صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و دو - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

پرونده آبی‌ها در انتظار رأی کمیته انضباطی

استقلال در برزخ کسر امتیاز

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
در حالی که مسئولان باشگاه استقلال امیدوار بودند توضیحات‌شان درباره برخی ابهامات در پرونده بازیکنان و مربیان کمیته نظارت بر قراردادها را قانع کند اما درنهایت توضیحات باشگاه استقلال قانع کننده اعلام نشد و پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رفت. پیش از آنکه پرونده استقلال به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برود، صحبت از این بود که توضیحات به حدی کافی و قانع کننده است که هیچ خطری باشگاه استقلال را تهدید نخواهد کرد و پرونده نیز راهی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نخواهد شد اما برخلاف وعده‌هایی که مسئولان باشگاه استقلال داده بودند و خبرهایی که از سوی برخی رسانه‌های نزدیک به باشگاه استقلال منتشر شد، پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رفته تا رأی آن بزودی اعلام شود.
اگر پرونده استقلال به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نمی‌رفت می‌شد امیدوار بود که حکمی علیه باشگاه استقلال صادر نشود اما وقتی توضیحات قانع کننده نبوده و این موضوع را کمیته نظارت بر قراردادها شفاف و روشن اعلام کرده، این بدان معنا است که علیه باشگاه استقلال قطعاً حکمی صادر خواهد شد. پیش‌تر گفته شده بود توضیحات استقلال به حدی قانع کننده است که کار به ارجاع پرونده به کمیته انضباطی نخواهد کشید اما با ارسال پرونده استقلال مشخص شد که توضیحات مسئولان باشگاه قانع کننده نبوده و وضعیت پرونده به گونه‌ای است که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باید رأی صادر کند.
کارگروه نظارت بر قراردادها ایراداتی را به قرارداد بلانکو، یامگا، هاشمی‌نسب و خالدآبادی وارد دانسته و اگر توضیحات استقلال درباره پرونده این چهار عضو کامل بود هیچ گاه پرونده برای صدور رأی نهایی به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نمی‌رفت.
حالا باشگاه استقلال باید منتظر هر نوع تصمیمی از کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باشد. اینکه از استقلال نیز به مانند دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان امتیاز کسر خواهد شد یا اینکه نوع تخلف به گونه‌ای تشخیص داده خواهد شد که مستلزم کسر امتیاز نباشد، بزودی روشن خواهد شد اما چیزی که پیدا است کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در سنوات گذشته امتیازاتی را از دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس کسر کرده است و پیش‌بینی می‌شود همین سناریو علیه استقلال نیز تکرار شود و احتمالاً آبی‌ها جایگاه خود در صدر جدول را در مخاطره بیشتر ببینند.
قرار بود قبل از اردوی تیم ملی پرونده ارجاع شود
پیش از آنکه رسماً اعلام شود پرونده استقلال به‌دلیل قانع نشدن کمیته نظارت بر قراردادها به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارجاع داده شده، این کمیته قصد داشت پیش از برگزاری اردوی تیم ملی این اقدام را رسانه‌ای کند اما گفته می‌شود مدیران باشگاه استقلال تماس‌هایی با رئیس فدراسیون فوتبال برقرار کرده‌اند تا یک هفته دیگر به آنها فرصت داده شود و ابهامات را برطرف کنند اما در این یک هفته نیز اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و با‌وجود آنکه فدراسیون فوتبال در خفا این مهلت را در اختیار استقلال قرار می‌دهد اما درنهایت پرونده برای صدور حکم به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌رود. حال اینکه کمیته انضباطی درنهایت چه رأیی صادر کند روشن نیست اما از هفته پیش زمزمه کسر امتیاز از استقلال در فدراسیون فوتبال شنیده شده است و گفته می‌شود مشکل اصلی مربوط است به ماجرای انتقال خالدآبادی که اسناد و مدارک دقیق آن در پرونده استقلال قرار داده نشده است. از سویی پذیرش پرداخت مالیات کوین یامگا نیز یکی دیگر از ابهامات است که باید دید در نهایت چه تصمیمی درباره آن اتخاذ خواهد شد. البته باید این نکته را هم مورد توجه قرار داد که در روزهای اخیر عوامل دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان که با حکم کسر امتیاز مواجه شده‌اند در پس پرده اقداماتی را انجام داده‌اند تا پرونده استقلال نیز به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برود که ظاهراً تلاش‌های آنها نتیجه‌بخش بوده تا احتمال کسر امتیاز از استقلال نیز قوت بگیرد. ذکر این نکته هم ضروری است که گفته می‌شود به احتمال زیاد از تراکتور نیز امتیاز کسر خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی