صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

برد ایران برابر هنگ‌کنگ در 6 پرده

دلشوره‌های یک شب آسان

 سمیه مهدی‌پور
خبرنگار

مهم‌ترین نکته در پس برد ایران برابر هنگ‌کنگ آمادگی سردار آزمون و مهدی طارمی زوج اروپایی خط حمله تیم ملی بود. در این بازی آزمون دبل کرد و طارمی نیز گل زد تا تقریباً تمام برد تیم ملی به نام این دو نوشته شود. در تمامی حملات ایران روی دروازه هنگ‌کنگ ردپای این دو ستاره مشهود بود. در حقیقت به نظر می‌رسید که تیم ملی برای باز کردن دروازه حریف هیچ پلن دیگری به غیر از زوج سردار – طارمی نداشت. اتفاقی که البته نگران‌ کننده به نظر می‌رسد. اگرچه کیفیت این ستاره به اندازه‌ای است که تیم ملی به آنها وابسته شده و اتکا می‌کند اما این وابستگی خطرناک است. تصور اینکه اگر روزی سردار و طارمی نباشند، نگران کننده می‌نماید.

سردار آزمون ستاره اصلی ایران برابر هنگ‌کنگ بود که یک تنه دیوار دفاعی حریف را نابود کرد. در دقیقه 12 بازی، سپیدپوشان ایران حمله‌ای از جناح چپ تدارک دیدند که محبی در نزدیکی خط عرضی زمین صاحب توپ شد و با یک پاس کات‌بک توپ را به محوطه جریمه هنگ‌کنگ فرستاد. توپ در نزدیکی نقطه پنالتی به آزمون رسید و شماره 20 تیم ملی با یک ضربه تمیز و سرضرب توپ را وارد دروازه هنگ‌کنگ کرد. هنوز 3 دقیقه بیشتر از گل اول نگذشته بود که شاگردان قلعه‌نویی باز هم از جناح چپ به زمین حریف نفوذ کردند و درست مشابه گل نخست، آزمون یک پاس کات‌بک به داخل محوطه دریافت کرد و باز هم با یک ضربه سرضرب از پشت محوطه شش‌قدم دومین گل ایران را به ثمر رساند. بدین ترتیب سردار با به ثمر رساندن 2 گل در دقایق 12 و 15 بازی، در عرض تنها 3 دقیقه مقابل هنگ‌کنگ دبل کرد تا و ارزش‌های خودش را به نمایش بگذارد.
در دقیقه 79 بازی، آزمون با دریافت یک پاس عمقی زیبا از قلب دفاع هنگ‌کنگ عبور کرد و در موقعیت تک به تک با دروازه‌بان حریف قرار گرفت. در شرایطی که سردار می‌توانست کار را تمام کند و سومین گل خودش و تیم ملی را به ثمر برساند، تصمیم گرفت از خودگذشتگی کند و توپ را در اختیار رفیق دیرینه‌اش قرار دهد. آزمون که طارمی را در کنار خود می‌دید، با یک بغل پا توپ را به مهدی پاس داد و مهاجم پورتو هم توپ را وارد دروازه کرد، اما شادی طارمی به یک ثانیه هم نکشید که داور گل را آفساید اعلام کرد. سردار که پیش از این در این بازی 2 گل به ثمر رسانده بود، با این کار می‌خواست پای طارمی هم در این دیدار به گل باز شود که بعدا مشخص شد نیازی به این فداکاری نبوده زیرا طارمی هم در دقیقه 87 بالاخره زهر خود را ریخت تا گل نزده به رختکن نرود. هرچند تیم ملی در نهایت توانست با 4 گل هنک‌کنگ را شکست دهد، ولی اگر سردار در آن لحظه به طارمی پاس نداده بود، هم موفق شده بود در این بازی هت‌تریک کند و ضمناً با رسیدن به 50 گل ملی هم‌ردیف با کریم باقری در رده دوم بهترین گلزنان تیم ملی ایران قرار می‌گرفت. سردار یک بار هم در این بازی با پاس رضا اسدی در موقعیت تک به تک با گلر هنگ‌کنگ توپ را به تیر افقی زد تا آه از نهاد خودش و قلعه‌نویی برخیزد. تیر دروازه مانع هت‌تریک آزمون شد و او را در یکقدمی کریم باقری متوقف کرد. آزمون پیش از این با 47 گل، سومین گلزن برتر تاریخ تیم ملی ایران بود و حالا با این 2 گلی که به ثمر رساند، به رکورد 49 گل ملی رسید و تنها یک گل دیگر با کریم باقری 50 گله فاصله دارد تا در رده دوم برترین گلزنان قرار بگیرد.

گلزنی مهدی طارمی جلوی هنگ‌کنگ ارزش زیادی برای این بازیکن داشت. طارمی در این دیدار برای گلزنی بی‌تابی می‌کرد و روش‌های مختلفی را برای انجام این کار انجام داد. مهاجم بوشهری که حدود ۲۷۰ دقیقه موفق به گلزنی نشده بود، بالاخره این طلسم را از بین برد تا در روزی که زوج او در تیم ملی دبل کرده، نام طارمی هم در بین گلزنان بازی ثبت شود. پیش از بازی مقابل هنگ‌کنگ، فاصله آزمون و طارمی با یکدیگر 8 گل بود که با دبل آزمون و تک گل طارمی، این فاصله به 9 گل رسید. حالا باید دید طارمی همانند گذشته که پس از فیفادی (تورنمنت اردن) گلزنی‌هایش را در پورتو شروع کرد، این بار هم پس از بازگشت به پورتو می‌تواند مجدداً گلزنی‌هایش را آغاز کند یا نه.

رامین رضاییان یک بار دیگر تبحرش در زدن ضربات ایستگاهی را نشان داد. رامین که در سپاهان تا اینجای فصل بهترین بازیکن لیگ بوده و با پیراهن زرد تقریباً هر هفته گل زده، خیلی تلاش کرد تا این روند را برابر هنگ‌کنگ و با لباس تیم ملی ادامه دهد. او در طول 90 دقیقه مثل همیشه عالی بود و در طول بازی هم خیلی سعی کرد با پاس‌های مواج و ارسال‌های دیدنی‌اش برای بقیه بازیکنان موقعیت گل ایجاد کند اما این فرصت‌ها با بدشانسی تبدیل به گل نشد. در نهایت هم رامین خودش دست به کار شد و آخرین ضربه ایستگاهی بازی را تبدیل به گل کرد.
روی صحنه گل رضاییان و احسان حاجی‌صفی پشت توپ ایستادند و در حالی که به نظر می‌رسید حاجی‌صفی می‌خواهد ضربه را بزند، رامین پیش‌دستی کرد و توپ را با یک ضربه فنی و نرم وارد دروازه هنگ‌کنگ کرد تا نتیجه بازی‌ واقعی‌تر شود. او که در سال‌های اخیر چند گل از روی ضربات ایستگاهی به رقبا زده با گلی که به همین شکل به هنگ‌کنگ زد یک بار دیگر توانایی‌هایش را در زدن این ضربات نشان داد.

امیر قلعه‌نویی به بازی دادن به احسان حاجی‌صفی در دفاع چپ تیم ملی اعتقاد ویژه‌ای دارد. در شرایطی که در این چند وقت اخیر حضور احسان حاجی‌صفی در تیم ملی با انتقادات گسترده‌ای همراه بوده و بسیاری سن بالای او را دلیل مخالفت‌شان برای حضور در تیم ملی می‌دانند و البته معتقدند که امیر قلعه‌نویی باید به جای او از مهره‌های جوان‌تر در جناح چپ خط دفاعی تیم ملی استفاده کند اما با این حال قلعه‌نویی که سابقه همکاری با احسان حاجی‌صفی در سپاهان را هم دارد از اعتقاد ویژه خود به این بازیکن که هم‌اکنون در سوپرلیگ یونان و تیم آاک آتن توپ می‌زند، دست بر نداشته و از زمان حضورش روی نیمکت ایران برای دومین مقطع مختلف همچون کارلوس کی‌روش به حاجی‌صفی اعتماد زیادی دارد و علی‌رغم ترافیک بازیکنان برجسته در سمت چپ خط دفاع تیم ملی کماکان از باسابقه‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی بعد از جواد نکونام، به عنوان بازیکن فیکس استفاده می‌کند.
قلعه‌نویی با احتساب بازی با هنگ‌کنگ در 10 مسابقه روی نیمکت ایران نشسته و در همه این بازی‌ها از حاجی‌صفی استفاده کرده. بجز بازی با تیم‌های ملی آنگولا، قرقیزستان و قطر که به عنوان یار تعویضی او را به میدان فرستاد، در بقیه مسابقه‌ها از او به عنوان مهره فیکس استفاده کرده. کاپیتان تیم ملی در این 10 مسابقه‌ای که زیر نظر قلعه‌نویی برای ایران به میدان رفته 2 بار نقش گلساز را ایفا کرده. حاجی‌صفی برابر هنگ‌کنگ نیز مطابق انتظار در ترکیب اصلی حضور داشت و مثل همیشه نمایشی باثبات ارائه کرد تا جای خود را در ترکیب اصلی برای جام ملت‌ها از هم‌اکنون ثابت کرده باشد.

برد با فاصله گل مناسب برابر هنگ‌کنگ هم امیر قلعه‌نویی را خشنود نشان نمی‌داد. فرصت‌سوزی‌ها و گاهاً اشتباهات فردی بازیکنان باعث شد تا سرمربی تیم ملی حین بازی عصبانی شود و مشخص بود که او از نتیجه کسب شده آنچنان هم رضایت ندارد. از سوی دیگر اشتباهات بازیکنان ایران در خط دفاعی و آسان‌گیری برابر حملات اندک هنگ‌کنگ نگران‌کننده بوده و حتی عصبانیت قلعه‌نویی را به همراه داشت که چگونه مدافعانش اینگونه برابر مهاجمان هنگ‌کنگ موقعیت می‌دهند. یکی از لحظاتی که آقای سرمربی در پخش تلویزیونی هم شکار شد، لحظه‌ای است که تیم ملی با 3 گل از حریف خود پیش بود ولی قلعه‌نویی سر اشتباهی که شجاع خلیل‌زاده داشت، بلافاصله پس از گل سوم به جای خوشحالی سر این بازیکن داد و فریاد کرد تا مشخص شود وی چندان هم از نتیجه کسب شده و هم از اشتباهات خط دفاعی‌اش رضایت ندارد و به فکر گل‌های بیشتر بوده. نکته‌ای که در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی نیز به آن اشاره کرد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی