صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

جریمه 10 درصدی برای اولین باخت فصل

این تصمیم عجیب پرسپولیس را بهم می‌ریزد؟

محمد قراگزلو
روزنامه نگار

چنانچه یک امتیاز کسر شده را حساب کنیم پرسپولیس از 9 بازی 18 امتیاز گرفته. این یعنی دو امتیاز از هر مسابقه که برای مدعی بودن در لیگ برتر کافی است. البته که اختلاف 5 امتیازی با استقلال در صدر نکته‌ای منفی است و شرایط را برای بازگشت به کورس سخت می‌کند، ضمن اینکه دو تساوی در انزلی و تهران مقابل ملوان و صنعت نفت و بعد شکست مقابل سپاهان حاکی از این است که تیم پرسپولیس به لحاظ فنی دچار مشکلاتی است که نیاز به بازنگری دارد اما جریمه سنگین باشگاه بعد از تنها اولین باخت فصل تصمیم عجیبی است که می‌تواند تبعات بدی برای مدافع عنوان قهرمانی لیگ در ادامه راه خود داشته باشد.
پرسپولیس به سپاهان باخت چرا که هم روی نیمکت دست یحیی خالی‌تر از حریف بود و توان مقابله یا بازگشت به بازی بعد از گل خورده را نداشت، هم اینکه این تیم در دوره افت به سر می‌برد و باید با تدابیر همین کادر از جا برخیزد و به مبارزه ادامه دهد.
باخت به سپاهان اتفاق عجیبی نبود که با چنین تصمیم چکشی و سختی از سوی باشگاه مواجه شود. حریف به لحاظ روانی شرایط برتری داشت، در خانه بازی می‌کرد و روی نیمکت و درون زمین از ابزار کافی برای برد در این مسابقه سود می‌برد. شاید اگر پرسپولیس در چنین شرایطی حتی با وجود افت و نیمکت خالی به یک تیم متوسط و کوچک می‌باخت و کیفیتی همسنگ نامش ارائه نمی‌کرد، جریمه جای توجیه داشت اما اینکه با اولین باخت آن هم مقابل سپاهانی که تا دندان مسلح شده این جریمه در نظر گرفته می‌شود باشگاه با تأکید بر اینکه هیأت مدیره به این نتیجه رسیده، تصمیمی غیرعقلانی گرفته که می‌تواند تیم را بهم بریزد.
حالا بازیکنان و مربیان پرسپولیس می‌توانند به باشگاه معترض شوند که مگر شما در مواقع برد و پیروزی به موقع پاداش می‌دهید که در زمان شکست بلافاصله جریمه می‌کنید؟ یادمان نرود در این فصل پاداش بردهای پرسپولیس با توجیه اینکه غیر قانونی است قطع شده، در حالی که باشگاه‌های دیگر برای بردهای خود پاداش نجومی می‌هند؛ نمونه‌اش همین سپاهان که بعد از برد مقابل پرسپولیس پاداش هنگفتی به بازیکنان خود داد.
پرسپولیس در قطر، الدحیل پرستاره را برد و بازیکنان پاداش نگرفتند، همانطور که برای بردم مقابل گل‌گهر، پیکان و استقلال تاجیکستان پاداشی نصیب‌شان نشد. آنها اوایل خردادماه قهرمان جام حذفی و لیگ برتر شدند اما تازه دو هفته پیش و بعد از 5 ماه نیمی از پاداش قهرمانی‌های‌شان را تحت عنوان آپشن دریافت کردند. هرچند این آپشن‌ها اعداد قابل توجهی است و نیمی از مجموع آپشن‌ها چیزی حدود 34 میلیارد تومان می‌شود اما اگر باشگاه دیگری سه جام در یک فصل می‌آورد و با در نظر گرفتن رقابت فصل قبل همه قهرمانی‌ها را مال خود می‌کرد انصافاً چه پاداش‌هایی برای مربیان و بازیکنانش در نظر می‌گرفت؟
با در نظر گرفتن این واقعیت‌ها تصمیم هیأت مدیره پرسپولیس قطعاً تصمیمی غیرعقلانی و غیرمنطقی بود چرا که با اولین باخت آن هم مقابل یکی از بهترین تیم‌های فصل و مدعی قهرمانی، جریمه به این سنگینی توجیه ندارد ضمن اینکه تازه به یک سوم ابتدایی فصل رسیده‌ایم و پرسپولیس فرصت زیادی برای جبران دارد.
از آن سو جالب است که باشگاه اعلام کرده چنانچه تیم از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کند این جریمه بخشیده می‌شود اما با اعمال جریمه آن هم در آستانه دو بازی تعیین کننده مقابل النصر و الدحیل، باشگاه عملاً خودش صعود را سخت‌تر کرده چرا که پیش از این دو بازی ذهن و روان بازیکنان و مربیان را بهم ریخته است.
هر از چند گاهی تصمیات چکشی و قاطع برای اعمال مدیریت در تیم‌های بزرگ جواب می‌دهد و لازم است اما در این برهه زمانی و با در نظر گرفتن دستاوردهای این بازیکنان و کادر فنی و شرایطی که فعلاً در آن قرار دارند این تصمیم غیر مدبرانه بود و آرامش را از تیم گرفته و حواشی را بیشتر می‌کند.

موافقت شفاهی
هیأت مدیره با جریمه؟
از عصر دوشنبه که خبر قطعی شدن جریمه برای اعضای تیم آمد بحث اینکه بالاخره اعضای هیأت مدیره موافق بوده‌اند یا فقط یکی دو عضو با این تصمیم موافقت کرده‌اند داغ شد. ابتدا در این باره شنیده شد که دوشنبه شب رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به صورت تلفنی با چند عضو هیأت مدیره گفت‌ و گوهایی انجام داد تا نظر موافق آنها را برای این جریمه جلب کند که به نظر می‌رسد فقط 2 الی 3 نفر از اعضای هیأت مدیره با این موضوع به صورت ضمنی و تلفنی موافقت کردند. جالب‌تر اینجا است که جلسه هیأت مدیره در این باره برگزار نشده و به نظر می‌رسد بدون مصوبه هیأت مدیره و تنها با چند تماس تلفنی این جریمه برای سرخ‌پوشان لحاظ شده است. منابع دیگر اما خبر دادند تمام اعضای هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس به صورت شفاهی با این جریمه مالی موافقت کرده‌اند و چون به شکل کتبی صورتجلسه نشده، پس از واکنش یحیی گل‌محمدی و اعتراض گروهی از هواداران تصمیم گرفته‌اند موافقت خود را زیر سؤال ببرند.
در رابطه با کلیت این ماجرا و درست بودن یا نادرستی تصمیم باشگاه پرسپولیس برخی معتقدند همان طور که پاداش نقش زیادی در پیروزی‌ها دارد و بازیکنان و مربیان بابت پیروزی و کسب موفقیت پیگیر دریافت پاداش هستند، باید جرایم مالی بابت نتایج ناموفق خود را هم بپذیرند. این در حالی است که گروه دیگری تأکید دارند با توجه به اختلاف رقم قرارداد بازیکنان پرسپولیس با سایر تیم‌ها، نباید باشگاه، یحیی و شاگردانش را جریمه کند اما هرچه هست این موضوع حاشیه جدیدی به حواشی سرخ‌ها افزوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی