بازی ضعیف و بی‌انگیزه انگلیس

ایتالیا آماده مبــــارزه با اوکراین

فدریکو کیزا دو گل زد تا ایتالیا به پیروزی 5 بر 2 برابر مقدونیه شمالی برسد و در آستانه بازی تعیین‌کننده فردا شب برابر اوکراین شرایط خوبی برای صعود به یورو 2024 داشته باشد. این پیروزی به معنای آن است که ایتالیا با یک تساوی به عنوان تیم دوم گروه C پشت سر انگلیس به تورنمنت آلمان راه پیدا می‌کند. بازی با اوکراین به دلیل شرایط خاص این کشور و حمله نظامی روسیه در زمین بی‌طرف یعنی در لورکوزن انجام می‌شود. ایتالیا پیش از این سابقه بازی با اوکراین در آلمان را دارد، تیم مارچلو لیپی در یک چهارم نهایی جام جهانی 2006 به مصاف تیم پرستاره اوکراین رفت و با سه گل برابر این تیم به پیروزی رسید که جانلوکا زامبروتا گل اول آن بازی را زد و لوکا تونی دو گل بعدی را.
صعود مدافع عنوان قهرمانی اروپا به یورو 2024 باعث می‌شود کمی از تلخی دومین ناکامی متوالی آتزوری در صعود به جام جهانی 2022 کاسته شود.
انگلیس با 19 امتیاز صدرنشینی‌اش در گروه را قطعی کرده و پشت سرش ایتالیا و اوکراین با 13 امتیاز در رده‌های بعدی هستند. ایتالیا در سپتامبر 2 بر یک برابر اوکراین به پیروزی رسید و به دلیل برتری در دیدار مستقیم فقط کافی است در بازی فرداشب نبازد. در صورت شکست ایتالیا، این تیم به دلیل صدرنشینی در گروه لیگ ملت‌های اروپا از کسب سهمیه پلی‌آف مطمئن است.
 
گربه سیاه
ایتالیا پیش از این مقابل مقدونیه شمالی به مشکل خورده، در مقدماتی جام جهانی 2022 در خانه به این تیم باخت که نقش مهمی در جا ماندن تیم از تورنمنت قطر داشت. همچنین در نخستین بازی با مربیگری لوچانو اسپالتی در ماه سپتامبر برابر آنها یک بر یک مساوی کرده. ایتالیا که به دلیل مصدومیت و محرومیت بازیکنان زیادی را در اختیار نداشت، در دقیقه 17 به وسیله ماتئو دارمیان گل اول را زد تا فشار از روی میزبان برداشته شود؛ این دومین گل ملی مدافع اینترمیلان و نخستین گلش در هشت سال اخیر بود. در پنج دقیقه پایانی نیمه اول کیزا دو گل دیگر زد تا ایتالیا آسوده خاطر به رختکن برود. بعد از آنکه یانی آتاناسوف با دو گل، میهمان را برای بازگشت و یک نتیجه شگفت‌انگیز دیگر مقابل ایتالیا امیدوار کرد، جاکومو راسپادوری و استفان الشعراوی گل زدند تا ایتالیا یک پیروزی قاطع به دست آورد.
 
خاطرات تلخ
 ژرژینیو در دقیقه 40 این بازی در استادیو المپیکوی شهر رم می‌توانست برتری ایتالیا را دو برابر کند اما ضربه پنالتی‌اش را از دست داد. خاطره تلخی برایش زنده شد، او در بازی با سوییس در همین ورزشگاه پنالتی‌ای را خراب کرد که می‌توانست صعود مستقیم ایتالیا به جام جهانی 2022 را رقم بزند.
ژرژینیو چهار پنالتی آخرش برای ایتالیا را از دست داده، ابتدا در فینال یورو 2020 مقابل انگلیس بعد هم در دو بازی مقابل سوییس که اگر یکی از آنها گل می‌شد، ایتالیا راهی قطر می‌شد. اسپالتی اما به بازیکن آرسنال اعتماد دارد و می‌خواهد پنالتی بعدی را هم به او بسپارد: «ژرژینیو بازی فوق‌العاده‌ای انجام داد. به او گفته‌ام پنالتی بعدی را می‌زند و خودش هم موافقت کرده.» همه اینقدر سخاوتمند نیستند و جوزپه برگومی که در جام جهانی 1982 قهرمان جهان شده، به عنوان کارشناس اسکای گفت: «با حفظ احترام، ژرژینیو باید عقب بکشد تا پنالتی‌ها را بازیکن دیگری بزند. این سبک پنالتی زدن دیگر جواب نمی‌دهد. شخصیت و قدرت روحی او تحسین برانگیز است اما دیگر بس است. خودش باید از مربی بخواهد پنالتی زدن را به دیگری واگذار کند.»

بازی ضعیف
انگلیس با یک بازی ضعیف مقابل مالت با گل به خودی انریکو پپه و شصت و دومین گل ملی هری‌کین به پیروزی 2 بر صفر رسید تا از صدرنشینی در گروه مطمئن شود، مالت هم هر هشت بازی خود در مرحله مقدماتی را باخت و بدون امتیاز به کار خود پایان داد. انگلیس که نخستین ضربه در چهارچوبش مقابل مالت در دقیقه 64 زده شد، فرداشب در آخرین بازی مقدماتی خود در مقدونیه شمالی به میدان می‌رود در حالی که هیچ کدام از دو تیم انگیزه‌ای ندارند. گرت ساوت گیت که قبول داشت تیمش اصلاً در اندازه خود بازی نکرده، گفت برای بازی‌های تدارکاتی اسفند مقابل برزیل و بلژیک قطعاً چهارچوب ذهنی متفاوتی خواهد داشت: «جای نگرانی نیست، بازی‌های این هفته برای ما سخت بود، صعود کرده بودیم و انگیزه زیادی نداشتیم اما مقابل برزیل و بلژیک اینطور نخواهیم بود.»

جستجو
آرشیو تاریخی