مهم‌ترین بازی مرحله مقدماتی یورو 2024

ایتالیا یا اوکراین؛ کدام مسافر آلمان می‌شود؟

اوکراین و ایتالیا امشب به مصاف هم می‌روند در دیداری که تکلیف تیم دوم گروه C و صعودکننده مستقیم به یورو 2024 را مشخص می‌کند. ایتالیا در حال حاضر پشت سر انگلیس دوم است و صعود می‌کند اگر به اوکراین نبازد اما میزبان فقط با پیروزی از حضور در تورنمنت آلمان مطمئن می‌شود.
اوکراین از دو بازی ماه سپتامبر خود مقابل انگلیس و ایتالیا تنها یک امتیاز گرفت و موقعیت خوب خود در گروه را از دست داد هر چند با دو برد مقابل مقدونیه شمالی و مالت در ماه اکتبر 13 امتیازی شد. تیم سرگی ربروف هم امتیاز با ایتالیا در رده سوم قرار دارد و با پیروزی سهمیه مستقیم می‌گیرد. امیدهای این تیم برای صعود به طور کامل از بین نمی‌رود اگر نتوانند ایتالیا را شکست دهند چون وضعیت خوبی در لیگ B ملت‌های اروپا دارند اما تضمینی برایش وجود ندارد.
آبی و زردپوشان در جام جهانی 2022 حضور نداشتند اما در یورو 2020 تا یک چهارم نهایی پیش رفتند که با چهار گل به انگلیس باختند. اوکراین هرگز ایتالیا را در یک مسابقه رسمی شکست نداده و از 9 بازی قبلی با آتزوری هفت باخت داشته از جمله بازی قبلی دو تیم در مقدماتی یورو 2024 در شهریور که ایتالیا 2 بر یک به پیروزی رسید.
ایتالیا هم با پیروزی یا تساوی صعود می‌کند اما اگر نتوانند به‌عنوان یکی از دو تیم اول گروه به آلمان بروند از سهمیه لیگ A ملت‌های اروپا در پلی آف مطمئن هستند.
تیم لوچانو اسپالتی ماه گذشته 3 بر یک به انگلیس باخت اما با پیروزی 5 بر 2 جمعه شب مقابل مقدونیه شمالی سرنوشتش را در اختیار گرفت. ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی اروپا است که در فینال یورو 2020 در ضربات پنالتی انگلیس را شکست داد و برای اولین بار بعد از سال 1968 بر قله فوتبال اروپا قرار گرفت.
آتزوری در دو دوره اخیر جام جهانی حضور نداشته و در سال‌های 2010 و 2014 کارش در این تورنمنت در مرحله گروهی به پایان رسیده بنابراین تیم پرافتخار ایتالیا بعد از قهرمانی سال 2006 در آلمان کار سختی در عرصه جهانی داشته است. اوکراین در هفت بازی آخرش از اسفند گذشته تنها یک باخت داشته که آن هم برابر همین ایتالیا با نتیجه 2 بر یک در شهر میلان بود.
 
9 گلزن متفاوت
با آمدن اسپالتی که از قهرمانی هیجان‌انگیز ناپولی روحیه بالایی داشت، حال و هوای تیم ایتالیا بهتر شد. اگر چه در اولین بازی او با مقدونیه مساوی کردند و به انگلیس باختند اما ایتالیا در پنج بازی ابتدایی با این مربی 64 ساله موفق به زدن 13 گل شده که 9 بازیکن متفاوت آن را زده‌اند. داویده فراتزی سه گل زده و دومنیکو براردی و فدریکو کیزا هر کدام دو گل زده‌اند، چیرو ایموبیله، جاکومو بوناونتورا، جانلوکا اسکاماکا، ماتئو دارمیان، جاکومو راسپادوری و استفان الشعراوی هر کدام یک گل برای ایتالیا به ثمر رسانده‌اند.
ذهنیت اسپالتی به فوتبال هجومی میل دارد و ناپولی در زمان او یکی از زیباترین و هجومی‌ترین بازی‌های سال‌های اخیرش را به نمایش گذاشت. تیم او مقابل مقدونیه با سه گل برتری به رختکن رفت اما دو گل خورد و موقعیتش به خطر افتاد تا اینکه با دو گل دیرهنگام از پیروزی مطمئن شد.
 
بازی‌های خانگی
کار اوکراین در مرحله مقدماتی یورو 2024 تحسین‌برانگیز است چون این تیم به‌دلیل شرایط جنگ در کشورش بازی‌های خانگی را در جاهای دیگر برگزار می‌کند. با آنکه لورکوزن تقریباً دو هزار کیلومتر با کیف فاصله دارد اما جو خوبی برای بازی امشب در اختیار تیم میزبان خواهد بود. اداره مهاجرت آلمان تخمین زده است بعد از جنگ روسیه بیش از یک میلیون پناهنده اوکراینی به این کشور سفر کرده‌اند. شاختاردونتسک بازی‌های خانگی‌اش در لیگ قهرمانان این فصل را در هامبورگ برگزار کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است.
 
اخبار تیمی
انتظار می‌رود اوکراین آرتم دووبیک را در نوک حمله داشته باشد؛ این بازیکن 26 ساله که برای صدرنشین لالیگا، خیرونا بازی می‌کند، هفت گل ملی در کارنامه دارد. میخایلو مودریک چلسی هم باید در حمله حضور داشته باشد و یوخیم کونوپلیا سمت راست حمله را پوشش می‌دهد. کاپیتان تیم اولکساندر زینچنکو، بازیکن آرسنال است که در خط هافبک میانی بازی می‌کند. دو بازیکن دیگر لیگ برتری هم در تیم اوکراین حضور دارند، ویتالی میکولنکو و ایلیا زابارنی که به ترتیب برای اورتون و بورنموث بازی می‌کنند.
اسپالتی احتمالاً با همان ترکیبی تیمش را روانه میدان می‌کند که به مصاف مقدونیه شمالی فرستاده بود اگر مسأله خاصی پیش نیامده باشد. فدریکو کیزا دو گل زد و باید در سمت چپ شروع کند، دومنیکو براردی و جاکوکو راسپادوری هم در مثلث هجومی تیم حاضر خواهند بود. نیکولو بارلا، ژورژینیو و جاکومو بوناونتورا در خط میانی بازی کردند و احتمالاً ادامه می‌دهند اما اگر اسپالتی تصمیم بگیرد جان تازه‌ای به تیم بدهد، نیکولو زانیولو و داویده فراتزی گزینه‌های خوبی هستند.
 
ترکیب احتمالی
اوکراین: تروبین؛ کاراوائف، زابارنی، ماتوینکو، میکولنکو؛ سیدورچوک، زینچنکو؛ کونوپلیا، سوداکوف، مودریح؛ دووبیک
ایتالیا: دوناروما؛ دارمیان، گاتی، آچربی، دیمارکو؛ بارلا، ژورژینیو، بوناونتورا؛ براردی، راسپادوری، کیزا

جستجو
آرشیو تاریخی