صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۲۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هفت - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

زود است شکوری به استقلال بیاید

طباطبایی: 10 سال یک بار تیمی مثل برزیل را می‌بریم

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار
این روزها لیگ تعطیل است و از تنش‌های فوتبالی داخل کشور خبری نیست و تیم‌ها در سکوت خبری فعلاً به کار خود ادامه می‌دهند، فقط به دلیل اینکه استقلال صدرنشین است و فاصله پنج امتیازی با تیم پرسپولیس دارد. تیم رقیب تمام تلاش خود را می‌کند تا مدارکی به کمیته انضباطی ارائه دهد که استقلال در سقف بودجه تخلف کرده و باید امتیازش کم شود. اما فارغ از این هیاهو، نکونام سعی می‌کند تیمش را برای بازی با ذوب آماده کند و به این تنش‌ها توجه ندارد. طرف دیگر این فوتبال که روزهای پراسترسی را پشت سر می‌گذارد، فوتبال ملی است. خصوصاً در سطح نوجوانان که در رقابت‌های جام جهانی در بازی نخست خود شگفتی ساخت و با شکست تیم برزیل تمام توجه علاقه‌مندان را به سمت خود کشاند اما در دومین دیدار خود و در حالی که می‌توانست بازی را با نتیجه تساوی به پایان ببرد در دقیقه 89 گل دوم را دریافت کرد تا در کمال ناباوری بازی را به انگلیس واگذار کند و شکست خورده زمین مسابقه را ترک کند. تمام این اتفاقات بهانه‌ای شد تا با هادی طباطبایی، سنگربان سابق تیم ملی تماس بگیریم تا هم نظرش را در مورد تیم نوجوانان جویا شویم و هم در خصوص شرایط استقلال با او صحبت کنیم.
  تیم نوجوانان در دقایق پایانی بازی را به انگلیس واگذار کرد، به نظرتان چرا این اتفاق افتاد؟
بازیکنان تیم ملی تلاش خود را انجام دادند اما فوتبال ما ظرفیتش همین است. باید قبول کنیم که فوتبال ما با فوتبال تیم‌هایی مثل انگلیس تفاوت دارد و نمی‌توانیم با یک تک بازی قدرت واقعی تیم خود را بشناسیم. اینطور نیست که با یک برد دست روی دست بگذاریم و برنامه‌ریزی نداشته باشیم. هر10 سال یکدفعه چنین اتفاقاتی مثل نتیجه بازی ایران و برزیل می‌افتد و بعد به دلیل نداشتن برنامه‌ریزی دوباره اتفاق خاصی نمی‌افتد. اما باید بدانیم این نتایج نشان‌دهنده این است که ما پتانسیل خوبی در فوتبالمان برای رشد داریم و در کنار توجه به استعداد و پتانسیلی که داریم برای تکرار چنین موفقیت‌هایی باید برنامه درست و مدونی داشته باشیم.
 نکته‌ای که بعد از پیروزی تیم نوجوانان مقابل برزیل به ذهن خطور می‌کند این است که این ظرفیت‌ها را به حال خود رها می‌کنیم...
این معضلی که شما الان از آن صحبت کردید برمی‌گردد به ساختار مدیریتی. اگر ما ساختار مدیریتی درستی داشته باشیم قطعاً بعد از هر موفقیتی اینچنینی استعدادها را به حال خود رها نمی‌کنیم.
 در مورد تیم ملی بزرگسال گفته می‌شد که نسل طلایی هستند بعد از کنار رفتن آنها، نگرانی این است که این نسل تکرار نشود.
من اصلاً قبول ندارم که این نسل فقط نسل طلایی فوتبال ما بوده‌اند بلکه ما در هر دوره نسل طلایی داشته‌ایم و این نسل‌ها تکرار هم می‌شود فقط بلد نیستند که چگونه از این استعدادها استفاده کنند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم این نسل به سن بزرگسال می‌رسد و باید در تیم ملی ما بازی کنند پس اگر درست توجه شود نسل طلایی در فوتبال ما دائماً در حال تکرار است فقط باید نحوه استفاده از آنها را بلد باشیم تا به مرور محو نشوند.
 در این دوره مسابقات و بازی‌های قبلی، آرشا شکوری نشان داد استعداد خوبی دارد، با توجه به اینکه شما گلر طراز اول ایران بودید، این بازیکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟
آرشا بازیکن خوبی است و نشان داده با این سن و سال کم احساس مسئولیت خوبی دارد اما موفقیتش در آینده بستگی به خودش دارد و ربطی به قابلیت‌های فعلی‌اش ندارد.
 چطور؟
 هر بازیکن در کنار قابلیت فنی باید بداند چطور زندگی کند، تغذیه‌اش چطور باشد. اگر به این مسائل توجه درستی نداشته باشد محو می‌شود. حالا آرشا هم باید قدر خودش را بداند تا زود محو نشود. ما در تمام دوران بازیکنان بزرگی داشتیم که قدر خودشان را ندانستند و به مرور دیگر نامی از آنها نشنیدیم. الان زود است که خیلی در خصوص شکوری نظر جدی دهیم.
 پدر آرشا به این نکته اشاره داشت که قرار بود به استقلال بیاید اما افرادی نگذاشتند تا به استقلال بیاید، نظر شما در این خصوص چیست؟
به نظرم این مسأله زود است اتفاق بیفتد و زمانبر است. بهتر است زمان خودش اتفاق بیفتد.
 تیم ملی بزرگسالان ما اردو زده و دو بازی در پیش دارد، اما این روزها منتقدان به سن بالای این تیم انتقاد می‌کنند. نظر شما در این خصوص چیست؟
باید نگاه کنیم استراتژی مربی چیست. این است که می‌خواهد نتیجه بگیرد یا آینده‌نگری هم دارد که در حقیقت باید تلفیقی از این دو تا باشد.
 بعضی‌ها می‌گویند فوتبال ما نتیجه‌گرا است و به آقای قلعه‌نویی حق می‌دهند که صرفاً به نتیجه فکر کند.
اما به نظر من این درست نیست. همیشه که نمی‌توانند این بازیکنان برای تیم ملی بازی کنند و باید تعدادی جوان در کنار آنها قرار بگیرند تا بتوانند تجربه کسب کنند. من یک سؤال دارم اگر به مرور جوان‌ها به تیم تزریق شوند بهتر است یا اینکه کلاً یکدفعه تیم ملی تمام بازیکنانش جوان شوند؟! قطعاً به مرور جوان‌ها تزریق تیم ملی شوند شرایط بهتر خواهد بود.
 تیم ملی بازی با هنگ‌کنگ را در پیش دارد این بازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
هنگ‌کنگ که در حد ما نیست و باید به‌عنوان حریف تدارکاتی به این تیم نگاه کنیم تا خودمان را برای بازی‌های آتی و رقبای دیگر آماده کنیم.
 کمی بحث‌مان را به سمت استقلال ببریم و در خصوص این تیم صحبت کنیم. استقلال در فصل جاری بهترین شروع را داشت به‌عنوان پیشکسوت استقلال این تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
 کادرفنی استقلال تاکنون خیلی خوب کار کرده و سنگ تمام گذاشته است. استقلال لیگ را با مشکلات عدیده‌ای شروع کرد اما خوب نتیجه گرفت. انگار بازیکنان استقلال به سختکوشی عادت کرده‌اند و سختی‌های این سال‌های اخیر آنها را آبدیده کرده است. جواد هم مربی سختکوشی است. نکونام فقط در طول تمرین نیست که برای تیم تلاش می‌کند بلکه تمام مدت روز در تلاش است که بتواند استقلال را موفق کند.
 به همین دلیل هم هست که استقلال نوسان نداشته؟
بله. نوسان نداشتن تیم به طرز تفکر جواد برمی‌گردد. جواد روحیه برنده‌خواهی دارد و این روحیه را به بازیکنان خود تزریق کرده است.
 یکی از نکاتی که این روزها تیم استقلال را رنج داده، کاهش قرارداد بازیکنان است. تعدادی از بازیکنان در خصوص این تصمیم گارد گرفته‌اند، نظر شما چیست؟
بازیکنان حق دارند گارد بگیرند. اگر حرفه‌ای فکر کنیم آنها پولشان را می‌خواهند. مشکل اینجا است که ساختار غلطی در فوتبال جا افتاد و الکی رقم قراردادها بالا رفت و فدراسیون هم خیلی دیر به فکر گذاشتن سقف قرارداد افتاد و همین مسأله الان فوتبال ما را رنج می‌دهد.
 استقلال بازی با ذوب را در پیش دارد. نظرتان در خصوص این بازی چیست؟
ذوب تیم خوبی است و به شخصه اعتقاد دارم بازی استقلال و ذوب جذاب‌ترین بازی لیگ می‌شود چون هم این طرف جواد مربی خوبی است و هم ربیعی مربی موفق و خوبی است و قطعاً این بازی جذاب می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی