رویای سمپدوریا و آندره‌آ پیرلو

بازگشت از جهنم

کمی بیشتر از 30 سال قبل، سمپدوریا از بهترین تیم‌های اروپا بود. با درخشش جانلوکا ویالی و روبرتو مانچینی، سری A و جام برندگان جام اروپا را بردند و در فینال جام باشگاه‌های اروپا در ویمبلی به بارسلونا باختند. حالا شرایط متفاوت است و این تیم که فصل قبل به سری B سقوط کرده با آندره‌آ پیرلو روزهای سختی را پشت سر می‌گذارد و به یک سقوط دیگر نزدیکتر است تا به صعود به جمع بزرگان فوتبال ایتالیا.
بعد از آنکه یک دهه سوءمدیریت باشگاه را به مرز ورشکستگی رساند، آیا مالکان جدید، آندره‌آ رادریتزانی و ماتئو مانفردی می‌توانند سمپدوریا را به روزهای پرافتخار دهه 90 بازگردانند. در آخرین بازی خانگی فصل قبل روی یک بنر نوشته بود: «باید از جهنم برگردیم» و واقعیت همین است.
 
آغاز مشکل
فصل گذشته برای سمپدوریا کابوس‌وار بود، مرگ اسطوره باشگاه، ویالی در 58 سالگی با سقوط از سری A بعد از 11 سال همراه شد. آنها تا مرز ورشکستگی پیش رفتند که به معنای سقوطشان به دسته چهارم و بیرون افتادن از فوتبال حرفه‌ای بود، اما مشکل از کجا شروع شد؟
پاسخ به این سؤال با یک درس کوتاه تاریخی است. تیم طلایی مشهور که چهار قهرمانی جام حذفی ایتالیا و یک سوپرجام در دهه 80 و 90 به دست آورد، تا سال 2000 به خانواده مانتووانی تعلق داشت که از غول‌های نفتی به شمار می‌روند. دو سال بعد غول نفتی دیگری از جنوا، ریکاردو گارونه باشگاه را خرید و بعد از مرگش در سال 2013 به پسرش، ادواردو انتقال یافت.
سقوط سمپدوریا از ژوئن 2014 آغاز شد که ادواردو گارونه باشگاه را به مبلغ نمادین یک یورو به تهیه کننده سینما، ماسیمو فررو فروخت و 65 میلیون یورو هم به مالک جدید داد تا امور باشگاه را اداره کند.
 
سؤال مهم
سؤال اینجا است که چرا یکی از ثروتمندترین خانواده‌های ایتالیا تصمیم گرفت خود را از باشگاه خلاص کند و برای این کار پول هم داد آن هم به تاجری که هیچ تجربه‌ای در فوتبال نداشت. فررو که ثروت شخصی نداشت اساس کار اقتصادی خود در باشگاه را بر سود نقل و انتقالات قرار داد. باشگاه با فروش بازیکنان امرار معاش می‌کرد، لوکا توریرا با نزدیک به 30 میلیون یورو به آرسنال رفت، یعنی 27 میلیون سود، پاتریک شیک و میلان اشکرینیار هم به ترتیب با 42 و 34 میلیون یورو به رم و اینترمیلان فروخته شدند.
گروهی از سرمایه‌گذاران به رهبری ویالی در سال 2019 تلاش کردند باشگاه را بخرند اما نتوانستند.
 
ضربه نهایی
شیوع ویروس کرونا ضربه نهایی را زد، نقل و انتقالی صورت نمی‌گرفت، سودی به دست نمی‌آمد و شرایط اداره باشگاه فراهم نبود. وضعیت به جایی رسید که فررو در دسامبر 2021 به‌دلیل جرائم اقتصادی بی‌ارتباط با فوتبال دستگیر شد و سهامش را به یک تراست خانوادگی واگذار کرد. او از زندان آزاد شد اما اجازه فعالیت فوتبالی به هر شکل را نداشت.
هواداران به اعتراضات خیابانی رو آوردند، اولتراها بازی‌های تیم را به تأخیر می‌انداختند، فررو و گارونه به مرگ تهدید می‌شدند و می‌خواستند از شر آنها خلاص شوند. سیلویو رجیس که از سال 1985 بلیت تمام بازی‌های فصل سمپدوریا را می‌خرد، گفت: «ما تابستان گذشته سقوط را پذیرفتیم اما هرگز ورشکستگی را قبول نمی‌کردیم، این دو مسئول این وضعیت بودند.»
 
نجات در آخرین دقیقه
در اواخر ماه مه ‌در حالی که باشگاه چند روز با حذف شدن از فوتبال حرفه‌ای فاصله داشت، رادریتزانی، مالک سابق لیدزیونایتد و مانفردی که بنیانگذار و مدیر عامل صندوق مدیریت سرمایه‌گذاری جستیو کاپیتال است، باشگاه را نجات دادند. این دو فررو را متقاعد کردند از باشگاه برود و بدهی‌های باشگاه را پرداختند تا راه برای سرمایه‌گذاران جدید باز شود. رادریتزانی و مانفردی، پیرلو را منصوب کردند و رویای بازگشت باشگاه به روزهای باشکوه گذشته را در سر داشتند اما واقعیت تلخ است.
تیم بعد از سقوط به یک تیم دیگر نیاز داشت، کادر فنی هم می‌خواست، ضمن اینکه به خاطر اقدامات فررو در نقض قوانین مالی با کسر دو امتیاز هم مواجه شد.

جوانگرایی
 بیش از نیمی از تیم سمپدوریا را بازیکنان جوان متولد قرن بیست و یک تشکیل می‌دهند و چند بازیکن باتجربه از جمله فابیو بورینی، بازیکن مورد علاقه پیرلو که در تیم کاراگمرک ترکیه برای ستاره سابق تیم ملی ایتالیا بازی می‌کرد. این مهاجم سابقه بازی در چلسی، سوانزی سیتی، لیورپول و ساندرلند را نیز دارد. بعد از یک شروع سخت که با چهار باخت خانگی پیاپی همراه بود، از ماه گذشته اوضاع تیم بهتر شده و با گل‌های بورینی دو برد خانگی مهم مقابل کاسنزا و پالرمو به دست آورده‌اند که باعث شده یک امتیاز از منطقه سقوط فاصله بگیرند. سمپدوریا به این نتایج نیاز دارد نه فقط برای بهبود وضعیتش در جدول بلکه برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر. حمایت هواداران بی‌دریغ بوده. شنبه گذشته چهار هزار نفر به مودنا سفر کردند تا شاهد پیروزی تیمشان در استادیو براگلیا باشند. حالا شش امتیاز با منطقه پلی‌آف فاصله دارند، شاید امید زیادی داشته باشند اما برای بازگشت سریع به دسته اول، بیش از اینها لازم است.

جستجو
آرشیو تاریخی