صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

نباید در باد موفقیت نوجوانان ایران بخوابیم

مرفاوی: قانون سقف بودجه هیچ کمکی به فوتبال ایران نکرد

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
صمد مرفاوی، پیشکسوت باشگاه استقلال که در ایامی سرمربی تیم جوانان ایران هم بود و با کار در این رده سنی کاملاً آشنا است، اعتقاد دارد که مسئولان نباید در باد پیروزی‌های تیم نوجوانان ایران بخوابند و باید توسعه فوتبال در رده پایه را کاملاً جدی بگیرند. مرفاوی با اشاره به حذف تیم‌های امید ایران از مقدماتی المپیک و همچنین بازی‌های آسیایی به نوعی برای ادعای خودش سند رو کرده است.
 
 تیم نوجوانان ایران موفق شد از گروهش در جام‌جهانی صعود کند و نتایج مطلوبی را رقم بزند. این موفقیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در وهله اول به همه ارکان کادر نوجوانان ایران تبریک عرض می‌کنم و به بازیکنان و کادرفنی تبریک می‌گویم. خسته نباشند و نتایج خوبی رقم زدند اما این پایان کار ما در رده نوجوانان نیست و حتی اگر قهرمان نوجوانان جهان هم بشویم باز هم باید کار در این رده سنی را خیلی جدی بگیریم و مانع از رشد کاستی‌ها شویم. ما در فوتبال پایه خیلی ضعف داریم و یک موفقیت نباید ما را در خواب فرو ببرد و تصور کنیم همه چیز سرجای خودش قرار دارد. شما نگاه کنید همین چند وقت قبل تیم امید ما از راهیابی به المپیک باز ماند و این نشان می‌دهد که ما باید همچنان با حساسیت بالایی در رده پایه کار کنیم. اینکه صرفاً یک موفقیت در رده نوجوانان بخواهد ما را از مسیر اصلی دور کند، درست نیست. امیدوارم این موفقیت زمینه‌ساز توجه بیشتر به فوتبال پایه شود چون ما استعدادهای بسیاری داریم اما چون از لحاظ ساختاری دچار ضعف هستیم و نمی‌توانیم امکانات مناسب را برای این رده فراهم کنیم، ممکن است دوباره با مشکل مواجه شویم. اعتقاد من به عنوان کسی که در این رده کار کرده و بازیکنان زیادی را به فوتبال معرفی کرده این است که فوتبال در بخش پایه را گسترش دهیم و برایش هزینه کنیم.
 به موازات نتیجه مناسبی که تیم نوجوانان گرفت و به مرحله بعد رفت تیم ملی نیز توانست هنگ‌کنگ را شکست دهد. حالا با ازبکستان بازی داریم. شاید بردی دیگر در راه باشد.
برتری مقابل هنگ‌کنگ قابل پیش‌بینی بود و با اینکه ما در بازی‌های آسیایی مقابل همین تیم حذف شدیم اما در رده بزرگسالان و به اصطلاح همان تیم ملی فوتبال ما فاصله بسیار زیادی با چنین رقبایی وجود دارد و برتری مقابل این تیم هرگز دور از ذهن نبود. کادر فنی با تجربه‌ای در تیم ملی حضور دارد و به کارگیری لژیونرها نیز باعث شده تا فوتبال ما مقابل این دست تیم‌ها هیچ گاه با بحران مواجه نشود. با این حال من اعتقاد دارم که هر چه جلوتر بریم کار تیم ملی هم دشوارتر می‌شود. همین بازی با ازبکستان ممکن است برای ما چالش‌آفرین باشد اما به هر حال رقیبان اصلی ما در فوتبال آسیا مشخص هستند و باید برای آن تیم‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم. معمولاً مقابل تیم‌هایی در سطح ازبکستان پیروز بودیم اما وقتی مقابل تیم‌های بزرگتر قرار می‌گیریم تازه مشکل شروع می‌شود و این مختص به امروز و دیروز نیست و به هر حال قدرت‌های فوتبال در آسیا مشخصند و طبیعی است وقتی تیم ملی ایران مقابل کره یا ژاپن قرار می‌گیرد یا عربستان و استرالیا کار دشوارتر می‌شود. قدرت‌های فوتبال آسیا با ایران همین پنج کشور هستند ضمن اینکه گاهاً کشورهایی مانند همین ازبکستان یا عراق، قطر و امارات نیز دردسرهایی برای تیم‌های بزرگتر ایجاد می‌کنند. فوتبال آسیا به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود. یکی تیم‌هایی مانند ایران و آن چهار کشوری که مثال زدم و باقی تیم‌ها که تلاش می‌کنند خود را به سطح تیم‌های بزرگ قاره برسانند.
 اخیراً ماجرای اعمال قانون سقف بودجه برای باشگاه‌های لیگ برتری دردسرهایی ایجاد کرده و حتی زمزمه کسر امتیاز از استقلال نیز بعد از پرسپولیس و سپاهان به گوش می‌رسد.
لااقل در فصل جاری اعمال قانون سقف بودجه به فوتبال ما کمک نکرد. وقتی تیم‌ها به دنبال راهی می‌گردند که این قانون را به طرقی دور بزنند این نشان می‌دهد که در اجرای قانون سقف قرارداد موفق نبودیم. الان کسی باور نمی‌کند که مثلاً فلان ستاره دستمزد کمی گرفته باشد چون ما در سال‌های گذشته دستمزدهای نامتعارفی به برخی بازیکنان دادیم. اعتقاد دارم که اجرای این قانون زمان می‌برد. دست کم شاید 5 سال طول بکشد که این قانون در فوتبال ایران به درستی و با صحت کامل از سوی همه تیم‌ها اجرا شود.

جستجو
آرشیو تاریخی