اراده جدی وزارت ورزش برای حل معضل سرپرستی فدراسیون‌ها

آرش عبدی
روزنامه نگار

موضــــــــــوع سرپــــــــرســــــــتی فــــــــدراسیــــــــون‌ها یکــــــــی از جدی‌ترین مسائل ورزش کشور است. سال‌هاست که رویه انتصاب سرپرست با انتقاداتی همراه بوده است؛ اما هیچ گاه عزم جدی برای حل آن وجود نداشته است. هر چند کیومرث هاشمی نشان داده که نگاه ویژه‌ای برای حل این موضوع دارد. زمانــــــــی که دوره 4 ساله ریاست فدراسیون‌ها به پایان می‌رسد وزارت ورزش و جوانان اقدام به انتصاب یک نفر به عنوان سرپرست می‌کند تا کارهای فدراسیون تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی روی زمین نماند.
هر چند برخی از  سرپرستان فدراسیون‌‌ها بیشتر از اینکه تمرکز خود را روی برگزاری انتخابات بگذارند به دنبال عزل و نصب‌های فله‌ای در فدراسیون‌ها هستند و گاهی اوقات نیم‌نگاهی هم به کاندیداتوری خودشان دارند.
در دوره ســـــرپــــــــرســــــــتی، فدراسیــــــــون‌ها در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌برند و نمی‌توان انتظار داشت این فدراسیون‌ها به دنبال اجرا کردن برنامه‌های بلندمدت خود باشند. نکته‌ای که روز گذشته وزیر ورزش و جوانان هم به آن اشاره کرد مصداق همین موضوع است. او گفت: «برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری هرچه زودتر مجامع انتخاباتـی فدراسیون‌های ورزشی که با سرپرست اداره می‌شوند، مطابق با قانون انجام شده تا همه علاقه‌مندان به ورزش بتوانند در مجامع انتخاباتی حضور پیدا کنند و فدراسیون‌ها هرچه سریع‌تر از وضعیت سرپرستی خارج شوند.»
قطعاً قسمتی از عملکرد ضعیف بخشی از رشته‌های ورزشی در بازی‌‌های آسیایی هانگژو، فعالیت تعدادی از فدراسیون‌ها به صورت سرپرستی بوده است. به نظر می‌رسد این موضوع هم با یک تدبیر مناسب از سوی وزارت ورزش و جوانان قابل حل باشد.
اینکه رئیس فدراسیونی تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی به عنوان سرپرست فعالیت کند قطعاً نمی‌تواند هیچ بازخورد منفی داشته باشد. اینکه عنوان شود آنها در صورت سرپرستی می‌توانند در چینش مجمع نقش داشته باشند هم چندان منطقی نیست چرا که از یک طرف وزارت ورزش مسئول برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها است و قطعا اجازه این کار را نخواهد داد. از طرف دیگر هم سرپرستانی که خودشان کاندیدای ریاست فدراسیون می‌شوند و نهایتاً یک هفته پیش از انتخابــــــــات از سمت‌شــــــــان استعفا می‌کنند هم شرایطی همچون رؤسای فدراسیون‌ها خواهند داشت.
در نهایت اینکه اگر بتوان معضل سرپرستی فدراسیون‌ها را حـــــل کرد ورزش قهرمانی می‌تواند نفس راحتی بکشد و این موضوع در درازمدت فواید مثبت خود را نشان خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی