صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تکرار تاریخ با بیلسا

اروگوئه 1960

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آمریکای جنوبی با شکست دور از انتظار برزیل مقابل کلمبیا پیگیری شد. در ابتدای بازی گابریل مارتینلی توانست برای سلسائو گلزنی کند و نیمه نخست با برتری میهمان خاتمه یابد. البته در این نیمه وینیسیوس جونیور آسیب دید و تعویض شد. در نیمه دوم لوییس دیاز که در روزهای اخیر حواشی زیادی را سپری کرده بود توانست دو بار برای کلمبیا گلزنی کند تا این دیدار با برتری دو بر یک این تیم به پایان برسد.
برزیل با این شکست در رده پنجم جدول منطقه آمریکای جنوبی قرار دارد و باید در دیدار بعدی با آرژانتین بازی کند. در دیگر دیدار آرژانتین در شهر بوئنوس آیرس برابر اروگوئه با حساب دو بر صفر شکست خورد تا اولین باخت اسکالونی بعد از قهرمانی در جام جهانی ثبت شود. در دقایق پایانی نیمه اول این بازی رونالد آرائوخو دروازه تیم میزبان یعنی آرژانتین را باز کرد.
در دقیقه ۸۴ نیز داروین نونیز برای دومین بار دروازه تیم آرژانتین را باز کرد تا این دیدار با برتری دو بر صفر اروگوئه به پایان برسد. با این برد شاگردان مارچلو بیلسا به رده دوم جدول گروه منطقه آمریکای جنوبی صعود کردند و آرژانتین هم با وجود این شکست در صدر قرار دارد.
 تاریخ‌سازی پس از 63 سال
اروگوئه پس از پیروزی مقابل آرژانتین یک رکورد تاریخی را نیز دوباره احیا کرد. لا سلسته با این برد برای اولین بار از سال 1960 تاکنون موفق شد هر دو غول منطقه آمریکای جنوبی را در یک سال تقویمی شکست دهد. اروگوئه قبل از بردن آرژانتین، برزیل را در فیفا دی اکتبر با همین نتیجه 2-صفر شکست داده بود.
 
روز بدشانسی غول‌ها
براساس داده‌های آماری، برای اولین بار از سال ۲۰۱۵ و برای دومین بار در تاریخ، دو تیم آرژانتین و برزیل هر دو در یک روز، بازی‌های خود را
واگذار کردند.
این اولین باری بود که آرژانتین پس از باخت به عربستان سعودی در گروهی جام جهانی 2022 شکست خورد و با این نتیجه پس از 9 مسابقه، روند شکست‌ناپذیری آرژانتین در بازی‌های خانگی پایان یافت. برزیل نیز دومین شکست متوالی خود را متحمل شد تا زنگ خطرها برای این تیم روشن شوند.

مسی: باید یاد بگیرند احترام بگذارند
این بازی حواشی زیادی نیز داشت. به گزارش دیلی میل، در یک نقطه از این مسابقه در جریان درگیری بین بازیکنان دو تیم، لیونل مسی در حالی که دستانش را روی گلوی ماتیاس اولیورا مدافع اروگوئه و ناپولی قرار داده بود، او را هل داد. این درگیری پس از آن آغاز شد که رودریگو دی پل و اولیورا با یکدیگر درگیر شدند که باعث مداخله بقیه بازیکنان شد و در نهایت نیز درگیری بین دو طرف گسترده شد. با این حال، مسی پس از بازی نیز در مصاحبه خود به هیچ عنوان کوتاه نیامد و ضمن انتقاد از رفتار بازیکنان اروگوئه در طول بازی از آنها خواست که محترمانه‌تر رفتار کنند. به نقل از فابریتزیو رومانو، این ستاره آرژانتینی درباره درگیری دو تیم، گفت: «ترجیح می‌دهم درباره برخی رفتارها حرفی نزنم اما این بازیکنان جوان باید از بزرگ‌ترها نحوه احترام گذاشتن را بیاموزند. این بازی همواره پرتنش و دشوار بوده اما دو طرف همیشه با احترام برخورد می‌کردند. آنها باید کمی درس بگیرند.»
گفتنی است این شکست آرژانتین، اولین باخت‌ آنها پس از شکست مقابل عربستان سعودی در مرحله گروهی جام جهانی 2022 بود و با این نتیجه پس از 9 مسابقه، روند شکست‌ناپذیری آلبی سلسته در بازی‌های خانگی پایان یافت. هر چند تیم لیونل اسکالونی با وجود این شکست، صدرنشین ماند و اروگوئه نیز به رده دوم رسید.

بیلسا: با تاکتیک نبردیم!

بیلسا پس از برد در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بازی بزرگی بود. آنها حریف قدرتمندی هستند. باید تمام توان‌مان را برای شکست دادن‌شان به کار می‌گرفتیم. ذره‌ای لغزش می‌توانست فرصتی را به آنها بدهد که باعث گلزنی‌شان شود. بازیکنان بزرگی داشتند که هر لحظه آماده گل زدن بودند. به نظرم پیروزی این مسابقه تاکتیکی نبود و روی اتفاقات بازی رقم خورد. نمی‌توان آن را از جنبه تاکتیکی تعریف کرد. ما گل زدیم، خوب دفاع کردیم و سپس از روی یک ضدحمله گل بعدی را هم زدیم. تفاوت دو تیم فقط گل‌ها بودند که چندان تاکتیکی نبودند. از بازیکنان تشکر کردم. بازی سختی را پیروز شدند. برای تلاشی که انجام دادند از آنها ممنونم. نباید مغرور شویم. آرژانتین قهرمان جهان است اما شکست دادن‌شان چیزی از دستاوردهای آنها را به ما نمی‌دهد. آنها در هر شرایطی تیمی بزرگ و قهرمان جهان هستند. کمی درباره این برد اغراق شده است اما به هر حال خوشحالم که بردیم.»

اسکالونی: فکر نمی‌کردم ببازیم!

لیونل اسکالونی نیز بعد از شکست غیر منتظره مقابل اروگوئه در کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و گفت: «فکر نمی‌کردم ببازیم. برای این بازی آماده بودیم و موقعیت‌هایی هم برای گلزنی داشتیم. هر گل می‌توانست کاری کند که بازی جور دیگری رقم بخورد. با این حال اشتباهاتی داشتیم که در بازی‌های بعدی نباید اتفاق بیفتند. حریف از ما بهتر بازی کرد و بدون هیچ شکی مستحق گرفتن این سه امتیاز بود. ما راهمان را در بیشتر دقایق بازی گم کرده بودیم. سعی کردیم در نیمه دوم اشتباهات را اصلاح کنیم و کمی هم موفق بودیم اما به نظر می‌رسید روز ما نبود، ولی باز هم می‌گویم برای این نتیجه باید به حریف هم اعتبار داد. آنها شایسته این برد بودند. مواقعی وجود دارد که باید به حریف شایستگی بدهید. ما نمی‌توانیم فکر کنیم چون قهرمان جهان هستیم هرگز شکست نخواهیم خورد. امروز اروگوئه بهتر از ما بازی کرد و سه امتیاز را گرفت. هیچ‌کدام از ما دوست نداریم ببازیم، اما باید از این بازی بگذریم، به آینده فکر کنیم و آن را اصلاح کنیم. بازی سختی مقابل برزیل داریم. خوب است که پیش از این بازی یاد گرفتیم که هر تیمی شکست می‌خورد. برای جبران این نتیجه به مصاف آنها می‌رویم.»

فرناندو دینیز:
قابل پیش‌بینی بود!
فرناندو دینیز، سرمربی برزیل پس از بازی مقابل کلمبیا، درباره شرایطی که تیمش به آن دچار شده است، صحبت کرد و گفت: «باید بازی را آنالیز کنیم. دو بازی را باختیم و این خیلی بد است، اما با توجه به تغییرات تیم، تغییرات اتفاق افتاده از جام جهانی تا‌کنون، زمان کم برای تمرین و برخی دلایل دیگر می‌شد این شرایط را پیش‌بینی کرد. باید رو به جلو حرکت کنیم و از این وضعیت خارج شویم. ما باید چیزهای مثبتی را که امروز در اینجا داشتیم در نظر بگیریم. گل دوم و سوم را می‌توانستیم بزنیم اما به دفاع رفتیم و دو گل خوردیم. باید اشتباهاتی که داشتیم را اصلاح کنیم و با آمادگی کامل مقابل آرژانتین قرار بگیریم. در حمله باید پیشرفت کنیم. در دفاع اشتباهاتی داشتیم اما اصلاح کردن آنها ساده‌تر از تقویت خط حمله است. به‌عنوان قهرمان لیبرتادورس این را می‌گویم. در همه جنبه‌ها کم‌کم باید پیشرفت کنیم و برای بازی‌های مهم‌تر و حساس‌تر در شرایط عالی قرار بگیریم.»
 
وینیسیوس: از ناحیه قبلی مصدوم شدم
از اتفاقات مهم این بازی می‌توان به آسیب‌دیدگی وینیسیوس جونیور در دقیقه ۲۷ مسابقه و خروج او از زمین اشاره کرد. وینگر جوان رئال مادرید که از ناحیه ران پای چپ احساس ناراحتی می‌کرد، در بین دو نیمه با بانداژی حجیم و در حالی که تکه‌ای یخ به روی پایش قرار داشت، راهی رختکن شد.
هر چند هنــــــــــــــــــــــــــوز شدت آسیب‌دیدگی وینی مشخص نیست اما خود او مدعی شده مصدومیت جدید او به مانند مصدومیت قبلی‌اش از ناحیه همسترینگ است که او را یک ماه از میادین به دور نگه داشته بود. در صورت جدی بودن آسیب‌دیدگی وینیسیوس، او نه تنها جدال حساس برزیل و آرژانتین را از دست می‌دهد، بلکه به لیست بلند بالای مصدومان رئال مادرید نیز اضافه می‌شود.
وینیسیوس جونیور بعد از مصدومیت در بازی برزیل و کلمبیا گفت که تصور می‌کند مصدومیتش از همان ناحیه قبلی است که باعث مصدومیت یک ماهه‌اش در شروع فصل شده بود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی