صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

از قهرمان شگفت‌انگیز تا یک تیم کاملاً معمولی

قربانی اشتباهات دلورنتیس

هواداران ناپولی قبل از شروع بازی با امپولی هوکردن را آغاز کردند وقتی فهمیدند خویچا کواراتسخلیا و پیوتر زیلینسکی در ترکیب اصلی نیستند. بین دو نیمه آئورلیو دلورنتیس که از نمایش تیم به شدت ناراحت بود، به رختکن رفت-نه برای اولین بار در این فصل- و با رودی گارسیا و بازیکنان صحبت کرد. دو نفر از عوامل مؤثر قهرمانی فصل قبل به بازی رفتند و اولی می‌توانست در دقیقه 89 نخستین گل بازی را بزند اما نشد و در عوض میهمان در منطقه سقوط، به گل رسید. این سومین باخت خانگی فصل ناپولی بود که باعث شد 10 امتیاز از اینترمیلان صدرنشین عقب بیفتند و چاره‌ای جز اخراج مربی فرانسوی باقی نماند. اما چرا اوضاع برای تیمی که فصل قبل اروپا را شگفت‌زده کرده بود، اینقدر زود عوض شد.
 
یک دوران جدید
بعد از تساوی ناپولی با اودینزه که قهرمانی این تیم را قطعی کرد، دلورنتیس به استیج ورزشگاه مارادونا رفت و در برابر 50 هزار هواداری که سر از پا نمی‌شناختند، گفت دوران جدیدی با لوچانو اسپالتی آغاز شده و این پروژه ادامه دارد، روز بعد بند تمدید خودکار قرارداد او برای یک فصل را فعال کرد. اسپالتی اما می‌خواست در نقل و انتقالات باشگاه اظهار نظر کند قبل از اینکه قراردادش را تمدید کنند چون کریستیانو جونتولی، مدیر ورزشی باشگاه که تیم قهرمان را ساخته بود، در راه یوونتوس بود. اسپالتی گفت خسته است و نمی‌خواهد رابطه خوبش با دلورنتیس به هم بخورد.
 
اختلاف نظر با اسپالتی
هواداران ناپولی خیلی ناراحت شدند اما دلورنتیس گفت نمی‌خواسته سر راه اسپالتی قرار بگیرد و با او مخالفت کند. هر دو طرف خواستند اختلاف نظرشان را بپوشانند اما مشخص بود رابطه بخوبی قبل نیست و دیگر نمی‌توانند با هم کار کنند. کمتر از یک ماه بعد از استعفا از ناپولی، اسپالتی به صحبت‌های دلورنتیس که از قول او گفته بود می‌خواهد یک سال استراحت کند، پاسخ داد: «من فقط گفتم می‌خواهم مدتی استراحت کنم و به بعضی از کارها برسم.» کمتر از دو ماه بعد او دوباره کار را شروع کرد، وقتی روبرتو مانچینی از تیم ملی ایتالیا جدا شد، اسپالتی را به‌عنوان مربی آتزوری انتخاب کردند.
 
حق هواداران
خبر انتصاب رودی گارسیا هواداران را سر شوق نیاورد. نام آنتونیو کونته، روبرتو دی زربی، یولیان ناگلسمان و لوییس انریکه برای مربیگری ناپولی مطرح شده بود که به‌عنوان قهرمان مقتدر ایتالیا به مربی بزرگتری نسبت به گارسیا فکر می‌کرد. او از سال 2011 و در لیل به هیچ عنوان قهرمانی به دست نیاورده بود. اینکه گارسیا مثل اسپالتی از سیستم 3-3-4 استفاده می‌کرد، در تصمیم دلورنتیس نقش داشت چون فکر می‌کرد اختلال تاکتیکی زیادی برای بازیکنان پیش نمی‌آید. اما کسی که در دوران سه‌ساله کارش در رم دو نایب قهرمانی ایتالیا را به دست آورده بود، بعد از آنکه نتوانست با النصر و کریستیانو رونالدو، قهرمان عربستان سعودی شود، اخراج شده بود و هواداران حق داشتند.
 
مشکلات قابل پیش‌بینی
مشکلات گارسیا قابل پیش‌بینی بود. عوامل زیادی هم نقش داشت، فروختن کیم مین جائه به بایرن مونیخ دفاع ناپولی را به هم ریخت و مصدومیت ویکتور اوسیمن خط حمله را. حتی قبل از مصدومیت، مهاجم نیجریه‌ای که قراردادش را تمدید نکرده، نسبت به برخی تصمیمات گارسیا واکنش منفی داشت. آقای گل فصل قبل به تعویض شدن در تساوی بدون گل با بولونیا در شهریور با عصبانیت واکنش نشان داد. کواراتسخلیا و ماتئو پولیتانو هم ماجراهای مشابهی داشتند.
 
خرابی ماشین پیروزی
بنابراین گارسیا باید خودش را ثابت می‌کرد و نتوانست. بازی‌های تیم آنقدر ضعیف بود که حتی در پیروزی از او حمایت نمی‌شد. ناپولی هنوز هم باید به مرحله حذفی لیگ قهرمانان صعود کند اما تساوی با اونیون برلین که 12 بازی قبلی‌اش را باخته بود، ضربه‌ای به تلاش گارسیا برای بقا بود. بعد هم ماجرای باخت به امپولی. ماشین پیروزی فصل قبل با آنکه بیشتر بازیکنانش را حفظ کرده بود، اما شباهتی به تیم اسپالتی نداشت و از نظر جسمی و روحی افت شدیدی کرده بود.
 
تصمیمات اشتباه
گارسیا قطعاً در این سقوط آشکار مقصر است اما تقصیر بیشتر متوجه کسی است که او را آورد. این انتصاب اشتباه بزرگی بود اما اشتباه بزرگتر را قبل‌تر مرتکب شده بودند. اسپالتی شاید مربی پرتوقعی باشد و کارکردن با او سخت، اما دلورنتیس نباید اجازه می‌داد رابطه‌شان به هم بخورد و او مجبور به جدایی از تیمی شود که واقعاً عاشقش بود. حالا هم به سراغ ماتزاری رفته و این یک گام به عقب بلند برای ناپولی و دلورنتیس محسوب می‌شود که هیچ کاری برای جلب اعتماد هواداران انجام نداده است. او قول یک موفقیت مستمر با اسپالتی را داد اما با تصمیمات اشتباه آینده مبهمی را فراروی تیم قرار داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی