صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

وقفه‌ای که فوتبال اروپا را منفجر کرد

ویروس همه‌گیر فیفـــادی

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

فوتبال اروپا یکی از عجیب‌ترین فیفادی‌های خود را پشت سر می‌گذارد. تعطیلات ملی اخیر یک فاجعه واقعی برای بازیکنان و باشگاه‌هایشان به حساب می‌آید. تیم‌ها با چشمان خود دیدند که چطور ستاره‌های آنها یکی پس از دیگری به دلیل مصدومیت ماه‌ها دور از باشگاه‌ها خواهند ماند.
گاوی، وینیسیوس، هالند، کاماوینگا، زائر امری، اونانا، اویارزابال، باستونی و ‌تراشتگن همه بازیکنانی بودند که در یک اتفاق منتظره با زمان‌های مختلف از پوشیدن پیراهن‌های باشگاهی محروم خواهند شد. بدتر از همه اینکه وقفه بازی‌های ملی هنوز هم تمام نشده است و تا آخر امشب هنوز خطر آسیب‌دیدگی برای بازیکنان در بازی‌های ملی وجود خواهد داشت.
 
رئال مادرید، بارسا، سوسیداد و مایورکا از لالیگا
بدترین قسمت مربوط به گاوی است. ملی‌پوش اسپانیایی روز یکشنبه در دوئلی مقابل بازیکن گرجستان مصدوم شد که طبق گزارش‌های اولیه او دچار پارگی رباط صلیبی شده و علاوه بر کل فصل جاری، یورو 2024 و المپیک را از دست خواهد داد.
آبی اناری‌ها قبل از گاوی با مصدومیت تراشتگن شوکه شدند. دروازه‎بان بلوگرانا در تمرین تیم ملی آلمان مصدوم شد و به بارسلونا بازگشت. به نظر نمی‌رسد این مصدومیت زیاد جدی باشد و ناگلزمان کسی بود که آسیب‌دیدگی کمر این بازیکن را تأیید کرد.
یکی دیگر از ستاره‌های لالیگا که در این پنجره ملی دچار ویروس فیفادی شد و چندین ماه از میادین دور خواهد بود وینیسیوس جونیور است. وینگر مادریدی در دیدار مقابل کلمبیا با برزیل مصدوم شد.
تست‌های پزشکی انجام شده روی وینیسیوس مصدومیتی را تأیید کرد که او را حدود دو ماه و نیم از زمین بازی دور می‌کند. به این ترتیب این بازیکن با سال 2023 خداحافظی می‌کند و به احتمال قریب به یقین سوپرجام اسپانیا را از دست خواهد داد.
کاماوینگا نیز که یکی از مهره‌های اصلی این فصل رئال مادرید و دشان به حساب می‌آمد، در حین تمرین در برخوردی ناخواسته با عثمان دمبله مصدوم شد و کارلو آنچلوتی نمی‌تواند تا پایان سال 2023 روی این بازیکن حساب کند. سفیدپوشان با انتشار بیانیه‌ای تأیید کردند که این بازیکن دچار پارگی رباط خارجی زانوی راست شده و هشت تا ده هفته از میادین دور خواهد بود، بنابراین این بازیکن تا سال 2024 به میادین باز نخواهد گشت.
علاوه بر مصدومیت بسیار جدی گاوی، اویارزابال نیز در اردوی تیم ملی اسپانیا دچار مصدومیت شد. این مهاجم از ناحیه دوسر استخوان ران پای چپش آسیب دید و اگرچه مدت زیادی از میادین دور نخواهد بود، اما غیبت او در دیدار برابر سویا و سالزبورگ قطعی است.
 
نگرانی سیتی از بچه غول
خارج از لالیگا، مصدومیت ستاره بزرگ لیگ برتر بالاتر از بقیه قرار دارد؛ ارلینگ هالند. مهاجم سیتی پس از آسیب‌دیدگی مچ پا در پنجشنبه گذشته در دیدار مقابل جزایر فارو، تیم نروژ را ترک کرد. به نظر می‌رسد مصدومیتش جدی نیست اما تصمیم گرفته شد که او به منچستر بازگردد و زیر نظر پزشکان سیتی به کار ادامه دهد. شاگردان گواردیولا این شنبه دوئل بسیار مهمی را مقابل لیورپول دارند و همه کار خواهند کرد که قاتل بی‌رحم آبی‌آسمانی‌پوشان به این بازی برسد.
لیگ برتر انگلیس همچنین از مصدومیت اونانا دروازه‌بان منچستر یونایتد نیز رنج می‌برد. او پس از مصدومیت از ناحیه کتف مقابل موریس مجبور به ترک اردوی کامرون شد، او در برخوردی در دقیقه 81 از بازی خارج شد.
سری آ نیز از ویروس فیفادی در امان نبوده است. الساندرو باستونی، مدافع اینتر، به دلیل کشیدگی عضلانی ساق پای راست خود به ایتالیا بازگشت و این باشگاه قرار است آزمایش‌های پزشکی بیشتری را روی پای او انجام دهد تا از میزان دقیق مصدومیت او اطمینان حاصل کند.
وارن زائر امری، جواهر پاری‌سن‌ژرمن، در اولین بازی خود برای تیم ملی بزرگسالان فرانسه دچار مصدومیتی تلخ شد. مچ پای این هافبک ۱۷ ساله در پیروزی ۱۴-۰ خروس‌ها مقابل جبل‌الطارق پیچ خورد و این بازیکن تأثیر‌گذار تا سال ۲۰۲۴ از میادین دور خواهد بود.
پیش از این بسیاری از مربیان از جمله پپ گواردیولا و یورگن کلوپ و بسیاری از بازیکنان مانند دی بروین و رافائل واران از تقویم فشرده بازی‌ها انتقاد کرده‌اند و به یوفا و فیفا نسبت به مصدومیت بازیکنان هشدار داده‌اند. در روزهای گذشته خبری منتشر شد که نشان می‌دهد تعداد بازی‌ها در فصل آینده بیشتر نیز خواهد شد که این به بیشتر شدن مصدومیت‌ها ختم می‌شود. باید منتظر واکنش باشگاه‌ها و مربیان به تقویم فشرده و مصدومیت مهره‌های کلیدی آنها باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی