صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و نه - ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

صفر دقیقه بازی مقابل اسم استقلالی‌های تیم ملی!

‌‎یک- هیچ به نفع قلعه‌نویی!

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
بازی با هنگ‌کنگ در شرایطی با برتری 4 بر صفر ایران به پایان رسید که هیچ یک از بازیکنان استقلال در ترکیب تیم ملی قرار نگرفتند. ترکیب اولیه تیم ملی همان طور که قابل پیش‌بینی هم بود، بدون استقلالی‌ها کنار هم چیدمان شد.
در جریان تعویض‌ها نیز سرمربی تیم ملی به هیچ یک از بازیکنان استقلال میدان نداد و برخلاف بازی‌های تدارکاتی قبل که نگاهی ویژه‌تر به بازیکنان استقلال داشت، اما این بار حتی یک دقیقه هم به استقلالی‌ها میدان نداد.
تصمیم قلعه‌نویی را باید هم مثبت ارزیابی کرد و هم منفی. با توجه به اینکه استقلال قرار است بعد از پایان اردوی تیم ملی به اصفهان برود و مقابل تیم سرزنده ذوب آهن قرار بگیرد، هرچه دقایق حضور ملی‌پوشان استقلالی در تیم ملی کمتر باشد، با آمادگی بدنی مطلوب‌تری مقابل تیم ذوب آهن قرار خواهند گرفت و به نوعی بازیکنان استقلال کمتر خسته می‌شوند.
این جنبه مثب ماجرا است که شاید از لحاظ باشگاهی به سود استقلال باشد اما بازی ندادن به بازیکنانی که اکنون در اردوی تیم ملی به سر می‌برند به لحاظ شخصی برای این بازیکنان تصمیم مناسبی تلقی نمی‌شود و ممکن است از لحاظ روحی و روانی در آنها اثر‌گذار باشد.
شاید نیمکت‌نشین کردن استقلالی‌ها به نوعی یک کمک غیرمستقیم از سوی سرمربی تیم ملی برای باشگاه استقلال تلقی شود و خواسته یا ناخواسته به استقلال فایده برساند اما علاوه بر آنکه وزن استقلالی تیم ملی را کاهش خواهد داد، منجر به دور شدن بازیکنان آبی از پازل فکری سرمربی تیم ملی خواهد شد که از لحاظ اعتباری برای استقلال خبر خوشایندی نیست.
***
بازی با هنگ‌کنگ با توجه به سوابق این تیم در قاره آسیا آن قدر سخت و دشوار نبود که امیر قلعه‌نویی نتواند از سید‌حسین حسینی به جای علیرضا بیرانوند استفاده کند. بخصوص اینکه بیرانوند در بازی اخیر پرسپولیس عملکرد بسیار ضعیفی داشت و گلی که دریافت کرد روی اشتباه فردی‌اش بود. بازی آسان مقابل هنگ‌کنگ در واقع فرصتی بود تا به حسینی نیز بازی برسد اما ظاهراً امیر قلعه‌نویی چندان ریسک‌پذیر نیست و بنای بازی دادن به بازیکنان اصلی را در پیش گرفته تا آماری که از روز نخست بازگشت به تیم ملی رقم زده، خدشه‌دار نشود تا او بتواند به بردهای خود ادامه دهد. روزبه چشمی نیز دیگر بازیکنی بود که از سوی سرمربی تیم ملی به بازی گرفته نشد. این تصمیم درحالی اتخاذ شد که چشمی هم قابلیت بازی در پست دفاع میانی را دارد و هم خط هافبک و عجیب اینکه با توجه به نقص‌هایی که در هر دو پست به چشم آمد، بازهم سرمربی تیم ملی اقدامی در راستای بازی دادن به این بازیکن انجام نداد و چشمی به میدان نرفت. از همه عجیب‌تر نیمکت‌نشین کردن مهرداد محمدی بود که در بازی با قطر نمایش مطلوبی داشت و گل هم زد اما در این میدان سرمربی تیم ملی به این چهره ویژه استقلالی نیز اعتماد نکرد تا استقلالی‌ها تیم ملی حتی یک دقیقه هم برای تیم ملی بازی نکنند.
***
اما درعین حال احتمال استفاده از استقلالی‌ها در بازی با ازبکستان نیز وجود دارد که اگر سرمربی تیم ملی بخواهد در آن بازی که نزدیک به بازی باشگاه استقلال مقابل ذوب آهن است، به چهره‌های آبی تیم ملی میدان دهد، قدری نگران‌کننده خواهد شد و احتمالاً استقلالی‌ها با خستگی مقابل ذوب آهن قرار خواهند گرفت. البته اینکه قلعه‌نویی در آن بازی به سید‌حسین حسینی میدان دهد بعید است اما احتمال اینکه چشمی در قلب دفاع قرار بگیرد کم نیست. خلیل‌زاده در بازی با هنگ‌کنگ متزلزل ظاهراً شد و با اینکه سرمربی تیم ملی به این بازیکن علاقه دارد، احتمال حضور چشمی در ترکیب تیم ملی بسیار زیاد است. مهرداد محمدی هم شاید بتواند جانشینی برای علیرضا جهانبخش باشد که اگر حضور همین دو بازیکن را در بازی با ازبک‌ها در ذهن متصور شویم به این باور می‌رسیم که بازی کردن استقلالی‌ها در آستانه بازی با ذوب آهن نیز تا حد زیادی برای نکونام دغدغه آفرین خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی