صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

استارت تیم ملی در مسیر جام جهانی 2026

آخرین فرصت برای OK بلیت قطر

محسن ذاکری
خبرنگار

تیم ملی در مرحله دوم انتخابی جام جهانی و در گروه E با تیم‌های هنگ‌کنگ، ازبکستان و ترکمنستان همگروه است و امروز در اولین گام، از هنگ‌کنگ میزبانی می‌کند. روی کاغذ، تیم ملی کار سختی برای شکست دادن حریفش نخواهد داشت و قلعه‌نویی و شاگردانش قصد دارند مرحله مقدماتی را با قدرت استارت بزنند. امیر قلعه‌نویی که بعد از جام جهانی 2022 جای کارلوس کی‌روش را روی نیمکت تیم ملی گرفت، حالا بعد از 9 بازی دوستانه، اولین بازی رسمی‌اش را تجربه خواهد کرد. امیر قلعه‌نویی در 9 بازی قبلی تیم ملی آمار قابل توجهی را ثبت کرده و 8 برد و یک مساوی در کارنامه تیم او دیده می‌شود. البته که منتقدان سرمربی تیم ملی عقیده دارند هنوز تیم ملی با حریف قدرتمندی بازی نکرده که عیار واقعی‌اش، مشخص شود.
بعد از تساوی برابر روسیه، تیم ملی هر 8 بازی دیگرش را با برد پشت سر گذاشته و امیر و شاگردانش امیدوارند که بعد از بازی با هنگ‌کنگ، نهمین برد متوالی‌شان را کسب کنند. تیم ملی در آخرین بازی خود ۴ بر صفر قطر را شکست داد؛ هنگ‌کنگ هم در پلی‌آف صعود به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا، بوتان را در مجموع دو بازی رفت و برگشت شکست داد. بازی‌های مرحله نخست انتخابی جام جهانی بی‌تردید برای تیم ملی و امیر قلعه‌نویی حکم آزمون و خطا را خواهد داشت تا در فاصله کمتر از 2 ماه مانده به جام ملت‌ها آخرین جمع‌بندی‌هایش را درباره مسافران تیم ملی در قطر و البته ترکیب اصلی تیمش به دست بیاورد.


مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی در آخرین بازی تیم ملی باعث شد که این مدافع برای چند ماه دور از میادین باشد و به همین دلیل امیر قلعه‌نویی برای اردوی جدید، در کنار شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان از سیدمجید حسینی و امین حزباوی هم دعوت کرده است. مجید حسینی که در اردوی قبلی به دلیل مصدومیت غایب بود، در هفته‌های اخیر حضور ثابت و موفقی در ترکیب تیمش داشته است و حالا نامش در لیست تیم ملی قرار گرفته است. حسینی تجربه حضور در دو جام جهانی 2018 روسیه و 2022 قطر را دارد و مدافع باتجربه‌ای محسوب می‌شود. دیگر گزینه محمد‌امین حزباوی لژیونر جوان فوتبال ایران است که همانند لیست قبلی، در لیست جدید هم حضور دارد. روی کاغذ، حسینی شانس بیشتری برای حضور در جام ملت‌ها، در قیاس با حزباوی دارد اما این خبر غیررسمی به گوش رسیده که قلعه‌نویی اعتقاد ویژه‌ای به مدافع السد دارد و باید دید نهایتاً کدام‌یک از این 2 نفر، مسافر قطر خواهند شد.

کریم انصاری‌فرد برای دومین اردوی متوالی، در بین دعوت ‌شدگان به تیم ملی قرار دارد. بازیکنی که در لیست قبلی حضورش به عنوان شگفتی نام برده شد حالا برای دومین بار مورد توجه امیر قلعه‌نویی قرار گرفت تا این تصور به وجود بیاید که این بازیکن باتجربه شاید شانس تجربه آخرین تورنمنت فوتبالی‌اش را در جام ملت‌های آسیا داشته باشد. در 3 فیفادی قبلی، قلعه‌نویی انصاری‌فرد را به تیم ملی دعوت نکرد. ایران در فیفادی اول با روسیه و کنیا، در فیفادی دوم با افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان و در فیفادی سوم با بلغارستان و آنگولا بازی کرد که انصاری‌فرد در این بازی‌‌ها غایب بود. غیبت نسبتاً طولانی او باعث شد این تصور به وجود بیاید که سرمربی تیم ملی نظر مساعدی روی کریم ندارد و به احتمال زیاد انصاری‌فرد باید با پیراهن تیم ملی خداحافظی کند. اما در حالی که دیگر کسی منتظر نبود، کریم برای تورنمنت چهارجانبه اردن در فهرست تیم ملی قرار گرفت. به نظر می‌رسد قلعه‌نویی می‌خواهد از کاراکتر کریم برای حفظ نظم و البته مدیریت تیم استفاده کند. همین مسأله شانس حضور او در آسیا را بیشتر می‌کند حتی اگر فرصت چندانی برای بازی به او نرسد. البته همین میزان حضور هم برای مهاجمی که روزهای آخر فوتبال ملی‌اش را می‌گذراند بد نخواهد بود. درباره کریم بد نیست به این نکته اشاره کنیم که او در 11 بازی آخر تیمش، فقط یک گل زده و البته سه کارت زرد گرفته است.

یکی از بازیکنانی که مجدداً به تیم ملی دعوت شده امید ابراهیمی هافبک ۳۶ ساله الشمال قطر است. ابراهیمی که باتوجه به مصدومیت نتوانست همراه با کارلوس کی‌روش راهی جام جهانی قطر شود، پس از بازگشت مجدد به فوتبال این بار در آستانه جام ملت‌های آسیا مورد توجه امیر قلعه‌نویی قرار گرفته و به تیم ملی دعوت شده. انتخابی که می‌تواند موجب انتقاد از قلعه‌نویی باتوجه به سن و سال ابراهیمی شود ولی قلعه‌نویی با شناخت از این هافبک مازنی و تجربه کار با وی در تیم‌های باشگاهی، نام ابراهیمی را در لیست نفرات منتخبش قرار داده. انتقاد از قلعه‌نویی می‌تواند به این دلیل باشد که ابراهیمی 36 ساله باتوجه به مصدومیت سنگینی که پشت سر گذاشته، شاید انتخاب چندان آینده‌داری برای تیم ملی نباشد. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که پویا اسبقی مربی ایرانی الشمال قطر در صحبت‌هایی گفته بود که ابراهیمی همانند یک جوان ۲۰ ساله انگیزه دارد و تمرین می‌کند. باید دید قلعه‌نویی که از 5 بازیکن زیر ۲۳ سال هم به اردوی تیم ملی دعوت کرده، چه استدلالی برای دعوت مجدد از امید ابراهیمی در این سن و سال خواهد داشت و آیا ابراهیمی از این آزمون سربلند بیرون می‌آید و در نهایت مسافر قطر خواهد شد یا نه.

وقتی لیست تیم ملی برای فیفادی اخیر منتشر شد، برخی بابت حضور دوباره احسان حاجی‌صفی، از امیر قلعه‌نویی انتقاد ‌کردند و معتقدند این سرمربی باید برای آینده تیم ملی هم که شده دست از دعوت بازیکنان پا به سن گذاشته بکشد. البته این موضوع در گفت‌و‌گوی مهدی طارمی با اصحاب رسانه هم مطرح شد که ستاره ایرانی با مثال زدن په‌په‌ هم‌تیمی خود در پورتو که در ۴۰ سالگی برای تیم ملی پرتغال هم بازی می‌کند، به توجیه دعوت از بازیکنان قدیمی قوتبال ایران به اردوی ملی پرداخت. امیر قلعه‌نویی بابت دعوت حاجی‌صفی، توضیح داد و گفت: وقتی حاجی‌صفی در جام اروپا مقابل مارسی بازی می‌کند، این نشان می‌دهد که باید از این تجارب گرانبها استفاده کنید. فوتبال ایران برای اینها هزینه کرده و باید تا وقتی که توانایی دارند از ایشان استفاده کنیم. از نظرات منتقدان هم ممنونم و برای من قابل احترام هستند ولی ما کارهای خوبی کرده‌ایم. در هر حال این تصمیم سرمربی تیم ملی است و البته اگر امید ابراهیمی و کریم انصاری‌فرد را که در اردوهای اخیر به تیم ملی اضافه شده‌اند کنار بگذاریم، مدافع چپ تیم آ‌اک آتن مرد همیشگی اردوهای اخیر یوزها در زمان سرمربیان مختلف تیم ملی از کارلوس کی‌روش و دراگان اسکوچیچ تا امیر قلعه‌نویی بوده و به نظر می‌رسد با اعتقادی که امیر به وی دارد، در جمع مسافران قطر نیز حضور خواهد داشت.


از نکات جالب اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی، حضور سعید سحرخیزان مهاجم تیم فوتبال گل‌گهر است. سعید سحرخیزان، مهاجم 20 ساله‌ای است که در نقل و انتقالات تابستانی از هوادار به گل‌گهر پیوست تا برای تیم اوزونیدیس به میدان برود. سحرخیزان جمعاً 7 بار با پیراهن هوادار به میدان رفت و توانست 3 بار برای این تیم گلزنی کند. او در فصل جدید هم 6 بار برای گل‌گهر بازی کرده و توانسته 3 گل نیز با پیراهن تیم سیرجانی به ثمر برساند. آخرین عملکرد خوب این بازیکن 2 هفته پیش مقابل هوادار رقم خورد که مقابل تیم سابقش به میدان رفت و در آن بازی دبل کرد. امیر قلعه‌نویی که نگاه خاصی به بازیکنان لیگ ایران برای دعوت به تیم ملی دارد، این بار از سحرخیزان دعوت کرده تا به اردوی آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در بازی‌های مقدماتی جام جهانی بپیوندد. این مهاجم اردبیلی سابقه حضور در تیم ملی جوانان را هم دارد و باید دید عملکرد وی در نخستین حضورش در اردوی تیم ملی به چه صورت خواهد بود، هر چند با وجود مدعیان جدی و بزرگ در خط حمله تیم ملی بعید است به او بازی برسد. تصور اینکه سحرخیزان مسافر قطر باشد، دور از ذهن است اما دعوت از او را باید
             به فال نیک گرفت.


 

جستجو
آرشیو تاریخی