پایان کار وزنه‌برداران 81 کیلویی ایران بدون مدال جهانی

استارت ناامیدکننده در گوادالاخارا

رضا عباسپور
روزنامه نگار

حضور وزنه‌برداران جوان 89 کیلویی ایران یعنی ایلیا صالحی‌پور و عبدالله بیرانوند روی تخته جهانی در رده سنی جوانان و در کشور مکزیک اگرچه این‌طور پیش‌بینی می‌شد که برای کشورمان با مدال جهانی همراه باشد، اما این اتفاق رخ نداد تا دستمان در این دسته وزنی از رسیدن به مدال جهانی کوتاه بماند. دسته وزنی که می‌توانست برای ما شروعی امیدوارکننده باشد برای ادامه مسیر، قدری ناامیدمان کرد تا همچنان منتظر درخشش سایر ستاره‌های آینده‌ساز وزنه‌برداری ایران در گوادالاخارای مکزیک روی تخته جهانی باشیم.
 
انتظارات در قدم اول برآورده نشد!
مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در سال ۲۰۲۳ به میزبانی شهر گوادالاخارای مکزیک در جریان است. رقابتی که نهایتاً اگر چه به خاطر طولانی بودن مسیر و دغدغه المپیکی مدعیان برای کسب سهمیه ورودی المپیک 2024 پاریس با استقبال خوبی از سوی کشورهای مدعی همراه نبود، اما با توجه به اعزام تیم کامل وزنه‌برداری ایران به این رویداد معتبر جهانی و اینکه یکی از بخت‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی هستیم برای ما حایز اهمیت است. به هر روی رقابت نمایندگان ایران در این مسابقات با برگزاری رقابت وزنه‌برداران 81 کیلوگرمی در گروه A و در بخش پسران آغاز شد. اما ما در این وزن برخلاف آنچه که انتظار می‌رفت صاحب مدال جهانی نشدیم و شروع خوبی در گوادالاخارا نداشتیم. ایلیا صالحی‌پور با رکورد ۱۴۸ یک‌ضرب، ۱۸۳ دوضرب و مجموع ۳۳۱ کیلوگرم ششم جوانان جهان شد. صالحی‌پور در یک‌ضرب ششم و در دوضرب چهارم شد. عبدالله بیرانوند دیگر نماینده ایران در این وزن نیز با رکورد ۱۴۶ یک‌ضرب، ۱۸۰ دوضرب و مجموع ۳۲۶ کیلوگرم در رده هفتم جوانان جهان قرار گرفت. بیرانوند هم در یک‌ضرب هشتم و در دوضرب هفتم شد. ۹ وزنه‌بردار در گروه A این دسته وزنی به رقابت پرداختند. گروهی که درنهایت قهرمانی و مدال‌های طلایی رنگ آن به «یمبردی از قزاقستان» با رکورد ۱۴۵ یک‌ضرب، ۱۹۱ دوضرب و مجموع ۳۳۶ کیلوگرم رسید تا او صاحب 2 مدال طلای دوضرب و مجموع شود. در این دسته وزنی که برای ما مدال جهانی به‌دنبال نداشت، تورایف از ترکمنستان با رکورد ۱۵۱ یک‌ضرب، ۱۸۴ دوضرب و مجموع ۳۳۵ کیلوگرم صاحب ۳ مدال نقره یک‌ضرب، دوضرب و مجموع شد. اسانیدزه از گرجستان با رکورد ۱۴۹ یک‌ضرب، ۱۸۵ دوضرب و مجموع ۳۳۳ کیلوگرم به 2 مدال برنز دوضرب و مجموع دست یافت. دیوید واول از آمریکا با رکورد ۱۵۰ یک‌ضرب، ۱۸۲ دوضرب و مجموع ۳۳۲ کیلوگرم برنز یک‌ضرب را کسب کرد و نهایتاً محمد عبدالقادر از مصر با رکورد ۱۵۱ یک‌ضرب، ۱۸۱ دوضرب و مجموع ۳۳۲ کیلوگرم صاحب نشان طلای یک‌ضرب جهان در رقابت‌های جهانی 2023 جوانان در مکزیک شد.
 
امیدوار به مدال‌آوری باقی‌مانده وزنه‌برداران
 حمیدرضا زارعی از فارس و امیرحسین سلیمانی از اردبیل (۸۹ کیلوگرم)، علیرضا نصیری از فارس (۹۶ کیلوگرم)‌، ابوالفضل زارعی از فارس(۱۰۲ کیلوگرم)، کورش زارع از فارس و آریا پایدار از گیلان (۱۰۹ کیلوگرم) و در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم هم طاها نعمتی مقدم از اردبیل و علیرضا یوسفی از مازندران باقی‌مانده وزنه‌برداران ملی‌پوش کشورمان هستند که قطعاً اگر خوب ریکاوری شده باشند و بتوانند خود را با شرایط آب و هوایی گوادالاخارای مکزیک وفق دهند، می‌توانیم روی مدال‌آوری آنها در پیکارهای جهانی 2023 مکزیک امیدوار باشیم. قطعاً کسب عنوان قهرمانی و بالارفتن از سکوی قهرمانی جهان در رقابت با مکزیک میزبان و آمریکا نیازمند هوشمندی بیشتر کادرفنی و دقت بالای وزنه‌برداران برای مهار وزنه‌‌های حداکثری روی تخته جهانی در مکزیک است. در این صورت است که ما می‌توانیم هم صاحب مدال جهانی شویم و هم جام قهرمانی را بار دیگر به خود اختصاص دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی