که هواداران سپاهان نیز برای اینکه مانع پیشرفت استقلال شوند، به ورزشگاه فولادشهر اصفهان خواهند رفت و این تیم را تشویق خواهند کرد تا دست‌کم یک تساوی از میدان بازی بزرگ مقابل استقلال به چنگ آورد. باید توجه داشت که ذوب‌آهن با برتری مقابل استقلال 21 امتیازی خواهد شد و به یک قدمی این تیم خواهد رسید که اکنون با 22 امتیاز وضعیت بسیار ایده‌آلی در صدر جدول دارد.
 
 ترکیب آشنای استقلال
استقلال در این بازی تغییرات آن‌چنانی نسبت به بازی قبل نخواهد داشت و تنها ممکن است جواد نکونام در خط حمله خود از بازیکنان متفاوتی استفاده کند. سیدحسین حسینی در چهارچوب دروازه قرار خواهد گرفت. روزبه چشمی، ایمان سلیمی و آرمین سهرابیان سه مدافع مرکزی استقلال را تشکیل خواهند داد. مهدی مهدی‌پور، زبیر نیک‌نفس، کوین یامگا و ابوالفضل جلالی در خط میانی بازی خواهند کرد. مهرداد محمدی و گوستاوو بلانکو نیز مهاجمان استقلال در این بازی خواهند بود.
اما یک احتمال دیگر نیز ممکن است ترکیب استقلال را متفاوت کند. اگر نکونام تصمیم به استفاده از چشمی در خط میانی بگیرد، ناچار از روش چهار دفاع استفاده می‌کند. با توجه به اینکه نکونام دنبال ثبات تاکتیکی است، احتمال اندکی وجود دارد که قالب تاکتیکی تیمش را تغییر دهد و به همین دلیل نمی‌شود چندان روی این احتمال حساب کرد. با وجود این اگر نکونام درنهایت همین تصمیم را داشته باشد، ورود صالح حردانی و خروج یکی از هافبک‌ها از ترکیب اصلی مشکل سرمربی استقلال را برای انتخاب ارنج خود با چهار دفاع حل خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی